۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۲۸۰۴۵۷
رحیم پور ازغدی:

اصلاح اقتصاد کشور در گرو رعایت شریعت و عدالت الهی است/ برای خروج از منجلاب بیکاری باید عقل مدیریت و برنامه ریزی داشته باشیم

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید فکر اقتصادی در زمینه تولیدات مان داشته باشیم، اقتصاد کشور و خانواده به شرط رعایت شریعت و عدالت الهی اصلاح می شود، این نوع از کار اقتصادی بنا بر گفته های اهل بیت مشکلاتمان را حل می کند. همچنین شیعه انگلیسی یک فرهنگ است؛ خود ما و شما شیعه انگلیسی هستیم و اسلام آمریکایی به این شیوه در وجود بشر نهادینه شده است.
حسن رحيم پور ازغدي حسن رحيم پور ازغدي حسن رحيم پور ازغدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه مشهد مقدس با بیان این که خداوند ابزار آسایش را برای مردم فراهم کرده است، اظهار کرد: خداوند برای خوراک شما انواع بذر ها را فرستاده است، حال وظیفه کاشتن، آسیاب کردن و برداشتن بر عهده مردم است، بر اساس گفته پیامبر اسلام(ص) کسی که امکانات و خوراک داشته باشد اما از رشد اقتصادی عقب بیافتد ملعون است.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: امام صادق(ع) در روایتی می فرمایند که خداوند متعال برای شما همه نعمت ها را  مجانی و بدون دغدغه قرار داده است اما قرار نیست که فرشتگان برای شما لباس بدوزند یا کار های بشر را انجام دهند، درخت را خداوند متعال برای ایجاد میوه خلق کرد اما کار کشت و کشاورزی آن را باید خودمان عرق بریزیم، کار کنیم و در نهایت آن ها را به انجام برسانیم.


وی با بیان این که در این عالم اختیار انسان ها به دست خودشان داده شده است، تصریح کرد: این عالم در اختیار ماست و اگر گرسنه بمانیم یعنی خودمان مقصریم و هر کس بنا بر توان خود از کودک گرفته تا پیرمرد باید کاری انجام دهند؛ خداوند متعال در تمام عالم طبیعت و در عمق اقیانوس ها و بیابان ها انواع چیز ها را قرار داده است تا مردم اقتصادشان را تامین کنند.


رحیم پور ازغدی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) در این زمینه گفت: بر اساس روایتی از این امام همام خداوند در بشر جای خالی گذاشته است و این جای خالی با کار مردم پر می شود، این اندازه مردم ما نباید از کار فرار کنند، کار کردن ضد ارزش نیست، بیکاری اخلاق را نابود می کند و کسانی که بیش تر می خورند و کم تر به کار اشتغال دارند بر طبق سخنی از امام صادق(ع) از خدا دور تر و به جبهه شیطانی نزدیکترند.


تعالی بشر در گرو کار و فعالیت است/ فرار از کار نتیجه ای جز فساد جامعه اسلامی را به دنبال ندارد

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: همچنین کسانی که کار می کنند و عملا تولیدشان از مصرفشان افزون تر است، به خداوند متعال نزدیک ترند، جسم انسان در دنیا و آخرت در گرو کار است و با کار دنیوی انسان باید تعالی جسم خود را دنبال کند، بر اساس روایت امام صادق(ع) تشیع ذلت جسمانی نیست، همچنین مردم اینطور هستند که  بر اساس طبیعت و غریزه شان تا می توانند کم کار می کنند و کسانی که چنین حالتی را دارند حتی اگر مذهبی باشند، به سرعت ناسپاسی و کفران نعمت آنان را در بر می گیرد.


وی با اشاره به مردمی که کم تر کار می کنند و سود بیش تری نصیبشان می شود، یادآور شد: این جامعه در نهایت به گستاخی، خود محوری، عیاشی و راحت طلبی می رسند و در جامعه ای که مردم از کار فرار می کنند، فساد گسترش می یابد و فحشا در آن جامعه فراوان دیده می شود، همچنین جامعه مفت خور و مصرف زده به سمت گناه هجوم بیش تری اورده و با افتخار و شوق گناه می کنند.


