۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۸
کد خبر: ۲۸۰۳۶۹
استاد اخلاق مدرسه علمیه حضرت رقیه مشهد:

استجابت دعا در گرو شکرگزاری و توبه از گناهان است

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق مدرسه علمیه حضرت رقیه(س) مشهد، گفت: فردی که می خواهد دعایش مستجاب شود، باید ذات اقدس الهی را به سبب نعماتی که به او بخشیده، شکر کند و از گناهان خود نیز به درگاه خداوند توبه کند.
دعا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، خانم خیاطی، استاد اخلاق مدرسه علمیه حضرت رقیه(س) مشهد، امروز در سلسله نشست های حلقه های معرفت حرم مطهر رضوی که با موضوع «اعتقادی»، در رواق دارالاجابه حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: خداوند به خاطر درجه دادن به بندگان آن ها را امتحان می کند؛ از این رو هر چه امتحانات خداوند سخت تر باشد، درجه انسان نیز بالاتر می رود.

 

وی خطاب به بانوان ابراز کرد: خداوند در برابر صبری که شما در برابر مشکلات می کنید، به شما پاداش می دهد. اگر زنی در برابر بد اخلاقی همسر خود صبر کند، خداوند متعال اجر حضرت آسیه(س) به او عطا می کند و اگر زنی در مقابل فقر و نداری همسر خود صبر کند، خداوند متعال اجر همسر ایوب(ع) را به او عطا می کند.

 

خیاطی در پاسخ به این پرسش که چرا دعای ما مستجاب نمی شود، افزود: دعاهای ما مستجاب می شود؛ چرا که خداوند متعال می فرماید:« وَإِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْیَسْتَجِیبُواْ لِی وَلْیُؤْمِنُواْ بِی لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ، و هر گاه بندگان من، از تو در باره من بپرسند، [بگو] من نزدیکم، و دعاى دعاکننده را- به هنگامى که مرا بخواند- اجابت مى‏کنم، پس [آنان‏] باید فرمان مرا گردن نهند و به من ایمان آورند، باشد که راه یابند.».

 

این استاد اخلاق مدرسه علمیه حضرت رقیه(س) مشهد با اشاره به این که قرار گرفتن دعا در مسیر خود، شرط استجابت دعا است، خاطر نشان کرد: دعا همچون قطار است؛ از این رو همان گونه قطار باید در ریل خود قرار بگبرد، دعا نیز باید در مسیر خود قرار گیرد تا به اجابت برسد و صراط مستقیم همان مسیر استجابت دعا است.

 

استجابت دعا، منوط به شکرگزاری نعمات و توبه از گناهان است

این کارشناس مذهبی با اشاره به این که استجابت دعا، منوط به شکرگزاری نعمات و توبه از گناهان است، اظهار کرد: فردی که می خواهد دعایش مستجاب شود، باید ذات اقدس الهی را به سبب نعماتی که به او بخشیده شکر کند و از گناهان خود نیز به درگاه خداوند توبه کند.

 

وی با خاطر نشان کردن این که برای استجابت دعا باید شرایط آن را رعایت کنیم، ابراز کرد: دعای خود را باید میان دو دعای مستجاب شده قرار بدهید؛ بنابراین قبل و بعد از دعا ذکر صلوات را بفرستید؛ چرا که ذکر صلوان دعای مستجاب شده است.

 

خیاطی با اشاره به این که دعا و خواسته خود را مؤدبانه از درگاه پرودگار عالمیان بخواهید، خاطر نشان کرد: گنجینه های علم الهی نزد ائمه اطهار(ع) است. این بزرگواران کریم هستند، حاجت و خواسته خود را از این بزرگواران بخواهید؛ چرا که امام رضا(ع) اگر اراده کنند حاجت تمام افراد را می دهند.  

 

این استاد اخلاق مدرسه علمیه حضرت رقیه(س) مشهد با بیان این که شب جمعه زمان استجابت دعا است، افزود: به ائمه اطهار(ع) اعتماد داشته باشیم، اگر حاجت ما به مصلحت باشد و برآورده شود، کرامت این بزرگواران است و اگر به مصلحتی، خواسته ما برآورده نشود، حکمت خداوند در آن نهفته است که برآورده نشده است./1309/پ202/ح

ارسال نظرات