۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۱
کد خبر: ۲۷۹۹۴۶
استاد اخلاق حوزه علمیه قم:

مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن نیازمند انقلاب فکری و فرهنگی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام عرفان درباره نحوه برخورد امام صادق(ع) با هجوم فرهنگی آن زمان، گفت: امام با رویکرد فرهنگی، از سیاست کناره گیری کرد به صورت یک کناره گیری فعالانه نه منفعلانه و این کناره گیری قهرمانانه باعث ایجاد یک انقلاب فکری و فرهنگی در جامعه شد و توانستند شعائر دینی را در جامعه نهادینه کنند.
حجت الاسلام عرفان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف‌آباد، حجت الاسلام حسن عرفان استاد اخلاق حوزه علمیه قم در شام شهادت امام جعفر صادق(ص) در مسجد جامع نجف‌آباد درباره علل خلاء فکری و فرهنگی جامعه اسلامی تا زمان امام صادق(ع) گفت: یکی دیگر از عللی که باعث شد که امام صادق(ع) به عنوان رییس مذهب جعفری معرفی شود و تا زمان آن حضرت جامعه اسلامی از خلاء فکری و فرهنگی رنج ببرد، جنگ های داخلی بود.

 

وی یکی از علت هایی که باعث شد بعد از پیامبر، مردم در یک رکود فکری و فرهنگی از لحاظ دینی قرار گیرند، جنگ های داخلی برشمرد و گفت: بعد از خلفای ثلاثه، در زمان حکومت حضرت علی(ع) و تا زمان امام صادق شاهد بروز این جنگ های داخلی هستیم سه جنگ داخلی که در زمان حضرت علی(ع) واقع شد، جنگی که در زمان امام حسن(ع) روی داد، شهادت امام حسین(ع) و هم چنین جنگ توابین از دیگر موارد است.

 

ننگین ترین جنایت تاریخ، از میان بردن احادیث پیامبر اکرم(ص) است

حجت الاسلام عرفان جنگ را یکی از عوامل درگیر شدن فکر، عنوان کرد و افزود: در اثر این جنگ های داخلی بسیاری از اصحاب پیامبر از میان رفتند و وقوع این جنگ ها باعث شد مغزها درگیر شوند و مردم نتوانستند معارف دینی را یاد بگیرند و این خلأ عظیم فکری و فرهنگی در سطح جامعه اسلامی به وجود آمد.

 

وی عامل دیگر در بروز این خلأ فکری و فرهنگی را ننگی بیان کرد که از سوی دو خلیفه اول بر جامعه اسلامی وارد شد و آن از میان بردن احادیث و سخنان پیامبر اکرم(ص) است و این ننگین ترین حادثه ای است که در تاریخ بشریت اتفاق افتاده است.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم درباره وضعیت آن دوران درباره نقل احادیث پیامبر گفت: پیامبر اکرم(ص) در مدت ده سالی که در مدینه خطبه نماز جمعه خواندند، باید بیش از هزار خطبه از پیامبر در تاریخ ضبط شده باشد، در حالی که حتی 5 خطبه از حضرت وجود ندارد و تا زمان عمربن عبدالعزیز این اقدام ادامه داشت.

 

حجت الاسلام عرفان درباره علت جلوگیری از نشر احادیث پیامبر در میان مردم افزود: چرا گفتند نباید سخنان پیامبر منتشر شود، چون کلام حضرت سراسر سخنانی درباره فضایل حضرت علی(ع) بود که فاضل ترین شما در علم، علی است و هر کس با علی بجنگد با من جنگیده است، من شهر علم و علی دروازه این شهر است و برای جنگ با حضرت علی(ع) و خانه نشین کردن آن حضرت باید تاریخ تحریف می شد.

 

وی در ادامه بیان داشت:‌ وقتی احادیث نوشته نشد، مردم از آن معارف محروم شدند و صد سال بعد سنی ها شروع به نوشتن کردند که اگر بخواهیم حادثه ای را بعد از صد سال بنویسیم چه چیزی از آن باقی می ماند و این است که تمام کتاب های اهل سنت احادیث تحریف شده است.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم درباره عظمت فعالیت امام باقر و امام صادق در ایجاد این نهضت علمی گفت: با توجه به شرایط زمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) توانستند دست به یک نهضت علمی بزنند و نیازهای فکری و فرهنگی مردم را تبیین کنند و تمام معارف شیعه را نهادینه کنند و برای نهادینه کردن این معارف با بیان ادعیه چون دعای ندبه، دعای عهد، اذکار، و تشکیل جلسات علمی عاشورا و مهدویت را نهادینه کردند.

 

وی در ادامه افزود:‌ امام باقر و امام صادق(ع) با گسترش علوم شیعیان را از فقر فرهنگی و فکری نجات دادند و هم چنین در زمان امام صادق(ع) شاهد بروز یک هجوم فرهنگی در آن زمان هستیم و امروز بار دیگر تاریخ تکرار شده است و با وجود 34هزار شبکه ماهواره ای که 3هزار شبکه آن در ایران قابل دریافت است، شرف، غیرت، و هستی را از ملت ما گرفته اند.

 

هدف شبکه های ماهواره ای از میان بردن عقاید تشیع است

حجت الاسلام عرفان درباره شبهات و برنامه های این شبکه در از میان بردن عقاید و اعتقادات مذهبی تشیع گفت: این شبکه ها فکر و دین مردم را مورد هجوم قرار داده اند و هر بار از راهی وارد می شوند از آن جمله که ایرانیان زرتشتی هستند چرا باید احکام اسلام را قبول کنند و در دین زرتشت مهریه، و خطبه ازدواج وجود نداشت.

 

وی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه گروهی نیز بدون این که اطلاعی از تاریخ داشته باشند و حتی بدون مراجعه به علماء و اهل فن تحت تأثیر این گفته قرار می گیرند در حالی که تنها نگاهی به تاریخ نشان می دهد تنها دینی که به زن اهمیت و ارزش داد اسلام بود و اگر سخن از مهریه در دیگر ادیان نیست برای این است که زن را مالک نمی دانستند و زنان در ایران باستان مالک هیچ چیز نبودند و حتی خودشان به ارث می رسیدند ولی اسلام زن را مالک می داند و برایش مهریه مشخص می کند.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم در ادامه بیان داشت: اسلام به واسطه مهریه به زن شرافت، عظمت و حقوق مالی داده است و حتی کشورهای اروپایی داعیه دار حقوق بشر، نیز تا چند قرن قبل زنان را مالک نمی دانستند و امروز این شبکه ها برای از میان بردن تشیع احکام ایران باستان را بر سر مذهبی می زنند که بالاترین حقوق را دارد.

 

وی درباره نحوه برخورد امام صادق(ع) با هجوم فرهنگی آن زمان گفت: امام با رویکرد فرهنگی، از سیاست کناره گیری کرد به صورت یک کناره گیری فعالانه نه منفعلانه و این کناره گیری قهرمانانه باعث ایجاد یک انقلاب فکری و فرهنگی در جامعه شد و توانستند شعائر دینی را در جامعه نهادینه کنند./1306/پ202/ح

ارسال نظرات