رحیم پور ازغدی با اشاره به روایتی در صفحه 6 از جلد 3 بحارالانوار اظهار کرد:  مکتب امام صادق(ع) اینطور است که اگر خداوند تمام امکانات را مفت و مجانی برای شما می گذاشت زمین زیر پای شما آرام نمی گرفت و از بس پلید کاری می کردید جامعه به فساد مبتلا می شد، این بشر هر چه بیکار تر باشد بیش تر به خود و دیگران صدمه وارد می کند.


این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی  ادامه داد: بر اساس بیانات و روایات بشر اگر بیکار و مرفه باشد، دست به کار هایی می زند که در نهایت خودش را نابود می کند، اتفاقی که در خانواده های سرمایه دار می افتد این است که ان ها کار نمی کنند اما بر اساس گفته ها حتی اگر اقتصاد مرفه داشتید باید کار کنید، اصلا مگر برای پول تنها باید کار کرد؟


ضرورت کار و فعالیت ثروتمندان و مرفهین در عین بی نیازی به مال/ در اسلام چیزی به عنوان بازنشستگی وجود ندارد

وی با بیان این که ثروتمندان ما مازاد پول خود را باید به فقرا و محرومین بدهند، تصریح کرد: این پول باید خرج اخرت شود، اگر بدنمان سالم است حتی اگر ثروتمندیم باز هم باید کار کنیم، در اسلام و اصول دینی چیزی به نام بازنشستگی وجود ندارد و حتی اگر در خانه هستیم می توانیم کار های مثبت زیادی را انجام دهیم، در حقیقت باید در زمان پیری خود کار را محدود و منظم کنیم اما دوری از کار بدون شک غلط و اشتباه است.

رحیم پور ازغدی در ادامه خاطر نشان کرد: این فلسفه خلقت خداوند متعال است که خداوند نان و اقتصاد را در جایی قرار داد و ما باید با  دو اصل اساسی به آن برسیم، یکی حیله و دیگری کار؛ منظور از حیله در این جا همان برنامه ریزی و مدیریت و فکر اقتصادی حاکم بر نظام اسلامی است، خداوند بر سر معیشت انسان ها این دو مانع را قرار داده است و برای رفع نیاز ها باید این ها را به انجام برسانیم.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که در همه زمینه عقل معاش باید داشت، گفت: باید فکر اقتصادی در زمینه دخل و خرجمان داشته باشیم، باید در زمینه کار عرق ریخت و انرژی مصرف کرد، اگر به اصول کار پایبند باشیم اقتصاد کشور و خانواده به شرط رعایت شریعت و عدالت درست می شود، این نوع از کار اقتصادی بنا بر گفته های معصومین ما را کفایت و مشکلاتمان را حل می کند.


روح انسان های بیکار زنگ زده می شود/ تضمین ورود به بهشت با تامین معیشت برای بشر

وی افزود:  کار اقتصادی کارآمد انسان ها را از مصیبت بی کاری نجات داده وفساد بزرگتر از فساد اقتصادی آن، فساد  معنوی و اخلاقی است، هر جا بیکاری هست دو عنصر وجود دارد، یکی انسان های مفت خور و راحت طلب؛ دوم عبث و بیهودگی و بی هدفی در سراسر پهنه هستی، کسی که در زندگی مفت خور است و کار نمی کند به انواع بیماری های جسمی مبتلا می شود و روحش را زنگ زده می کند.


رحیم پور ازغدی با بیان این که تفریحگاه اسلامی برای شهر دینی یکی از ضروریات است، یادآور شد: بر طبق مکتب امام صادق(ع) اگر انسان در طول زندگی مشغول تولید کالا و خدمت به جامعه نباشد، روحش فاسد شده و با فساد و فحشا در هم آمیخته می شود، امام صادق(ع) نیز می فرمایند که اگر کسی برای چند خانواده بتواند معیشت ایجاد کند، من بهشت او را تضمین می کنم.


این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به راه انداختن کار تولیدی در جامعه امروز اظهار کرد: امروز همه ما می دانیم که اگر کسی بخواهد کار اقتصادی راه بیندازد، به هزاران بدبختی می افتد اما اگر کسی به سمت کار های غیرفانونی برود و بخواهد کاری های غیر مجاز انجام دهد، از صد ها نقطه به او کمک می رسد. آن کشوری که الان بیش ترین واردات ماشین های چند میلیاردی را در دست دارد، ایران است؛ این همه کالاهای مصرفی در کشور ما از کجا می آید، بیش ترین عمل زیبایی بینی در حال حاضر متعلق به کشور ماست.


