۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۹
کد خبر: ۲۷۹۶۹۹
امام جمعه مهربان:

رسانه‌ها در ترویج فرهنگ معنوی و فضایل انسانی مؤثرند

خبرگزاری رساـ مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان از تلویزیون، جراید و روزنامه ها، اینترنت و فضای سایبری به عنوان عوامل مؤثر در فرهنگ سازی نام برد و گفت: رسانه‌ها سطح آگاهی و فرهنگ جامعه را افزایش می‌دهند.
حجت الاسلام جليل جليلي، نماينده طلاب و فضلاي منطقه ارسباران

حجت الاسلام جلیل جلیلی، امام جمعه مهربان و مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با اشاره به مراکزی که در فرهنگ معنوی و کمالات و فضایل انسانی موثرند ابراز داشت: به طور کلی این مراکز به دو بخش محافل عمومی و محافل خصوصی تقسیم می شوند.

 

وی مراد از محافل عمومی را آن فضاهایی که در دسترس همه بوده و توانایی تاثیرگذاری برای عموم را دارند عنوان کرد و ادامه داد: این مراکز شامل تلویزیون، جراید و روزنامه ها، اینترنت و فضای سایبری وامثال اینها هستند.

 

امام جمعه مهربان، تلویزیون را  یک ابزار مهم سمعی و بصری دانست و تأکید کرد: تلویزیون، به صورت مستقیم با روح و جان انسان در ارتباط بوده و در ساخت فکر و اندیشه انسان موثر است.

 

وی، ابراز داشت: تلویزیون معلمی است که به ساده ترین راه در داخل خانه های مردم راه یافته و آنان را تغذیه فکری، فرهنگی و اخلاقی می کند، تلویزیون یک ابزار اطلاع رسانی نیست بلکه یک وسیله آموزشی است.

 

این استاد حوزه، اظهار داشت: ژان کازینی، دانشمند برجسته علوم ارتباطات درباره تاثیر تلویزیون می نویسد؛ تاثیر تلویزیون بر مردم می تواند دو جنبه از جریان‌های فکری را در برگیرد، از یک سو موضع گیری های صرفا سیاسی و از سوی دیگر آنچه را شامل تمام نظام اجتماعی حتی تمدن و تمام ارزش های می شود.

 

وی ابزار دیگر فرهنگ سازی را اینترنت و فضای سایبری دانست و تصریح کرد: امروزه با وجود اینترنت، هر کس در هر کجای عالم که باشد می تواند فکر و اندیشه اش را با فشار دادن چند دکمه به دیگران عرضه کند. کیست که از تاثیر و قدرت اصلاحی یا تخریبی این تکنولوژی و سایر رسانه ها بی خبر نباشد.

 

مسؤول نماینده گی نهاد رهبری، گفت: البته باید دانسته شود که بخاطر مجازی بودن صفحه نباید اجازه داده شود که منکَر، معروف شود و بالعکس، براحتی به خودمان اجازه بدهیم که تحت تأثیر فضای فکر و اندیشه ای هر حیوان صفت پشت پرده قرار بگیریم، بنابراین بایستی از این تکنولوژی در مسیر حق بهره ببریم.

 

وی وسیله دیگر برای فرهنگ سازی را در جامعه، جراید و روزنامه ها عنوان کرد و ادامه داد: در عصر حاضر علی رغم پیشرفت های فراوان علوم ارتباطی و اطلاع رسانی، هنور جراید و روزنامه ها سودمندترین و مفیدترین و ارزان ترین وسیله برای بالا بردن سطح آگاهی و فرهنگ جامعه به حساب می آید و به جهت، سادگی و روانی اخبار، مقبولیت بیشتری در بین مردم دارد.


حجت الاسلام جلیلی، تأکید کرد: تیترهایی که توسط روزنامه ها زده می شود مردم ناخواسته تلقی به قبول کرده و موجی از امید یا ناامیدی را ایجاد می‌کنند، لذا فعالان پشت پرده این کاغذها، وظیفه سنگینی را به عهده دارند و آن نگاه عمیق روان‌شناسانه برای زنده نگه داشتن امید در جامعه است که از لوازم فرهنگ دینی به شمار می‌رود./854/ت302/ی

ارسال نظرات