۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۵
کد خبر: ۲۷۹۶۲۱
امام جمعه کاشمر:

امانت داری و صراحت جزء اصول خبرنگاری است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام یعقوبی با بیان این‌که خبرنگاران انقلابی نقش بسزایی در انتشار اخبار انقلاب به سراسر جهان دارند، گفت: صداقت، امانت داری و صراحت جزء اصول خبرنگاری است.
روز خبرنگار

حجت الاسلام یعقوبی، امام جمعه کاشمر، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با اشاره به  روز خبرنگار و جایگاه والای شهید صارمی اظهار کرد: امروز مشابه شهید صارمی  در سوریه، عراق، فلسطین و یمن داریم که ایثارگری می کنند و در کنار مردم، جنایات جنایتکاران و فریاد مظلومان را به جهانیان اعلام می کنند که این مسأله خدمت بزرگی به مظلومان است.


امام جمعه کاشمر ادامه داد: شهید صارمی زمانی که در افغانستان جنگ و ناامنی بود، در کنار مردم مظلوم افغانستان حاضر شد و با تعهدی که داشت اخبار مظلومیت مردم مسلمان افغانستان را  به سرتاسر جهان مخابره می کرد.

 

وی با اشاره به نقش مهم خبرنگاران و اصحاب رسانه در انتشار انقلاب و بیداری اسلامی خاطرنشان کرد: خبرنگاران انقلابی نقش بسزایی در انتشار این انقلاب به سراسر جهان  داشتند؛ در حقیقت آن ها رسولان این انقلاب بودند و با خبرهای درست خود پیام انقلاب را در شرایط سخت رسانه ای به جهان می رساندند و در مقابل خبرهای شیطانی دشمن که می خواستند این انقلاب را ناکارآمد و شکست خورده نشان دهند، موفق عمل کردند.


حجت الاسلام یعقوبی با اشاره به اهمیت انتقال صحیح خبر  یادآور شد: خبرنگار یعنی کسی که خبر را دریافت و سپس آن را منتقل می کند، در اینجا خبرنگار حق تحلیل، انتقاد و تشویق را ندارد و باید عین خبر را بدون کاستی منتقل کند، همچنین ما در حوزه اصلی خبرنگاری حق قضاوت نداریم.


امام جمعه کاشمر با بیان این که صداقت، امانت داری و صراحت جزء اصول اصلی خبرنگاری است، تصریح کرد: اگر یک خبرنگار افزون بر خبرنگاری تحلیل گر هم بود، این بحث جداست و این عیب نیست که یک خبرنگار کار خبری کند و خبرش را بدون قضاوت و درست منتقل کند و بعد از ارسال خبر جداگانه به تحلیل آن بپردازد.


وی افزود: اما این محوریت نباید طوری باشد که در اصل خبر تحلیل آن را هم همراهش بیاورد، خبر و تحلیل باید از هم جدا باشد و اگر چنین شود یک مقداری حوزه خبر و خبرنگاری آسیب کمتری می بیند، برخی مسؤولان هم در اصل اینکه خبرشان منتقل شود، مخالف نیستند بلکه با تحلیل در اصل خبر مخالفت می کنند؛ اگر خبر و تحلیل جدا شود کار خبرنگاری و مسؤولان شفاف خواهد شد./864/ت302/ب4

ارسال نظرات