۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۸
کد خبر: ۲۷۹۵۳۶
مدیر مؤسسه فرهنگی دارالعرفان شیعی قم:

نماز جماعت نمایش وحدت امت اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام صابریان با بیان این که نماز جماعت نمایش نوعی وحدت و یکپارچگی در میان امت اسلامی است، گفت: امروز وحدت جامعه اسلامی جزء ضرورت‌ها است.
نماز جماعت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد جواد صابریان، مدیر موسسه فرهنگی دار العرفان شیعی قم شب گذشته در حسینیه همدانی های مشهد اظهار کرد: در سفر های زیارتی و به ویژه در سفر زیارتی حضرت علی بن موسی الرضا(ع) فراغت بال وجود دارد، به همین سبب توجه پیدا کردن بیش تر نسبت به عبادات جمعی مورد تاکید ائمه اطهار قرار گرفته است.


مدیر موسسه فرهنگی دار العرفان شیعی قم ادامه داد: کلام مقدس ائمه عصمت و طهارت نور است و این نور بر قلب انسان های مومن می تواند اثر گذار باشد، در حقیقت باید خود را مقید به عبادت های جمعی کنیم.


وی با اشاره به روایتی از پیامبر گرامی اسلام(ص) در وصف میزان ثواب نماز جماعت گفت: در روایتی از پیامبر گرامی اسلام(ص) آمده است که اگر مردم ثواب نماز فجر و عشا را می دانستند، حتی اگر امکان راه رفتن عادی برای آن ها ممکن نبود و مجبور بودند به همان کیفیت روی دست و پای خود حرکت می کردند تا از این ثواب عظیم محروم نشوند.


حجت الاسلام صابریان خاطر نشان کرد: همچنین علت اینکه مردم نسبت به عبادات بی توجه می شوند و غقلت می کنند، این است که اجر و پاداش را نمی دانند یا اگر می دانند، آگاه نیستند که چه میزان باید تلاش کنند تا پیمانه و توشه خود را از این گونه ثواب ها جمع کرده تا در روز قیامت با ذات و توشه فراوان در محضر احدیت حضور بهم رسانند.


مدیر موسسه فرهنگی دارالعرفان شیعی قم با بیان این که درک نکردن عبادت زمینه گمراهی کثیری از انسان ها را مهیا می سازد، گفت: اگر انسان ها قدر، ارزش و منزلت عبادت را می دانستند، در مسیر دین حرکت می کردند تا به مقصد برسند. همچنین ایستادن در صف اول نماز جماعت ثوابی فوق العاده داشته و اهمیت آن به حضور در صف اول است.


وی با اشاره به سخنی از امام رضا(ع) در این زمینه یادآور شد: بر طبق آیات و روایات اگر گناهانی مرتکب شدید و راهی برای جبران آن ها پیدا نکردید، زیاد صلوات بفرستید. همچنین ملائکه برای کسانی که در نماز جماعت پیشتاز هستند و در صف اول می ایستند صلوات و درود خود را ارسال می کنند. این مقام چه جایگاه بالایی است که ما از آن غافل هستیم و تا کنون کم تر از این ها به آن پرداخته شده است.


حجت الاسلام صابریان با بیان این که بر اساس برخی روایات ثواب ایستادن در صف اول نماز جماعت هم اندازه ثواب جهاد در راه خداست، اظهار کرد: یکی از آثار سفرهای زیارتی مان باید این باشد که متوجه این ثواب ها شویم و آن ها را درک کنیم، همچنین نماز جماعت صبح ارزشی بالاتر از این ها داشته و این سبب تاسف است که ما شیعه هستیم اما نسبت به اقامه نماز جماعت صبح سستی می کنیم.


مدیر موسسه فرهنگی دار العرفان شیعی قم افزود: امروزه در همین راستا دشمنان شیعه بر شیعیان طعنه می زنند و اعمال فاسد خود را با اعمال شیعیان منطبق می کنند. پیامبر عظیم شان اسلام(ص) نیز در روایتی می فرمایند که نماز جماعت صبح برای من ارزشی بیش تر از عبادت شب تا صبح دارد.


وی با بیان این که نماز جماعت نمایش نوعی وحدت و یکپارچگی در میان امت اسلامی است، تصریح کرد: به جهت همین وحدت و یکپارچگی در سراسر نماز هر کس نباید ذکر متفاوت خود را بگوید و همه باید با هم متحد باشند، همچنین در روایات داریم که کسی که اهل نماز جماعت است تمام محرمات از زندگی او کنار می رود، این زیارتها برای این است که ما بدانیم چگونه باید با امام معصوم سخن گفت، در حقیقت باید سیم دل ما به مضجع امام هشتم اتصالی همیشگی داشته باشد./864/پ202/ب4

ارسال نظرات