۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱
کد خبر: ۲۷۹۸۰۹
حجت الاسلام مؤمنی عنوان کرد؛

انقلاب فرهنگی امام صادق با تربیت شاگردان ارزشی

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام مؤمنی در شب شهادت امام جعفر صادق(ع) به تبیین انواع انقلاب در تاریخ اسلام پرداخت و گفت: تربیت شاگردان متعدد مکتب شیعه به دست امام صادق(ع)، انقلاب فرهنگی بود.
حجت الاسلام مؤمني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید حسین مؤمنی دوشنبه شب، شب شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع)، در شبستان حرم مطهر حضرت معصومه(س) در تبیین انواع انقلاب اظهار داشت: انقلاب‏های متعددی در طول تاریخ به وقوع پیوسته است، در حالی که بسیاری از آن‏ها حتی در عصر خود نیز بی‏تأثیر بوده و از بین رفته‌اند.

 

انقلاب بیداری اسلامی

استاد حوزه علمیه قم نخستین انقلاب تأثیرگذار در تاریخ را انقلاب پیامبر اکرم(ص) دانست و ابراز کرد: معدود انقلاب‏هایی هستند که در تاریخ مؤثر بوده و تاریخ بشر را دگرگون کرده‏اند؛ این انقلاب‏ها در تاریخ باقی مانده و تا امروز اثر گذاری می‏کنند؛ انقلاب پیامبر اسلام(ص) در راستای بیداری اسلامی، نخستین انقلابی است که زندگی بشر را متحول ساخت.

 

وی درباره شیوه صیانت از انقلاب بیداری اسلامی، پس از پیامبر(ص) توضیح داد: حضرت علی(ع)، حضرت زهرا(س) و امام حسن(ع) با صبر و بردباری از انقلاب پیامبر معظم(ص) صیانت کردند؛ زمانی که در جامعه جای معروف و منکر عوض شد و ضد ارزش‏ها تبدیل به ارزش شدند، قیام و انقلاب دوم تاریخ اسلام رخ داد.

 

انقلاب سرخ شهادت

حجت الاسلام مؤمنی انقلاب دوم تاریخ اسلام را قیام امام حسین(ع) عنوان کرد و گفت: زمانی که از دین و سنت تنها یک اسم باقی مانده بود و به تعبیر سالار شهیدان، از دین چیزی جز نَمی در ته کاسه باقی نمانده بود، انقلاب دوم تاریخ اسلام در مقابل ظلم و ستم انجام گرفت.

 

استاد حوزه علمیه قم درباره تأثیرات انقلاب دوم اظهار داشت: بعد از قیام امام حسین(ع) و اتفاقاتی که در پی آن رخ داد، به تدریج مردم به اهل بیت(ع) محبت پیدا کردند و برای نخستین بار پس از پیامبر(ص)، امام سجاد(ع) را با عنوان یا بن رسول الله خطلاب کردند؛ این اتفاقات زمینه را برای انقلاب دیگری ایجاد کرد.

 

انقلاب فرهنگی امام صادق(ع)

وی انقلاب فرهنگی را انقلاب دیگری در تاریخ اسلام عنوان کرد و ابراز داشت: هر انقلاب، زمینه ساز انقلاب دیگر شده است؛ حضرت امام محمد باقر(ع) با تربیت شاگردان شیعه، انقلاب فرهنگی را پایه گذاری کرد و امام جعفر صادق(ع) این انقلاب را تثبیت و توسعه داد؛ در واقع با این انقلاب، دین اسلام و مذهب شیعه را فراگیر کردند.

 

انقلاب جهانی حضرت حجت(عج)

حجت الاسلام مؤمنی ظهور امام عصر(عج) را آخرین انقلاب اسلام دانست و تصریح کرد: با گسترش اسلام در نقاط مختلف جهان، زمینه برای انقلاب پایانی که ظهور حضرت حجت(عج) است آماده می‏شود؛ در این انقلاب تمامی افراد جامعه نقش ایفا می‏کنند و تا زمانی که جامعه توانایی زمینه سازی ظهور برای صاحب الزمان(عج) را نداشته باشد، این انقلاب به وقوع نمی‏پیوندد.

 

پرهیز از حضور بی‏هدف در فضای مجازی

حجت الاسلام مؤمنی درباره حضور در فضای مجازی توصیه کرد: تا جایی که امکان دارد از حضور بیهوده و بی‏هدف در فضای مجازی خودداری کنید؛ ورود به فضای مجازی برای افرادی که فرهنگ استفاده از آن را آموزش ندیده‏اند، همانند ورود تخریب‏چی به میدان مین است و هر لحظه امکان انفجار وجود دارد؛ در واقع نخستین اشتباه، آخرین اشتباه است.

 

شناخت اهداف و راه‏های نفوذ شیطان

وی با اشاره به هدف شیطان در دنیا گفت: شیطان دام‏هایش را برای مسلمانان در دنیا پهن کرده و کمر همّت بسته تا شیعیان را از مسیر بندگی و شکرگزاری خداوند متعال دور کند؛ اگر انسان لحظه‏ای به خودش واگذار شود، شیطان بر او نفوذ کرده و دنیا و آخرتش را تباه می‏کند.

 

استاد حوزه علمیه قم، چشم، گوش، زبان، شکم و شهوت را راه‏های نفوذ شیطان بر انسان عنوان کرد و افزود: روانشناسان به این نتیجه رسیده‏اند که برای پاک شدن یک تصویر از ذهن انسان حدود 20 سال طول می‏کشد؛ تصور کنید اگر این تصویر مستحجن باشد چه تأثیری بر افکار انسان وارد می‏کند؛ به قدری می‏تواند مخرّب باشد که قدرت تفکر صحیح را از انسان بگیرد.

 

وی با اشاره به میزان تلاش شیطان برای سرنگون کردن هر فرد اظهار داشت: برخی به شیطان نیازی ندارند و یک اشاره برای سقوط آن‏ها کافی است؛ تلاش اصلی شیطان برای محبین اهل بیت(ع) است و هر چه درجه معرفت انسان بالاتر می‏رود، دام‏های شیطان بیشتر و سقوط وی هولناک‏تر می‏شود.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به آیات 16 و 17 سوره مبارکه اعراف، شیوه شناخت راه‏های نفوذ شیطان در قرآن را تشریح کرد و گفت: شیطان برای منحرف کردن انسان مؤمن و مسلمان از صراط مستقیم قسم خورده است؛ با سبک شمردن آخرت از رو‏به‏رو، با بخل ورزی از پشت، با شهوت از چپ و با آراستن زشتی‏ها از راست بر انسان مؤمن حمله می‏کند؛ امام جعفر صادق(ع) فرمودند، شفاعت ما به کسی که نماز را سبک بشمارد، نمی‏رسد./840/پ202/ی

ارسال نظرات