۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۹
کد خبر: ۲۸۰۳۶۷

چند خبر کوتاه از آذربایجان‌شرقی

خبرگزاری رسا ـ تجلیل از رسانه‌های فعال در حوزه قرآنی آذربایجان‌شرقی، اهدای بیش از 90 جلد پایان‌نامه به بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان و برگزاری نخستین نشست کتابخوان در استان از مهم‌ترین اخبار کوتاه استان آذربایجان شرقی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، علی پیروزمنش، دبیر اجرایی سومین جشنواره بین‌المللی وبلاگ‌نویسی قرآنی در تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با بیان این‌که کار داوری وبلاگ‌‌های راه یافته به بخش مسابقه این جشنواره آغاز شده است، اظهار داشت: سه هزار وبلاگ نویس در جشنواره قرآنی آیات تبریز شرکت کردند که 983 وبلاگ به بخش مسابقه راه یافتند.


وی ادامه داد: از این تعداد وبلاگی که به بخش مسابقه راه یافته‌اند؛ 371 وبلاگ متنی، 107 وبلاگ متنی آموزشی، 219 وبلاگ متنی، علمی و پژوهشی، 117 وبلاگ اطلاع‌رسانی، 105 وبلاگ هنری و 64 وبلاگ در بخش ویژه جشنواره منتخب مورد داوری قرار خواهند گرفت.


پیروزمنش در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که مراسم اختتامیه سومین جشنواره بین‌المللی وبلاگ‌نویسی قرآنی در تبریز 16 شهریور از ساعت 17 در مجتمع فرهنگی هنری 29 بهمن تبریز برگزار خواهد شد، گفت: همزمان با اختتامیه جشنواره از رسانه‌های مکتوب و مجازی همراه با این جشنواره نیز تجلیل خواهد شد.


گفتنی است، سومین جشنواره سراسری وبلاگ نویسی قرآن با حمایت و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، شورای توسعه فرهنگ قرآنی، مؤسسه قرآن و عترت اسراء فاطمی، مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال، استانداری آذربایجان شرقی و معاونت قرآن و عترت برگزار می شود.


اهدای بیش از 90 جلد پایان‌نامه به بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان

دکتر سعیدالله قره‌بگلو، استاد برجستة زبان و ادبیّات فارسی، بیش از 90 جلد پایان‌نامه به بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان اهدا کرد. وی ضمن ابراز خرسندی از تأسیس و شروع به کار این بنیاد، گفت: هر آذربایجانی وظیفه دارد برای رونق این بنیاد تلاش کند و من نیز در کنار سایر پیش‌کسوتان و علاقه‌مندان به فرهنگ، هنر و ادب این خطّه، از هیچ کمکی دریغ نخواهم کرد.


دکتر قره‌بگلو یادآور شد: این بنیاد با دایر کردن کتابخانه‌ای جامع و غنی، می‌تواند گام‌های مؤثّری برای فراهم‌سازی زمینه‌‌های مطالعه و پژوهش در عرصه‌های مختلف؛ از جمله بازشناسی باورها، آیین‌ها و فرهنگ عامّه بردارد.


نخستین نشست کتابخوان در آذربایجان شرقی برگزار می شود

تقی قاسمی، کارشناس امور فرهنگی کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی اظهار داشت: کتابخوان، عنوان نشست هایی است که به منظور به اشتراک گذاری کتاب های خوانده شده و با هدف ترویج و تبلیغ مطالعه در قالب معرفی کتاب دوشنبه آخر هر ماه در کتابخانه مرکزی تبریز برگزار می شود.


وی افزود: در هر نوبت از نشست های کتابخوان، 12 نفر و هر کدام به مدت هفت دقیقه، به ارائه گزارشی از کتابی که مطالعه کرده اند، می پردازند که شکل ارائه و معرفی کتاب ها، متفاوت تر از قالب های مرسوم است.


کارشناس امور فرهنگی کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی ادامه داد: موضوعات نشست کتابخوان در زمینه کتاب های انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، دین، تاریخ، روانشناسی، ادبیات، شعر، قصه و رمان، کودک و نوجوان، سبک زندگی، طب و تغذیه و بهداشت عمومی، خانواده و ازدواج است.


قاسمی اظهار کرد: علاقمندان می توانند برای حضور و ثبت نام در این طرح به پرتال اداره کل کتابخانه های عمومی استان به آدرس اینترنتی
www.tabrizpl.ir مراجعه کنند.


تأسیس موزه و بنیاد شمس پژوهی در خانه سرخه ای تبریز

فرزین حق پرست، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در جلسه هماهنگی برگزاری همایش "از زادگاه تا بارگاه شمس تبریزی" از پیشرفت 80 درصدی مرمت خانه سرخه ای تبریز خبر داد و گفت: خانه سرخه ای تبریز که در نزدیکی مقبره العرفا قرار گرفته است، می تواند محل مناسبی برای تاسیس بنیاد شمس پژوهی در تبریز و همچنین موزه شمس تبریزی باشد.


حق پرست ادامه داد: این خانه تاریخی که در سال 1379 از سوی سازمان میراث فرهنگی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و چند سال است که توسط این سازمان مرمت می شود. مرمت این ساختمان حدود 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته ولی این اداره کل برای به پایان رساندن مرمت حدودا بهحدود 400 میلیون تومان اعتبار نیاز دارد و در صورت تامین اعتبار و اتمام مرمت ، با توجه به محل جایگیری و هویت تاریخی اش این ساختمان می تواند به عنوان موزه شمس تبریزی و بنیاد شمس پژوهی در تبریز مورد استفاده قرار گیرد.


گفتنی است، همایش «از زادگاه تا بارگاه شمس» هفتم مهر ماه در شهرستان خوی و همزمان با سالگرد دیدار شمس و مولانا (هشتم آذر ماه) در تبریز برگزار می شود./935/پ203/ح

ارسال نظرات