۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۰
کد خبر: ۲۸۰۸۶۴
در دیدار استاندار سمنان با امام جمعه دیباج مطرح شد؛

پیشرفت 20 درصدی پروژه حوزه علمیه دیباج پس از 18 سال/ حوزه‌های علمیه روح جامعه اسلامی هستند

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه شهر دیباج شهرستان دامغان در دیدار استاندار استان سمنان با اشاره به پیشرفت تنها 20 درصدی پروژه حوزه علمیه امام صادق(ع) این شهر پس از 18 سال از آغاز این طرح خواهان توجه بیشتر مسؤولان به کاستی‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی این شهر شد.
ديدار استاندار سمنان با امام جمعه شهر ديباج دامغان ديدار استاندار سمنان با امام جمعه شهر ديباج دامغان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در دامغان، حجت الاسلام والمسلمین سید جلیل محقق قدمی امام جمعه شهر دیباج در دیدار با استاندار سمنان که با حضور فرماندار دامغان و معاونان وی، مدیران کل و رؤسای برخی دستگاه‌های اجرایی، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر دیباج برگزار شد، اظهار داشت:  آغاز به‌کار حوزه علمیه در دیباج از ضروریات فرهنگی این شهر است.

 

وی خاطر‌نشان کرد متأسفانه روند ساخت حوزه علمیه امام صادق(ع) متوقف شده و پس از گذشت 18 سال از آغاز پروژه تاکنون تنها پیشرفت فیزیکی محدودی داشته است و علی‌رغم تلاش‌ها و رایزنی‌های مختلف موفق به جذب اعتبارات لازم جهت تکمیل این بنا نشده‌ایم.

 

امام جمعه شهر دیباج با قدردانی از حجت الاسلام والمسلمین سید محمود ترابی امام جمعه شهرستان دامغان به دلیل کمک 100 میلیون ریالی جهت آغاز به‌کار مجدد روند ساخت حوزه علمیه امام صادق(ع) شهر دیباج، اظهار امیدواری کرد این حرکت معنوی مقدمه‌ای برای اختصاص یافتن بودجه‌های مورد نیاز و همکاری خیران نیک اندیش در این زمینه شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین قدمی با بیان اینکه، با رایزنی‌های انجام شده حوزه علمیه برادران این شهر با در اختیار قرار گرفتن منزل امام جمعه سابق این شهر در فضایی کوچک و با تعداد محدودی از طلاب در آینده نزدیک کار خود را آغاز می‌کند، خاطر‌نشان کرد: با عنایت به دارا بودن مجوز راه‌اندازی حوزه‌های علمیه برادران و خواهران، در صورت در اختیار قرار گرفتن ساختمان بلا استفاده نمایندگی بهزیستی در دیباج شرایط راه‌اندازی حوزه علمیه خواهران به شکل محدود در این مکان نیز فراهم خواهد شد.

 

انتقاد از روند کند ساخت بنای جدید آستان مقدس امامزاده محمد دیباج

وی در ادامه با انتقاد از روند کند ساخت بنای جدید آستان مقدس امامزاده محمد دیباج در این شهر و یادآوری اهمیت اعتقادی و جاذبه گردشگری مذهبی این مکان برای این منطقه گفت: همکاری بیش از پیش ادارات کل اوقاف و امور خیریه و میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان سمنان بی‌تردید می‌تواند در روند ساخت و تکمیل این بنا مؤثر باشد.  

 

امام جمعه دیباج کشاورزی و دامپروری را شریان اصلی اشتغال و اقتصاد و حیات این منطقه دانست و با تأکید بر لزوم اقدامات هدفمند مسؤولان امر جهت کاهش مشکلات فعالان بخش کشاورزی و دامپروری به‌عنوان عامل اصلی رونق شهر دیباج و دیگر مناطق نظیر این شهر، افزود: متاسفانه در سال‌های گذشته به دلیل مشکلاتی همچون کم‌آبی و عدم مدیریت صحیح منابع آبی و نبود حمایت لازم از کشاورزان و دامپروران شاهد کوچ فزاینده مردم این منطقه به شهر‌های اطراف بوده‌ایم.

