۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۹
کد خبر: ۲۸۰۵۴۳
استاد حوزه و دانشگاه:

نعمت های خداوند ابزاری برای سنجش اعمال هستند/ رحمت پروردگار تمام‌شدنی نیست

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام عدالتیان با بیان این که نعمت های خداوند متعال ابزاری برای سنجش اعمال هستند، گفت: خداوند در کنار نعمت نسبت به بندگان رحمت نیز دارد که شرط دریافت این رحمت الهی این است که سلامتی قلب بنده مورد تأیید قرار بگیرد.
توبه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مهدی عدالتیان، استاد حوزه و دانشگاه، شب گذشته در تالار نور مشهد با اشاره به آیات 51 و 52 سوره انعام اظهار کرد: بر اساس این آیات برخی از کافران و ثروتمندان جاهل در زمان پیامبر اسلام(ص)، به ایشان می گفتند که اگر افراد ضعیف و کم درآمد به سمت شما گرایش پیدا نمی کردند، ما ایمان می آوردیم.


این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: خداوند متعال در چنین حالتی به پیامبر(ص) فرمودند که مؤمنین را از خود دور نکن و آن ها باید بدانند که ارزش انسان ها به کمالات معنوی آن ها است و تفاوتی میان ثروتمند و فقیر وجود ندارد، هر کس از لحاظ دینی ارجح تر بود، ارزشمند تر است، همچنین در آیه 55 سوره انعام آمده است که این چنین ما برخی را نسبت به برخی دیگر امتحان می کنیم.


وی در ادامه تصریح کرد: در چنین حالتی امتحانی پیش خواهد آمد که ثروتمندان به دور از ارزش های معنوی خداوند نعمت بزرگتری به آن ها داده است و نسبت به آن ها نوعی لطف خاص داشته است، همچنین منت در این آیه به معنای بخشش نعمت از سوی پروردگار بوده و برخی ها می گویند که خداوند متعال منت گذاشته است،  یعنی نعمت بزرگی را به مؤمنان عطا کرده است.


حجت الاسلام عدااتیان با بیان این که خداوند به شاکران نعمت بیشتری را می دهد، گفت: هر کسی شکر نعمت کند، بیشتر مورد توجه خداوند متعال قرار می گیرد؛ آیه 54 سوره انعام از آیات مهم قرآنی در مورد رحمت خداوند هستند، همچنین کسانی که به آیات الهی ایمان دارند، این مؤمنان دو گروهند، برخی از آن ها برای آموختن نزد پیامبر(ص) آمده بودند و برخی دیگر برای توبه و جبران گذشته.


سلام خداوند ارسال رحمت و مغفرت به بندگان است

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که خداوند به مومنان در قرآن سلام می‌دهد، یادآور شد: خداوند به مومنان سلام می گوید، در حقیقت سلام خداوند یعنی این که رحمت پرودگار شامل حال انسان ها شده است، بعد از سلام به آن ها مژده می دهد و می گوید که پرودگار شما بر خودش رحمت را فرستاده است، همچنین کلمه کتب به معنای قطعی بوده و هنگامی که در قرآن گفته می شود روزه واجب است، از این عبارت بهره برده می شود.


وی افزود: خداوند رحمت را قطعی کرده است و می گوید به گناهکاران امید بده و اگر از شما کسی خطایی کرد و این خطا از روی جهالت بود، ما دو استعمال درباره جهل داریم، گاهی جهل در برابر عقل است و اینجا هوی و هوس پیشرو است؛ گاهی جهل در برابر اطلاع و آگاهی قرار دارد و این آیه شریفه مقابل عقل قرار دارد.


حجت‌الاسلام عدالتیان با بیان این که این آیه شریفه جهل برابر عقل قرار داده شده است، خاطرنشان کرد: اگر کسی کاری را از روی هوی و هوس انجام داد و بعد از انجام آن خطا بازگشت و پشیمان شد، آغاز به اصلاح خطاها کرده و باید بداند که خداوند متعال بخشنده و مهربان است؛ همچنین راه مجرمان از مؤمنان شناخته و جدا می شود و انسان ها بر اساس آگاهی انتخاب می‌کنند.


این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که کلمه مجرم یکی از اساسی ترین خطا های گناهکاران است، اظهار کرد: در قرآن کریم از گناه و لغزش تعابیر مختلفی وجود دارد و جرم به معنای قطع است و مجرم یعنی کسی که رابطه خود را با دین و ارزش های دینی قطع کند، همچنین اولین درس از آیات این است که یکی از وسایل امتحان الهی تفاوت امکانات مادی میان انسان هاست.

