۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۳
کد خبر: ۲۷۹۷۳۱
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی:

مهم‌ترین رسالت مداحان در مراسمات مذهبی مبارزه با بدعت ها و شبهات است

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی با بیان این که متأسفانه مراسم و مناسبت های مذهبی در کشور از برخی آسیب ها و شبهات و خرافه ها رنج می‌برند، گفت: در این میان نقش مداحان و روحانیان دینی در راستای زدودن شبهات و خرافات از مراسم های مذهبی بسیار ویژه است.
حجت الاسلام خادمي- نشست با فعالان قرآني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی امروز در نشست کانون مداحان استان که در محل سالن اجتماعات نهاد تبلیغات اسلامی خراسان شمالی برگزار شد، با تسلیت به مناسبت فرا رسیدن سالگرد شهادت امام جعفرصادق(ع)، ششمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، با اشاره به نقش و رسالت خطیر مداحان در مراسمات مذهبی، اظهار کرد: مداحان و ذاکران در عین حال که می توانند در راستای اعتلای فرهنگ اسلامی و شعائر مذهبی در جامعه نقش آفرین باشند، در صورت عملکرد نادرست، مردم را از آموزه ها و اعتقادات دینی دور می کنند.

 

وی با بیان این که متأسفانه مراسم و مناسبت های مذهبی در کشور از برخی آسیب ها و شبهات و خرافه ها رنج می‌برند، افزود: در این میان نقش مداحان و روحانیان دینی در راستای زدودن شبهات و خرافات از مراسم های مذهبی بسیار ویژه است.

 

دبیر ستاد ساماندهی شؤون فرهنگی و مناسبت های مذهبی استان خراسان شمالی تصریح کرد: در مقطع فعلی مبارزه با شبهات و بدعت های نفوذیافته به مناسبت های مذهبی مهم ترین رسالت مداحان است که بایستی به مدد روحانیان آگاه و مردم دین مدار صورت گیرد.

 

حجت الاسلام خادمی با تأکید بر این که باید در عرصه مداحی از انحرافات، تحریف‌ها، افراط و تفریط‌ها پیشگیری شود، خاطرنشان کرد: مداحان و ذاکران وظیفه معرفی چهره نورانی، راه و روش اهل بیت(ع) و عترت پاک پیامبر گرامی اسلام(ص) را بر عهده دارند که مسؤولیت بسیار سنگینی بوده و می بایست به دور از خرافه، غلو، شبهات و بدعت انجام شود.

 

وی با اشاره به این که انتظارات جامعه اسلامی از مداحان بسیار فراتر از میزان فعلی است، افزود: مداحان می توانند در جامعه اسلامی نقشی به مراتب بیشتر داشته و برای تقویت بنیه مذهبی و فرهنگی اقشار مختلف تأثیرگذاری افزون تری داشته باشند.

 

حجت الاسلام خادمی با بیان این که تحقق این مهم در گرو ارتقای آگاهی و توانمندی مداحان است، تصریح کرد: در واقع مداح، هنرمندی است که معارف اسلام و اهل‌بیت(ع)را شناسایی کرده و در قالب اشعار و نظم و بیانات هنرمندانه، زمینه آشنایی مردم را با معارف اهل بیت(ع) فراهم می‌کند.

 

وی با اشاره به این که نقش معنوی مداحان با توجه به صدای رسا و گیرای آنها و نیز با توجه به تریبونی که در اختیار آنها است بر کسی پوشیده نیست، افزود: مداحان می بایست با درک این جایگاه خطیر خود، نیازهای معنوی جامعه را به شیوه اصولی و درست پاسخ دهند.

 

حجت الاسلام خادمی افزود: با توجه به مسائل و مشکلات موجود در این زمینه، در مقطع فعلی مبارزه با شبهات و بدعت گذاری در مناسبت های مذهبی، مهم ترین رسالت مداحان است.

 

وی با تأکید بر تعامل و ارتباط دوسویه بین کانون مداحان خراسان شمالی و رسانه های استانی علی الخصوص صدا و سیما و رسانه های مذهبی، گفت: همچنین می بایست از تجربیات مداحان پیشکسوت و پیرغلامان بیش از میزان فعلی استفاده شود.

 

حجت الاسلام خادمی ادامه داد: حضور مداحان و ذاکران پیشکسوت در رسانه ها می‌تواند بر نسل های جدید تأثیرگذاری زیادی داشته و آنها را به حضور در مساجد و مراسمات ترغیب کند.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی با بیان این که یکی از شاخصه‌های مداحان اهل بیت(ع) حفظ و اشاعه فرهنگ شهادت بوده و در نهضت عاشورا نیز عنصر شهادت‌طلبی از شاخصه‌های مهم یاران با وفای اباعبدالله(ع) بود، تصریح کرد: ترویج درست این اصل اسلامی در جامعه سبب می شود تا نظام در برابر نقشه ها و تهدیدات دشمنان بیمه شود.

 

گفتنی است، در حال حاضر در شهرستان های هشت گانه استان خراسان شمالی حدود هزار و 200 مداح و ذاکر اهل بیت(ع) فعالیت می کنند که از این تعداد 958 مداح با عضویت در کانون مداحان استان ساماندهی شده اند.

 

کانون مداحان خراسان شمالی از سال 85 به منظور ساماندهی امور مربوط به این قشر در استان راه اندازی شده و در حال حاضر نیز دفاتر نمایندگی کانون در تمامی شهرستان های خراسان شمالی فعال است، این کانون وابسته به نهاد تبلیغات اسلامی، متولی اصلی امور مربوط به مداحان و شعرای آیینی بوده و یک تشکل میان تخصصی و واسط بین نهاد تبلیغات اسلامی و مداحان محسوب می شود.

 

بنا به اعلام این کانون، از تعداد 958 مداح عضو کانون مداحان استان خراسان شمالی، 627 مداح برادر و 331 مداح خواهر هستند که 776 نفر از آنها در مناطق شهری و 192 نفر نیز در روستاهای استان فعالیت می کنند.

 

شایان ذکر است، بر اساس اعلام اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی در حال حاضر در این استان هزار و 66 هیأت مذهبی وجود دارد که از این تعداد 866 هیأت ثبت شده و 200 هیأت به صورت ثبت نشده فعالیت می کنند.

 

بر پایه این گزارش از تعداد کل هیئات موجود در استان 804 هیأت ویژه برادران و 262 هیأت نیز به صورت اختصاصی برای خواهران فعالیت می کنند./9314/پ202/ح

ارسال نظرات