۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۸
کد خبر: ۲۸۰۰۳۴
آیت الله علما:

انجام تمام واجبات و مستحبات برای رسیدن به نگاه توحیدی است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله علما با بیان اینکه تمام اعمال انسان باید جنبه الهی داشته باشد گفت: انجام تمام واجبات و مستحبات برای رسیدن به نگاه توحیدی است و عبادتی که یاد خدا در آن جریان نداشته باشد بی ارزش است.
آيت الله علما

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، آیت الله مصطفی علما، نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمانشاه پیش از ظهر امروز با حضور در مدرسه علمیه امام خمینی(ره) کرمانشاه و بازدید از طرح ارتقایی انصارالحجه و دوره اختبار و تثبیت با طلاب و روحانیان دیدار کرد.


آیت الله علما با اشاره به سخنی از امام علی(ع) در نهج البلاغه اظهار داشت: یکی از خصوصیات مؤمن این است که در پی احیاء و شکوفایی قدرت تعقل در خود باشد، به طور کلی عقل، روح، فطرت، اراده، درک، فهم و بصیرت در یک ردیف قرار دارند و اختلافات جزیی در میان آن ها وجود دارد که به دیدگاه هر شخص مربوط می شود.


وی در ادامه افزود: درک و فهم انسان مهم‌ترین ویژگی فرد است و انجام تمام واجبات و مستحبات برای رسیدن به نگاهی توحیدی است.

 

آیت الله علما با بیان اینکه تمام اعمال انسان باید جنبه الهی داشته باشد، گفت: عبادتی که یاد خدا در آن جریان نداشته باشد بی ارزش است.


نماینده ولی فقیه در کرمانشاه با اشاره به تعریف علمای پیشین از انسان عنوان کرد: آن ها انسان را حیوانی دارای قدرت ناطقه تعریف می کردند، قرآن انسان را ماندنی و الهی می داند یعنی جوهره وجودی انسان نمی میرد و از بین نمی رود و فاسد نمی شود، جسم تحلیل رفته و پس از مرگ متلاشی می شود اما تعقل و فطرت انسان ماندگار است.


امام جمعه کرمانشاه با تأکید بر لزوم تربیت فکری انسان ها تصریح کرد: انسان با اقتضای فکری و برداشت خود باید به تربیت نفس خود بپردازد و دیدگاه خود را الهی کند تا تراوشات روحی او نیز الهی باشد، عبادتی که یاد خدا در آن جریان نداشته باشد بی ارزش است.


آیت الله علما خاطرنشان کرد: فلسفه و حکمت بعثت پیامبران از آدم تا خاتم کمک به بروز استعداد ذاتی و جوهره وجودی انسان ها است، پیامبران مسیطر نیستند و نمی توانند استعدادی را در ما به وجود آورند بلکه به شکوفایی آن کمک می کنند.


وی ابراز کرد: خداوند متعال عقل، فکر و فطرت را به همه انسان ها عطا کرده و پیامبران در پی تفسیر این الهیت و معنویت در وجود انسان ها هستند، همه افراد با فطرت الهی خلق شده اند اما برخی حوادث زندگی موجب شده بعضی افراد فطرت وجودی خود را شکوفا کنند و برخی فطرت وجودی خود را بمیرانند.


نماینده ولی فقیه بیان داشت: اگر افراد جوهره وجودی خود را احیاء کنند، دیگران نیز با نگاه به آن ها هدایت می یابند و این امر در صورتی میسر می شود که خود انسان الهیت وجود خود را لمس کند و بداند که در مقابل خداوند متعال فقیر محض است، آنگاه فضایش عوض شده و به دنیا، زندگی دنیوی و امور آن بی اعتنا می شود.


آیت الله علما در پایان با بیان اینکه امام خمینی(ره) بنیانگذار انقلاب بود، ابراز کرد: امام راحل به این دلیل توانست این حرکت عظیم را رقم بزند که حقیقت وجودی خود را درک کرده و به الهیت وجودی خود دست یافته بود./857/پ202/ح

ارسال نظرات