 


وی با بیان این که خداوند به برخی ثروت بیشتر و به برخی ثروت کمتر می دهد، تصریح کرد: برخورد انسان ها وسیله امتحان بوده و گاهی فقرا در فشار عزت نفس خود را از دست داده و تن به  ذلت می دهند، گاهی ثروتمند در برابر فقیر خودخواهی بر او غلبه می کند، همچنین امکاناتی که خداوند متعال در اختیار ما قرار داده است وسیله امتحان بوده و کسی پیروز میدان است که اگر فقیر هست فقرش را ابزار سنجش خداوند متعال بداند.


حجت الاسلام عدالتیان ادامه داد: فقیر نباید خودباختگی پیدا کند و از درخانه خداوند متعال به سوی غیر خدا پناه ببرد، خداوند برخی را به وسیله برخی دیگر امتحان می کند، همچنین صفات ایمان و توفیق همراه بودن با اولیای خدا را سبب می شود و این نعمتی است که خداوند متعال به شاکران خود عطا می کند، در آیه 54 سوره انعام برخی ضعیفان مورد توجه پیامبر(ص) بودند و ایشان آن ها را تکریم می کردند.


این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که خداوند متعال توفیق انجام کار های خیر را به ما داده است، تصریح کرد: میزان افزایش لطف خداوند متعال سبب افزایش شکر در زندگی می شود، همچنین دو گروه مشمول بر سلام خدا هستند، سلام خدا موجب سلامتی می شود و پرودگار بار ها در قرآن به مومنین سلام می دهد، این اعطای سلامتی در شئون مختلف زندگی مطرح بوده و دو گروه نسبت به سایرین مشمولیت بیش تری را دارند.


منادیان الهی طالبان ارتقای آگاهی های دینی هستند

وی افزود: منادیان دین خدا کسانی هستند که می‌خواهند آگاهی دینی را بالا ببرند، در این آیه شریفه نیز خداوند متعال به پیامبر(ص) می فرماید کسانی پیش تو می آیند، یک گروه کسانی هستند که برای آموختن می آیند و گروه دیگر توبه کنندگان حقیقی هستند، ما هر دو این ها را می توانیم مدیریت کنیم و تنها باید به دنبال کسب آگاهی های بشری برویم.


حجت الاسلام عدالتیان با اشاره به ارزش و منزلت سلام کردن و عرض ادب و احترام‌کردن خاطرنشان کرد: از آداب مجلس علم و وعظ این است که معلم و واعظ به مخاطبین خود سلام دهد و خداوند می گوید در هر شرایطی اول سلام کن و این مهم سبب ترویج ادب می شود، خداوند متعال یک وعده قطعی به گناهکاران پشیمان برای بازگشت به درگاهش داده است، گاهی برخی ها می پرسند من گناه کردم و سپس توبه نمودم، از کجا باید بدانم که خداوند من را مورد آمرزش قرار داده است.


این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: خداوند به قطعی بودن این امر وعده داده است و قطعا گناهکاران پشیمان مصمم بر جبران گذشته را مورد لطف و رحمت خود قرار می دهد، او هرگز خلف وعده نمی‌کند؛ همچنین توبه حقیقی به زبان نیست بلکه اصلاح و جبران گذشته است، در این آیه شریفه می‌فرماید کسی که گناهانی از روی غلبه نفس انجام داد باید باز گردد و آن را اصلاح کند.


ترسیم عاقبت مؤمنان و مجرمان از محور های اساسی تبلیغ و روشنگری است

وی با بیان این که اگر می خواهیم رحمت دریافت کنیم باید صحت سلامت قلبمان تأیید شده باشد، اظهار کرد: بارش رحمت الهی همانند سیل آب است، رحمت خداوند متعال قطع شدنی نیست و اگر کسی رحمت را دریافت نکند باید در این مسیر به مانع یابی بپردازد، باید هر گونه حجاب دنیوی برداشته شود تا رحمت الهی دریافت شود.


حجت الاسلام عدالتیان با اشاره به درس نهم از این آیات گفت: گناهکاران را باید به بخشش پرودگار امیدوار کرد و کسانی که گناه بیشتری دارند باید به آن ها امید بدهیم تا آشتی کنند و به جبران گذشته بپردازند، اگر کسی از روی جهالت گناهی انجام داد باید از مغفرت و رحمت الهی به او بگوییم و در این جا بخشش پروردگار همراه با مهربانی و عفو است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که ناامیدی بزرگترین گناه است، تصریح کرد: یکی از محور های اساسی در تبلیغ و روشنگری این است که ما عاقبت و سرانجام کار مؤمنان و مجرمان را ترسیم کنیم، خوبی ها و بدی ها باید برای مخاطبین ترسیم شوند، آثار نظم و بی نظمی و آثار خیانت نیاز به نوعی روشنگری دارند تا بتوانیم جامعه را از ناامیدی از درگاه خداوند متعال که بزرگ‌ترین گناه است، برهانیم./864/پ201/ح

ارسال نظرات