۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۲
کد خبر: ۲۷۹۹۱۸
آیت الله قریشی:

همت امام صادق برای تربیت مبلغان دینی در عصر خود حیرت انگیز است

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری گفت: امام صادق(ع) از مدت زمان امامت خود بهترین استفاده را کرده و با تربیت چهارهزار شاگرد و مبلغ دین در مدت زمان کوتاه حیرت همگان را برانگیخت.
آيت الله قريشي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، آیت الله سید علی اکبر قریشی، نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری عصر امروز در گردهمایی روحانیان ارومیه و تجلیل از مبلغان بزرگ این شهر با تسلیت سالروز شهادت امام صادق(ع)، اظهار داشت: امام صادق(ع) در 17 ربیع الاول سال 83 هجری قمری در مدینه النبی(ص) به دنیا آمد و در سن 65 سالگی در 25 شوال 148 قمری در همین شهر به شهادت رسیدند.

 

وی ادامه داد: امام صادق(ع) از پیامبراکرم(ص) و امامان معصوم دیگر غیر از امام عصر(عج)، در این دنیا بیشتر عمر فرمودند، از این جهت به ایشان شیخ الائمه لقب داده اند و مدت زمان امامت ایشان 34 سال است.

 

آیت الله قریشی به قیام علمی امام صادق(ع) در دوران امامت‌شان اشاره کرد و افزود: زمان امامت این امام بزرگوار مصادف شد با دوران تضعیف بنی امیه و بر سر کار آمدن بنی عباس، چون در این دوران تمام هم و غم بنی امیه حفظ حکومت خود بود و بنی عباس نیز به فکر تاسیس حکومت بودند، لذا این دو قدرت ظالم برای رسیدگی به دیگر امور فرصتی نداشتند.

 

وی افزود: مشغول بودن بنی امیه و بنی عباس به امور حکومتی آنان را از توجه به امام صادق(ع) و مقابله با ایشان غافل ساخت و در اثر غفلت آنان از این امام معصوم(ع) فرصتی بسیار ارزشمند به دست امام جعفر(ع) افتاد تا اقدام به تشکیل کلاس های متعددی کرده و شاگردان بسیاری را تربیت فرمایند.

 

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری در ادامه گفت: امام صادق(ع) برای تربیت شاگردان سه نوع کلاس تشکیل دادند، کلاسی در مسجد النبی(ص) که شرکت در این کلاس برای عموم آزاد بود، کلاسی در منزلشان که مربوط به شیعیان بود و افراد سنی حق حضور در این کلاس را نداشتند، چرا که امام صادق(ع) در این کلاس مبانی فکری و اعتقادی مذهب تشییع را برای شاگردان‌شان تدریس می فرمودند.

 

وی افزود: کلاس سوم ایشان که خصوصی‌تر از کلاس های دیگر بود به شاگردان خاص ایشان تعلق داشت که امام ایشان را برای نقل حدیث و ترویج و تبلیغ دین اسلام و تشییع آماده می فرمودند.

 

نویسنده قاموس قرآن با اشاره به گستردگی تعالیم امام صادق(ع) گفت: از بیانات ایشان 400 کتاب نوشته شده که به اصول اربع مائة یا اصول چهارصدگانه معروف هستند و به وسیله علما و شاگردان آن حضرت تالیف و نوشته شده اند که بعدا این اصول چهارصدگانه از بین رفته اند، اما کتاب هایی مانند اصول و فروع کافی و یا من لایحضره الفقیه از این اصول اتخاذ شده بودند.

 

وی ادامه داد: در تاریخ آمده است که گستردگی شاگردان آن حضرت به حدی بود که حتی از سیستان و بلوچستان ایران نیز در کلاس های ایشان شرکت می کردند.

 

آیت الله قریشی تلاش امام صادق(ع) برای انتقال علوم دینی به مردم در مدت کوتاه امامت خود را تعجب برانگیز خواند و گفت: مرحوم شیخ توسی در کتاب الرجال خود نام 3 هزار و 204 نفر از شاگردان امام صادق(ع) را شمرده است که این کتاب در حال حاضر در دسترس است و علاقمندان می توانند آن را تهیه کرده و مطالعه کنند.

 

وی نویسنده تفسیر قرآن احسن الحدیث امام صادق(ع) را بهترین الگو برای مروجان و مبلغان دین اسلام دانست و افزود: امام جعفر(ع) از عمر شریف خود برای نشر و تبلیغ دین نهایت استفاده را فرمودند.

 

آیت الله قریشی گفت: در زمان امام صادق(ع) شخصی به نام عمر بن عبیری در کوفه حاکم بود، روزی یکی از غلامان او به مدینه و نزد امام صادق(ع) آمد و گفت؛ یابن رسول الله من ارباب خود را به خشم آورده ام و اگر مرا بیابد زنده ام نخواهد گذاشت، امام فرمود: برو و به اربابت بگو جعفربن محمد(ع) به تو سلام رساند و فرمود این غلام در امان من است، وقتی غلام به کوفه نزد حاکم اش برگشت او دستور قتل اش را صادر کرد.

 

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: غلام از ابن عبیر خواست که دستانش را بسته و اجازه دهد که لحظه ای با او تنها سخن بگوید و وقتی با حاکم کوفه که فرد ممدوحی نبود تنها شد، به او گفت که من از سوی محمدبن جعفر برای تو پیغامی دارم، ایشان به تو سلام رسانده و فرمودند این غلام در امان من است.

 

وی افزود: وقتی حاکم کوفه این پیغام را شنید به حدی متحول شد که دستان غلام را باز کرده و مهر حکومت را به او داد و گفت که از این پس تو که امان داده جعفربن محمد(ع) هستی حاکم این شهری به هر نحوی که دوست داری حکومت کن و فرمان بده.

 

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری در پایان به علت تحول حاکم کوفه اشاره و اضافه کرد: تحول این فرد نه به خاطر علاقه اش به اهل بیت(ع) و نه به دلیل صالح بودن خود بود، بلکه پیغامی که امام صادق(ع) به آن غلام سپرد یک پیغام و امر تکوینی بود که مخاطب اش را وادار به تواضع و فروتنی و اطاعت از امام زمان خود کرد.

 

گفتنی است، در مراسم سالروز شهادت امام صادق(ع) که در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) ارومیه برگزار شد از مبلغان پیشکسوت ارومیه با حضور نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه و حجت الاسلام سپهری، رییس شورای روحانیان استان تجلیل به عمل آمد./1301/پ202/ح

ارسال نظرات