۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱
کد خبر: ۲۸۰۲۱۳
در برنامه زمزم معرفت مطرح شد؛

شأن نزول آیه 55 سوره مائده و پاسخ به یک شبهه

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی جامعة المصطفی با بیان این‌که آیه 55 سوره مبارکه مائده معروف به آیه ولایت در شأن حضرت علی(ع) نازل شده است، گفت:‌ 67 نفر از علمای اهل سنت و علمای شیعه بر شأن نزول آیه ولایت در خصوص حضرت علی(ع) اذعان کرده‏اند.
حجت الاسلام مهدي رستم نژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، شامگاه چهارشنبه حجت الاسلام مهدی رستم نژاد در برنامه زمزم معرفت که در شبستان حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد با اشاره به اتفاقات و مقدمات پیش از واقعه غدیر اظهار داشت: یکی از وقایع بسیار مهمی که پیش از حجة الوداع پیامبر اتفاق افتاد، اعزام امیرمؤمنان(ع) به یمن بود که دلیل این انتخاب، در بسیاری از روایات ذکر شده است.

 

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی با ذکر روایاتی که درباره اهمیت یمن آمده است عنوان کرد: چه در دوره پیامبر و چه در عصر کنونی، یمن از اهمیت بالایی برخوردار و مورد توجه اهل بیت(ع) بوده است؛ چرا که احادیثی در کتب تاریخی مبنی بر قیام مردم یمن در زمان ظهور حضرت حجت(عج) موجود است.

 

وی اعلام عمومی پیامبر(ص) برای حجة الوداع را خاطرنشان کرد و ادامه داد: زمانی که پیامبر اکرم(ص) در مدینه اعلام عمومی حج را انجام داد، مبنی بر این که هر کس می‏تواند آماده حج شود، بسیاری از مسلمانان شهرهای دیگر در اطراف مدینه چادر زدند و آماده خروج پیامبر(ص) از مدینه به طرف مکه شدند تا به همراه ایشان عازم حج شوند.

 

حجت الاسلام رستم نژاد افزود: خبر اعلام عمومی پیامبر اکرم(ص) به امام علی(ع) در یمن رسید؛ آن حضرت نیز راهی مکه شد و با فاصله چند روز، در مکه به پیامبر اسلام(ص) پیوست.

 

شأن نزول آیه 55 سوره مبارکه مائده

وی با اشاره به شأن نزول آیه 55 سوره مبارکه مائده اظهار داشت: در یکی از روزها که حضرت علی(ع) در مسجدالحرام مشغول نماز مستحبی بود، مستمندی وارد مسجد شد و درخواست کمک کرد؛ هیچ کدام از افراد حاضر در مسجد پاسخی به وی ندادند.

 

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی ادامه داد: شخص مستمند در اعتراض به این برخورد گفت، ای خدا تو شاهد باش که من در جمع اصحاب پیامبر(ص)، از آن‏ها تقاضای کمک کردم و به من چیزی ندادند؛ فرد مستمند در همین حال متوجه شخصی شد که در حال نماز و در رکوع بود و با تکان دادن دستش به انگشتری که در دستش بود اشاره می‏کرد.

 

وی شخص مستمند را در تاریخ ناشناس دانست و گفت: فرد مستمند به طرف شخص نمازگزار، که حضرت علی(ع) بود، رفت و در همان حالت رکوع، خم شد و انگشتر را از دست آن حضرت بیرون آورد؛ در همین هنگام، آیه «اِنّما وَلیّکم الله و رسوله والّذین آمنوا الّذین یقیمون الصّلوة و یؤتون الزّکاة و هم راکعون» بر پیامبر نازل شد.

 

حجت الاسلام رستم نژاد خاطرنشان کرد: این آیه معروف به آیه ولایت است چرا که درباره امیرمؤمنان(ع) نازل شده است؛ زمانی که این آیه نازل شد، حضرت محمد(ص) از این اتفاق خبرنداشت و بلافاصله به مسجد الحرام رفتند؛ پیامبر اسلام(ص) با شخص مستمند مواجه و خواستار توضیح شدند.

 

وی درباره پرسش پیامبر اکرم(ص) از مستمند توضیح داد: شخص مستمند، در پاسخ به پیامبر اکرم(ص) این اتفاق را شرح داد؛ زمانی که مستمند اذعان کرد که تنها این فرد در حال نماز و در رکوع به من انگشتر داده است، پیامبر اسلام(ص) سه مرتبه تکبیر گفتند.

 

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی درباره مستندات این اتفاق گفت: 67 نفر از علمای اهل سنت در کتاب‏هایشان قبول دارند که آیه 55 سوره مبارکه مائده در خصوص حضرت علی(ع) نازل شده است؛ از سوی دیگر صفت«و هم راکعون»، جمله حالیه است که به عمل یک فرد خاص اشاره دارد.

 

حجت الاسلام رستم نژاد در پاسخ به شبهه‏ای مبنی بر نازل شدن آیه ولایت در مدینه و یا بعد از واقعه غدیر تصریح کرد: سوره مبارکه مائده تنها سوره‏ای است که به صورت یک‏جا بر پیامبر(ص) نازل شده است؛ از سوی دیگر تا آخرین روزهای حرکت پیامبر از مدینه، سوره توبه به پیامبر نازل می‎‏شده است.

 

وی درپاسخ به این شبهه گفت: خود آیه 67 سوره مبارکه مائده، دلیل روشنی بر نزول آن پیش از واقعه غدیر دارد؛ چرا که پیامبر(ص) هراس داشت پس از اعلام جانشینی حضرت علی(ع)، افرادی بخاطر این مسأله دین را ترک کنند و تفرقه ایجاد شود؛ در همین حال بود که این آیه بر پیامبر(ص) نازل شد که خطاب به پیامبر آمده است، اگر این کار را انجام ندهی، رسالتت را انجام نداده‏ای./840/پ202/ی

ارسال نظرات