۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۵
کد خبر: ۲۷۹۷۳۵
استاد حوزه علمیه قزوین:

علما و بزرگان از نفوذ کوچک‌ترین انحرافی در مذهب تشیع جلوگیری کنند/ مکتب اهل‌بیت خالص‌ترین دین

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قزوین با بیان این که خالص‌ترین مکتبی که وجود دارد از خاندان وحی است، گفت: علما و بزرگان تشیع باید سعی کنند کوچک‌ترین انحرافی در مذهب تشیع ایجاد نشود.
محمدحسين خاکساران

محمد حسین خاکساران، استاد حوزه علمیه قزوین در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، درباره سیره علمی امام صادق(ع)، گفت: امام صادق(ع) هم‌عصر منصور دوانقی، یکی از خبیث ترین خلفای عباسی بودند که عناد خاصی با اهل بیت(ع) داشت و رفتاری تحقیر آمیز با امام صادق(ع) داشت و تکبر خود را به رخ امام صادق(ع) می‌کشید.

 

وی در ادامه افزود: منصور برای این‌که امام صادق(ع) را تحت الشعاع قرار دهد از مبلغان شافعی وحنفی حمایت می‌کرد اهل سنت را تبلیغ و امکانات رشد و پیشرفت مذاهب اربعه را فراهم می‌کرد.

 

این کارشناس دینی خاطرنشان کرد: هرگاه مأمورین منصور به سراغ امام صادق(ع) می‌رفتند ایشان را درحال عبادت می‌دیدند.

 

وی با اشاره به نقل قولی از یکی سربازان منصور بیان داشت: به خاطر رفتاری که با امام صادق(ع) در حال عبادت داشتیم، شرم می‌کردیم اما مأمور اجرای قوانین منصور بودیم.

 

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: علمای اهل سنت در بسیاری از مشکلات فقهی و علمی به امام صادق(ع) مراجعه کرده و پاسخ سؤوالات خود را از ایشان دریافت می‌کردند.

 

خاکساران در ادامه افزود: به خاطر مذاهب غیراسلامی که ایجاد می‌شد امام صادق(ع) به آموزش و پرورش شاگرد پرداختند و آنها را با اصول و احکام دینی آشنا کردند.

 

وی با بیان این‌که افراد بسیاری از مدینه به سراغ امام صادق(ع) می‌آمدند و سوالات و شبهات خود را از ایشان می‌پرسیدنداظهار کرد:علاقه مندان به امام صادق(ع) وقتی از علم ایشان آگاه می‌شدند به سراغ ایشان می‌آمدند.

 

 این کارشناس دینی تاکید کرد: مسایل امام صادق(ع) تنها مسایل مذهبی نبود و امام صادق(ع) پاسخگوی دانشمندان علوم فقه، فلسفه و منطق بودند.

 

استاد حوزه علمیه بیان داشت: کتابی گسترده از علوم امام صادق(ع) به تالیف اسد حیدر رسیده است و کارهای ایشان در کتاب جامعی نگاشته شده است که امروزه یکی از منابع معتبر نویسندگان است.

 

وی در ادامه ابراز داشت: خلفای بنی عباس برای در انزوا قرار دادن امام صادق(ع) به نشر و ترویج مذاهب اربعه پرداختن اما امام صادق(ع) مذهب تشیع را بنیانگذاری کرد.

 

 خاکساران با بیان این‌که پایه گذار اصلی مذهب تشیع پیامبر اکرم(ص) بودند ادامه داد: پس از پیامبر اکرم(ص) امام علی(ع) هدایت مذهب تشیع را بر عهده گرفتند.

 

وی در ادامه بیان داشت: ظهور و بروز مذهب تشیع در زمان امام صادق(ع) و امام باقر(ع) ادامه پیدا کرد، امام صادق(ع) برای بیان اعتقادات مذهب تشیع بسیار تلاش کرد و توانست در برابر خلفای اربعه بایستد.

 

این کارشناس دینی ابراز کرد: تاثیرگذاری امام صادق(ع) در نشر مذهب تشیع بیشتر از امامان دیگر بوده است.

 

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: همه علما و روحانیون باید امام صادق(ع) را الگو خود قرار دهند چون سرچشمه سیره پیامبر(ص) در امام صادق(ع) و امام باقر(ع) وجود داشته است.

 

خاکساران در پایان گفت: خالص‌ترین مکتبی که وجود دارد از خاندان وحی است، علما و بزرگان تشیع باید سعی کنند کوچک‌ترین انحرافی در مذهب تشیع ایجاد نشود./838/ت302/ح

ارسال نظرات