۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۴
کد خبر: ۲۸۰۱۱۲

چند خبر کوتاه از آذربایجان شرقی

خبرگزاری رسا ـ انتشار 45 مقاله اساتید دانشگاه تبریز در مجلات دارای ضریب تأثیر بالا، تأسیس موزه و بنیاد شمس پژوهی در خانه سرخه‌ای تبریز، تحقق جایگاه اصیل «پیوست فرهنگی» در اجرای برنامه‌های توسعه‌محور و ساماندهی عملکرد جوانان در فضای مجازی از مهم‌ترین اخبار کوتاه استان آذربایجان شرقی است.
اخبار کوتاه فرهنگي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، محمدرضا پورمحمدی، رییس دانشگاه تبریز با اشاره به اینکه ضریب تأثیر یک نشریه از تعداد ارجاعات به مقالات نشریه تقسیم بر تعداد مقاله‎های نشریه در مدت دو سال به دست می‎آید، تصریح کرد: ضریب تاثیر (Impactfactor)، نشان‎دهنده فراوانی استنادهای انجام شده در طول دو سال به مقالات نشریه و حاکی از کیفیت بالای مقالات چاپ شده آن نشریه است.

 

وی با اعلام اینکه این 45 مقاله از سوی یک و یا با همکاری چند نفر از محققان دانشگاه به چاپ رسیده است، یادآور شد: همچنین از این تعداد، 15 مقاله با همکاری محققان خارجی و به صورت مشترک انتشار یافته است و در مجموع نزدیک به 120 نفر از پژوهشگران دانشگاه تبریز در چاپ این مقالات همکاری کرده‎اند.

 

پورمحمدی در ادامه با اشاره به اینکه از این تعداد، بیشترین مقالات منتشر شده متعلق به اعضای هیئت علمی دانشکده شیمی بوده است، تصریح کرد: بر همین اساس اساتید دانشکده شیمی با 20 مقاله، دانشکده مهندسی مکانیک با 12 مقاله، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر با پنج مقاله، دانشکده علوم ریاضی با سه مقاله، پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره‎شناسی با دو مقاله و دانشکده‎های فیزیک، کشاورزی و علوم طبیعی هر کدام با یک مقاله آخرین یافته‎های علمی خود را در قالب مقاله با ضریب تاثیر بالا منتشر کرده‌اند.

 

وی افزود: از میان 45 مقاله انتشار یافته از اعضای هیئت علمی دانشگاه تبریز در این مجلات، تعداد هشت مقاله با ضریب تاثیر بالای 5 تا 6،83 بوده است.

 

رییس دانشگاه تبریز یادآور شد: مقالات فوق در مجلات معتبری چون Royal Society of Chemistry، Trend in Analytical Chemistry، Scientific Reports ، Persoonia ، Journal of Membrane Science،، Journal of Vibration and Control،، Journal of Chromatography، IEEE Transactions on Power Electronics، Applied Energy، Biomaterials ،Soft Matter، Carbohydrate Polymers ، Ultrasonics Sonochemistry و... منتشر شده است.

 

وی با اشاره به اهمیت تولید مقالات کیفی و نقش آن در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی گفت: باید از کمیت‌گرایی به سمت کیفیت تولیدات علمی حرکت کنیم که در این راستا دانشگاه تبریز جزو دانشگاه‌های پیشتاز کشور بوده، به طوریکه اخیراً طبق داده‌های پایگاه بین‌المللی "طلایه‌داران علم تامسون رویترز(ISI)"، این دانشگاه در میان یک درصد دانشگاه‌های تاثیرگذار کشور رتبه چهار را به خود اختصاص داده است.

 

تأسیس موزه و بنیاد شمس پژوهی در خانه سرخه‌ای تبریز
فرزین حق‎پرست، مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی در جلسه هماهنگی برگزاری همایش " از زادگاه تا بارگاه شمس تبریزی" با اعلام این خبر گفت: خانه سرخه‎ای تبریز که در نزدیکی مقبره‎العرفا قرار گرفته است، می‎تواند محل مناسبی برای تاسیس بنیاد شمس‎پژوهی در تبریز همچنین موزه شمس تبریزی باشد.


وی ادامه داد: این خانه تاریخی که در سال 1379 توسط سازمان میراث فرهنگی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، چند سال است که توسط این سازمان مرمت می‎شود.

 

حق‌پرست گفت: مرمت این ساختمان حدود 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته ولی این اداره کل برای به پایان رساندن مرمت حدوداً به 400 میلیون تومان اعتبار نیاز دارد.

 

وی افزود: در صورت تامین اعتبار و اتمام مرمت، با توجه به محل جای‌گیری و هویت تاریخی این ساختمان می‎تواند به عنوان موزه شمس تبریزی و بنیاد شمس‌پژوهی در تبریز مورد استفاده قرار گیرد.

 

در این جلسه فرماندار تبریز خواستار همکاری ارگان‎های متولی و شهرداری تبریز با این اداره کل شد.

