۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۱
کد خبر: ۲۸۰۰۶۷
امام جمعه چالدران:

اقامه خالصانه نماز انسان را از پلیدی‌ها و منکرات حفظ می کند

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه چالدران با اشاره به نقش و اهمیت خواندن نماز، در خودسازی و پرهیز از گناه، گفت: نماز اگر صادقانه خوانده شود برای صاحبش تبدیل به یک سپر بلا می شود و او را از پلیدی ها و منکرات بر اساس آیه قرآن حفظ و حراست می کند.
عبادت

حجت الاسلام صفر یوسفی، امام جمعه چالدران در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، اظهار داشت: عبادات الهی و مجموعه دستورات دینی بخاطر نجات انسان از منجلاب گناهان است، اگر انسان حقیقت عبادت را درک نکرده و با توجه و اخلاص به پیش نرود، عبادات او ثمری نداشته و حتی انسان را از قرب و هدایت الهی دور می کند.

 

وی افزود: تمام امور به مانند عبادات است و اگر انسان بدون توجه اقدام به انجام فعلی بکند، شکست می‌خورد، به طور مثال اگر راننده ای در هنگام رانندگی تمام حواس خود را جمع نکرده و یک لحظه دچار غفلت شود هر چقدر هم که راننده ماهری باشد باز دچار خطا و خطر می شود.

 

امام جمعه چالدران افزود: عبادات الهی فراتر از امور عادی است، اگر انسان با تمام وجود و صادقانه به حبل المتین الهی چنگ نزده و به دستورات عمل نکند و به نوعی پیروی اش از دین یک امر صوری باشد، یقینا این عبادت در وی اثری معکوس می گذارد.

 

وی با اشاره به لزوم توجه به فلسفه عبادت و آمادگی قلبی و روحی برای انجام آن‌ها، افزود: در احادیث ما وارد شده است که اگر کسی آنگونه که شایسته زیارت خانه خدا است، خود را آماده نکرده و مقدمات را در خود فراهم نکند و یا در موسم حج توجه به اعمال نداشته باشد چنین فردی پس از بازگشت از حج انسان بدتری می شود.

 

استاد حوزه علمیه در ادامه گفت: برخی از افراد به حقیقت نماز توجه نمی کنند، در حالی که نماز معراج خداوند متعال است، اگر انسان‌ها با تمام توجه وارد عبادات نشود چنین عبادتی آن اثر بزرگ خود را بر روی افراد نمی گذارد و افراد تنها نمایشی عمل می کنند.

 

وی شرط نورانیت قلب را در عبادت صادقانه و خالصانه عنوان و اظهار کرد: عبادتی که سراسر نور است مانند نماز و روزه و تلاوت قرآن و همه دستورات الهی که نوراند، زمانی انسان را منور می کنند که فرد صادقانه و با تمام وجود وارد میدان شود، در این صورت است که نور الهی در قلب او دمیده می شود.

 

حجت الاسلام صفری با اشاره به نقش و اهمیت خواندن نماز در خودسازی و پرهیز از گناه، افزود: نماز اگر صادقانه خوانده شود برای صاحب اش تبدیل به یک سپر بلا می شود و او را از پلیدی ها و منکرات بر اساس آیه قرآن حفظ و حراست می کند.

 

وی به تأثیر عبادت در عملکرد افراد اشاره و ادامه داد: انسان اگر نماز را درک کند و آن طور که شایسته است این عبادت را به جا آورد، خود نماز، او را از فحشا و منکر دور می کند، روزه هم اینگونه است فرد روزه دار که از حلاوت و لذت بهره مندی از نعمات الهی دست برمی دارد، این ظرفیت را دارد که از گناهان دست بردارد.

 

امام جمعه چالدران در پایان تصریح کرد: اگر ما انسان ها از ارتکاب به گناهان پرهیز نکرده و چشم، گوش و زبان خود را از حرام نگه نداریم، مانند این است که در ظرف سوراخی آب ریخته شود، معلوم است که در چنین ظرفی آبی باقی نمی ماند، نور قرآن و عبادت هم چنین است، اگر فرد با تمام اخلاص و صداقت خود عبادت نکند، نور ایمان در قلب او باقی نمی ماند./1301/ت303/ح

ارسال نظرات