۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۵
کد خبر: ۲۸۰۷۷۷
استاد دانشگاه:

دین اسلام اهمیت ویژه‌ای به دختران قائل است

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه گفت: در دین اسلام روایات زیادی در مورد ویژگی های فرزندان دختر است، مانند؛ حسنه، رحمت و ریحانه، اما در مورد فرزند پسر تنها یک روایات وجود دارد و در آن روایت که از امام صادق(ع) فرزند پسر را به عنوان نعمتی که از او در قیامت سوال می شود، معرفی می فرمایند.
مراسم روز دختر مراسم روز دختر مراسم روز دختر مراسم روز دختر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، سعید عزیزی، استاد دانشگاه و مشاور خانواده در مراسم جشن میلاد حضرت معصومه(س) و روز دختر که عصر شنبه در باغ نرجس ارومیه برگزار شد، با تبریک این ایام، اظهار داشت: ظرافت ها و تفاوت های رفتاری خاصی بین مرد و زن وجود دارد، زن بر روی شنیدن تمرکز می کند و مرد بر دیدن، از این رو به مردان توصیه شده که با زبان و کلام به همسران شان ابراز محبت کنند و در مقابل زنان با رفتارها و نوع پوشش خود محبت همسر را جلب کنند.

 

وی ادامه داد: در دین اسلام روایات زیادی در مورد ویژگی های فرزندان دختر است، مانند؛ حسنه، رحمت و ریحانه، اما در مورد فرزند پسر تنها یک روایات وجود دارد و در آن روایت که از امام صادق(ع) فرزند پسر را به عنوان نعمتی که از او در قیامت سوال می شود، معرفی می فرمایند.

 

عزیزی به لزوم توجه والدین به فرزندانشان به ویژه فرزند دختر اشاره و اضافه کرد: دختران پر عاطفه و لطیف اند و به محبت والدین و سایر اعضای خانواده خود نیازمندند، از این رو، این وظیفه پدر و مادرها است که با دختران خود با کمال محبت و مهربانی رفتار کنند و آنان را با جذب به خود از مجذوب بیگانگان شدن حفظ کنند.

 

وی گفت: همسران وظیفه دارند در خانواده برای جلب توجه و محبت هم دیگر تلاش کنند و زنان با راه کارهایی مانند؛ منتظر آقا برای پهن کردن سفره ماندن، بدرقه آقا هنگام ترک منزل و استقبال از ایشان به هنگام ورود به منزل می توانند محبت همسر خود را جلب کرده و مانع از پرخاشگری آنان می شوند و در مقابل مردان با گفتن کلماتی محبت آمیز و تقدیم شاخه گلی از همسر خود تقدیر کنند.

 

این مشاور خانواده مردان را موجودی منطقی و در مقابل زنان را عاطفی و احساساتی خواند و افزود: خانم ها از گیر دادن به همسران خود و تدارک مراسمات پر هزینه به مناسبت سالگرد تولد و یا روز مرد پرهیز کنند، چون آقایان منطقی و حسابگرند و در صورت نداشتن توان مالی از این عمل به جای قدردانی عصبانی می شود، اما آقایان نباید سالگرد تولد و یا روز زن و دیگر مناسبت ها را فراموش کنند، بلکه در این ایام خاص حتما هدیه ای برای خانم های شان تهیه کنند.

 

وی تمرکز خانم ها را چندگانه و آقایان را یگانه عنوان و اضافه کرد: برخی از خانم ها از اینکه همسران شان در هنگام تماشای برنامه ای به آن ها توجهی ندارند، ناراحت می شوند در حالی که طبیعت مردان اینگونه است که در آن واحد تنها بر روی یک مسأله می توانند تمرکز کنند، ولی این خانم ها توان تمرکز بر چند امر را در آن واحد دارند.

 

عزیزی گفت: فضاسازی ذهن آقایان سه بعدی است و فاصله ها را بهتر از خانم ها می توانند تشخیص دهند، لذا آقایان در هنگام رانندگی کمتر دچار سانحه می شوند و نظم شهر را به هم نمی‌زنند.

 

استاد دانشگاه و مشاور خانواده افزود: در تمام مراحل زندگی سعی کنید که انسان های شاکری باشید، چراکه شکر عامل افزایش نعمت ها و ناشکری سبب افزایش بسیاری از گرفتاری ها و مصیبت ها در زندگی می شود.

 

وی به تفاوت بین مردان غیور و بی غیرت اشاره و اضافه کرد: مردان با غیرت به ناموس خود نزدیک شده و به آن ها محبت می کند، اما در مقابل از دور مراقب ناموس مردم است و از داشتن رابطه ای نزدیک به آنان و وابسته کردن آنان به خود پرهیز می کند، در مقابل مردان بی غیرت به نوامیس مردم نزدیک شده و با وابسته کردن آنان به خود سعی در خیانت و جنایت در حق آنان می کند.

 

گفتنی است، این مراسم در پارک بانوان ارومیه به نام باغ نرجس با مشارکت اموربانوان شهرداری، استانداری، ورزش و جوانان و دارالحافظین آذربایجان غربی و با حضور جمع کثیری از خانواده ها و دختران جوان با برنامه های شاد و متنوعی برگزار شد./1301/پ202/ح

ارسال نظرات