 

رحیم شهرتی‎فر اظهار کرد: امیدواریم با همکاری سازمان‎های متولی به ویژه شهرداری تبریز این ساختمان تا زمان برگزاری همایش " از زادگاه تا بارگاه شمس " در تبریز آماده افتتاح شود.

 

همایش " از زادگاه تا بارگاه شمس " هفتم مهر ماه در شهرستان خوی و همزمان با سالگرد دیدار شمس و مولانا ( هشتم آذر ماه ) در تبریز برگزار می‏‎شود.

 

خانه سرخه‎ای در دو طبقه ساخته شده و متعلق به میرزا مهدی فراشباشی داماد مظفرالدین شاه بوده است.

 

خانه سرخه‎ای دارای اندرونی و بیرونی است و هشتی اصلی آن در ضلع جنوبی قرار دارد و دسترسی به بخش اندرونی و حیاط آن از طریق حیاط بیرونی امکان‎پذیر است.

 

در ضلع شمالی ساختمان حمام میرزا مهدی قرار دارد و مهمترین عوامل تزئین در این خانه گچبری‌های متنوع در داخل و خارج ساختمان و انواع تزئینات چوبی و آیینه‌کاری‌های سقفی است.

 

خانه سرخه‎ای در سال 1379 توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره 2779 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

 

تحقق جایگاه اصیل «پیوست فرهنگی» در اجرای برنامه‌های توسعه‌محور
صادق نجفی، شهردار تبریز، در دیدار با جمعی از کارشناسان برنامه‌ریزی شهری با بیان این مطلب اظهار داشت: اقدامات شهرداری‌ها در حوزه توسعه و عمران در ارتباط مستقیم و متقابل با مسائل اجتماعی و فرهنگی است.


وی ادامه داد: امروز بخش قابل‌ توجهی از اقدامات فرهنگی شهرداری‌ها با اقدامات سایر دستگاه‌های متولی حوزه فرهنگ مشترک است؛ این اشتراک ایجاب می‌کند که برنامه‌های فرهنگی در هر دو حوزه دولت و شهرداری‌ها بدون کمترین تضاد و تداخل پیش رود.

 

نجفی اضافه کرد: لازمه این امر برنامه‌ریزی هماهنگ فرهنگی و تحقق جایگاه پیوست فرهنگی در  اجرای برنامه‌های توسعه محور است.

 

وی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص لزوم اجرای حرکت‌های محتوایی شهرداری‌ها در حوزه فرهنگ تصریح کرد: روند اقدامات فرهنگی شهرداری با توجه به ارتباط مستقیم و گسترده این مجموعه با مردم، باید در راستای اجرای برنامه‌های موثر و محتوایی همچنین پرهیز از هرگونه ریخت‌ و‌ پاش باشد.

 

نماینده شهرداران کشور خاطرنشان کرد: مدیریت واحد شهری به عنوان یک الگوی آرمانی و ایده‌آل مدیریتی در کنار دستاوردهای عمرانی و اجرایی می‌تواند در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی نیز گره‌گشا باشد.

 

شهردار تبریز متذکر شد: هم‌ و‌ غم شهرداری تبریز احیای جایگاه بی‌بدیل این شهر در عرصه‌های ملی و بین‌المللی با حمایت‌های شورای اسلامی شهر است.

 

نماینده شهرداران کشورمان تاکید کرد: در کنار وظایف و ماموریت‌های احصا شده در حوزه مدیریت شهری سعی داریم شاخص‌های توسعه و نشاط پایدار را با استفاده از ظرفیت‌ مجمع کلانشهرهای جهان و اطلس شهرهای اسلامی قوت ببخشیم.

 

ساماندهی عملکرد جوانان در فضای مجازی
لیلاجاویدان، معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان‌شرقی از برنامه‌ریزی به منظور ساماندهی عملکرد جوانان در فضای مجازی نیز خبر داد و گفت: به طور متوسط هر جوان روزانه هشت ساعت از وقت خود را در فضای مجازی سپری می‌کند که ما مکلف به ورود در این قضیه شده‌ایم تا با ایده‌پردازی کسب و کارهایی در این فضا راه‌اندازی کنیم.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به میزبانی تبریز از NGOهای فعال سراسر کشور پرداخت و افزود: این برنامه سه روزه در تبریز برگزار می‌شود و طی آن ماحصل تجربیات این سازمان‌های مردم‌نهاد به سمن‌های استانی انتقال می‌یابد.

 

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان‌شرقی در ادامه از طرح ارزیابی استانداران فعال در حوزه جوانان خبر داد و گفت: طی این طرح سه استاندار برتر در این زمینه معرفی می‌شوند و پس از آن مرحله دوم این طرح در قالب ارزیابی فرمانداران فعال در حوزه جوانان نیز اجرا می‌شود./854/پ203/ح

ارسال نظرات