وی ادامه داد: مصرف انرژی ما در حال حاضر در مجموعه کره زمین یک مصرف چشمگیر است، باید در این زمینه به حرف های ائمه و اهل بیتمان نیز توجه کنیم، ما در شمال تهران خانواده هایی را داریم که عمل زیبایی برای حیوانات خود انجام می دهند، برخی ها می روند گوششان را الاغی می کنند و می گویند این سبک در دنیای امروز مد است، در کشوری که اکثریت آن شیعه امام صادق(ع) و امام رضا(ع) هستند همچنین حیواناتی پرورش داده می شود.


امروزه فرهنگ شیعه انگلیسی در وجود انسان ها نهادینه شده / هنوز به فهم عمیقی از عاشورای امام صادق نرسیده ایم

رحیم پور ازغدی با بیان این که شیعه انگلیسی کس خاصی نیست، بلکه یک فرهنگ است خاطر نشان کرد: خود ما و شما شیعه انگلیسی هستیم اما این میزان در وجود هر کس شدت و ضعف دارد، اسلام آمریکایی این است، برخی ها بودند که زندگی متوسطی داشتند و خوش بودند اما به سمت کسب مال زیاد رفتند و الان همه زندگیشان به مال حرام و فساد آلوده شده و دعوا های داخلی و خشونت و جنجال سرلوحه زندگی شان است.


این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که در اثر مال حرام روابط خویشاوندی و صله رحم به تدریج قطع می شود، تصریح کرد: امام صادق(ع) می فرمایند اگر فکر می کنید با بیکاری خوشبخت می شوید، قطعا به خود و اطرافیانتان ضربه زده اید، کتاب توحید مفضل از امام صادق(ع) نقطه عطفی در علم و دین و تاریخ بشریت است اما متاسفانه امروز در حوزه و دانشگاه ما ناشناخته است؛ در این کتاب پاسخ بسیاری از سوالات معرفت شناسی، هستی شناسی، دین شناسی و الهیات در عرصه علوم تجربی و انسانی داده شده است.


وی با بیان این که عاشورای امام صادق(ع) نسبت به عاشورای امام حسین(ع) مظلوم تر است، گفت: عاشورای امام حسین(ع) رنگ خون داشت و این مظلومیت برای همه قابل درک است اما عاشورای امام صادق(ع)  نمایش مظلومیت است، امام صادق اقیانوسی از علم و معرفت بودند و به نظر من هوز  شخصیت ایشان کشف نشده است، خداوند به انسان قدرت عقل و برنامه ریزی داده است و بر همین مبنا باید آن را سرلوحه زندگی هایمان قرار دهیم.

 

ضرورت خروج از منجلاب بیکاری با دوری از رفاه افراطی/ جهالت اقتصادی عامل ورشکستگی هاست
رحیم پور ازغدی با بیان این که مقصر ورشکستگی خود انسان ها هستند، یادآور شد: این انسان های یا تنبل هستند و یا می خواهند مفت خوری کنند، کسی که در شبانه روز  15 ساعت کار می کنند نباید با کسی که تنها 4 ساعت پشت میز ریاستش می نشیند برابری کند، برخی ها به سبب بی عقلی اقتصادی شکست می خورند، جامعه ما استعداد ها و نیروی انسانی خوبی دارد اما باید بهره گیری کند تا آسیب نبیند، برخی از کشور ها یک قطره نفت ندارند اما زحمت می کشند.


این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان یادآور شد: هرگز به دنبال راه حل آسانتر به جای راه حل مفید تر و عقلانی تر نباید رفت، ما با وجود تحریم ها و حتی ده برابر شدن آن ها می توانیم قدرت اقتصادی اول جهان باشیم به شرط این که دست از فعالیت بر نداریم اما اگر میلیارد ها پول به کشور وارد شود چون راه را نمی دانیم نمی توانیم از منجلاب بیکاری خارج شویم، نباید رفاه افراطی داشت بلکه باید با شناسایی و رصد مشکلات همه چیز را به منفعت تبدیل کنیم و برای خودمان کوه های پیشرفت را بنا کنیم./864/پ201/ج

 

ارسال نظرات