۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۳
کد خبر: ۲۷۹۶۵۰
قائم مقام مرکز رسیدگی به مساجد خراسان شمالی:

دستگاه های خراسان شمالی نسبت به اجرای سند جامع توسعه مساجد اهتمام داشته باشند

خبرگزاری رسا ـ قائم مقام مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان شمالی از دستگاه های این استان خواست تا نسبت به اجرای مفاد سند جامع توسعه و احیای مساجد خراسان شمالی اهتمام تامی داشته باشند.
حجت الاسلام افشين فر - قائم مقام مركز رسيدگي به مساجد خراسان شمالي

خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام سیدمحمد افشین فر، قائم مقام مرکز رسیدگی به امور مساجد استان خراسان شمالی، امروز در نشست کارگروه تخصصی امور اجتماعی و فرهنگی استان، با اشاره به تدوین سند جامع توسعه و احیای مساجد خراسان شمالی، اظهار کرد: این سند از طرح های مصوب شورای فرهنگ عمومی استان در راستای عمران و آبادنی مساجد بوده و می بایست دستگاه ها و نهادهای متولی توجه بیشتری به اجرای آن داشته باشند.

 

وی با اشاره به این که اصل سند مزبور وقت چندین جلسه شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی را به خود اختصاص داد و پروسه ای یک ساله برای تدوین آن طی شد، افزود: سرانجام پس از بحث و بررسی فراوان و استفاده از نظرات کارشناسی و اصلاحات، این سند آماده و مصوب شد.

 

حجت الاسلام افشین فر با بیان این که سند جامع توسعه و احیای مساجد استان خراسان شمالی با هدف عمران، آبادانی و احیای این اماکن مقدس تدوین شده است، اضافه کرد: در این سند با بررسی آسیب ها و مشکلات مساجد استان، راهکارهای توسعه و احیای مساجد پیش بینی شده است.

 

وی با اشاره به این که سند مزبور در چهار فصل تنظیم شده است، خاطرنشان کرد: ضرورت ها و گفتمان انقلاب اسلامی و نقش مسجد، مدیریت فرهنگی با مدیریت مسجد که متن دین و فرهنگ عالی محیط تربیت را مسجد می داند و اسناد بالا دستی از جمله موضوعات فصول سند جامع توسعه و احیای مساجد استان خراسان شمالی هستند.

 

حجت الاسلام افشین فر با یادآوری اندیشه های امام خمینی(ره) در مورد مساجد، اظهار کرد: امام راحل نگاه ویژه ای به مساجد داشته و انقلاب اسلامی ایران را نیز انقلابی مسجدی می دانست به گونه ای که معتقد بود باید جامعه ایران از سوی افراد مسجدی اداره شود.

 

حجت الاسلام افشین فر با اشاره به دیدگاه رهبر معظم انقلاب در مورد جایگاه و اهمیت مساجد، افزود: رهبری در زمینه امور مربوط به مساجد بسیار ریزبین هستند و از روحانیانی که در امور مساجد کوتاهی می کنند به شدت انتقاد می کنند.

 

وی با یادآوری این فرموده رهبری که اگر دشمنان موقعیت و جایگاه مساجد را داشتند چه استفاده هایی از این موقعیت می کردند، اضافه کرد: این سخن رهبری نشان دهنده اهمیت و نقش مساجد در تبیین و ترویج آموزه های اسلامی و معارف دینی است.

 

حجت الاسلام افشین فر با بیان این که در سند جامع توسعه و احیای مساجد خراسان شمالی رویکرد مسجد محوری در هفت بند تدوین شده است، اظهار کرد: در این سند مشکلات و مسائل موجود در مساجد استان بررسی شده و مدیریت کلان مسجد در دستور کار قرار گرفته است.

 

وی با بیان این که متأسفانه در مدیریت مساجد دچار عدم تمرکز هستیم که این موضوع آسیب زا است، خاطرنشان کرد: مواردی از قبیل وضعیت ظاهری مساجد، ارکان و عناصر مؤثر در مسجد، اختلافات موجود در مساجد و مشکلات مالی در فصل نخست سند جامع توسعه و احیای مساجد خراسان شمالی مطرح و آسیب شناسی شده است.

 

حجت الاسلام افشین فر با اشاره به این که در سایر فصول این سند نیز راهکارهای تقویت مساجد و رفع مشکلات و پیشگیری از اختلافات طرح شده است، افزود: دستگاه های فرهنگی و مذهبی این استان باید نسبت به اجرای مفاد سند جامع توسعه و احیای مساجد خراسان شمالی اهتمام تامی داشته باشند./9314/پ202/ب4

ارسال نظرات