 

حجت الاسلام قدمی تصریح کرد: آشنایی مسؤولان به حقوق و مشکلات مردم به‌تنهایی گره‌ای را باز نمی‌کند، بلکه هریک از مسؤولان باید با به‌کارگیری ابزار و امکانات در اختیارش در مکان و زمان صحیح جهت کاهش نیاز‌های مردم و کاستی‌های جامعه گام بردارد.

 

حوزه‌های علمیه روح جامعه اسلامی هستند

محمد وکیلی استاندار سمنان نیز در این جلسه حوزه‌های علمیه را روح جامعه اسلامی نامید و گفت: همان‌گونه که برای سلامت جسم در شهر و استان و کشور نیازمند وجود مراکز بهداشتی و درمانی هستیم وجود حوزه‌های علمیه پویا و فعال نیز تضمین کننده سلامت روح افراد جامعه ایمانی و اسلامی است.

 

وی ارزش معنوی هر انسان مسلمان را به میزان پایبندی او به ارزش‌های دینی و مذهبی‌ دانست و حوزه‌های علمیه را تقویت کننده پایه‌های اعتقادی جامعه برشمرد و افزود: از گذشته حوزه‌های علمیه و مساجد به دست واقفان و خیران و به‌صورت مردمی بنا می‌شده و امروز نیز سیاست دولت یازدهم توانمند سازی اقتصادی مردم و اداره این گونه امور فرهنگی و خدماتی به دست آنان است.

 

استاندار سمنان با تأکید بر اولویت داشتن پروژه‌های عمرانی با پیشرفت بالای 80 درصد در تخصیص اعتبارات طی سال 94 تصریح کرد: پیشنهاد ما برای تکمیل پروژه حوزه علمیه دیباج استفاده از زکات پرداختی زارعان و کشاورزان فراوان و خیر این منطقه است، به هر میزان که زکات در این زمینه جمع آوری شد ما نیز به عنوان نماینده دولت بودجه جهت تکمیل این بنا اختصاص خواهیم داد.

 

نبود اشتغال پایدار و کاهش منابع آب عامل اصلی مهاجرت مردم دیباج

وکیلی با اظهار تآسف از کاهش جمعیت دیباج در بیست سال گذشته با وجود آب و هوای مطلوب، زمین‌های حاصل‌خیز و شرایط طبیعی و اقلیمی مساعد برای رشد و توسعه، نبود اشتغال پایدار و عدم سرمایه‌گذاری در این بخش را دلیل اصلی مهاجرت‌ها دانست و اظهار داشت: از همه طرح‌های اشتغال‌زا در شهر دیباج حمایت می‌کنیم.

 

استاندار سمنان با اظهار خرسندی از فعالیت سه تعاونی کشاورزی در منطقه دیباج خاطر‌نشان کرد: مسئله اشتغال از مهمترین مسائل این شهر است و برای تولید شغل نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم، تعاونی‌های کشاورزی باید در کنار پرداختن به تولید در این بخش به صنایع مرتبط و ایجاد کارخانه‌های تبدیلی و فراوری محصولات کشاورزی روی آورند.

 

وی با بیان اینکه به دلیل معضل خشکسالی و کمبود منابع آبی، افزایش سطح زیر کشت در مناطق مختلف استان سمنان به هیچ وجه اصولی و قابل پذیرش نیست، خاطر‌نشان کرد: از تغییر الگوی کشت جهت استفاده بهینه از منابع آب حمایت می‌کنیم.

 

نماینده عالی دولت در استان سمنان با تأکید بر ضرورت برگزاری نشست شورای کشاورزی ویژه مناطق شمالی شهرستان دامغان بالاخص شهر دیباج در روز‌های آینده افزود: باید از تعاونی‌های کشاورزی و دامپروری حمایت جدی انجام شود و این مجموعه‌ها با نگاهی کارشناسانه به امر تولید و اشتغال زمینه توسعه پایدار منطقه را فراهم کنند./977/پ202/ب4

ارسال نظرات