۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۹
کد خبر: ۲۸۰۹۱۱
حجت‌الاسلام فقیهی تبیین کرد؛

فلسفه پیوند نماز و زکات در آیات قرآن

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با بیان این‌که خداوند در قرآن کریم نماز و زکات را پشت سر هم آورده و بر هر دوی آنها به صورت توأمان تأکید کرده است، گفت: عبادات نزد خداوند از بین نمی‌رود و در آخرت برای انسان محاسبه می‌شود.
حجت الاسلام فقيهي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید احمد فقیهی، استاد تفسیر حوزه علمیه قم صبح امروز در شبستان نجمه خاتون حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) در تفسیر آیه 110 سوره بقره با بیان این که خداوند نماز و زکات را پشت سر هم آورده است، گفت: یعنی خداوند می‌گوید انسان باید هم با بدن خود عبادت کند و هم از مال خود بگذرد و از خداوند اطاعت کند.

 

وی با بیان این که نماز یک عبادت فردی و زکات یک عبادت اجتماعی است، اظهار داشت: انسان در زندگی نه تنها برای خود بلکه باید برای پیشرفت جامعه نیز برنامه داشته باشد.

 

حجت الاسلام فقیهی با بیان این که با نماز خواندن و زکات دادن قرار نیست که در این دنیا چیزی نصیب انسان بشود، افزود: اگر این طور بود تمام مردم نماز می‌خواندند و دیگر آن نماز برای خدا نبود؛ زیرا اصل نماز و زکات برای این نیست که دنیا را درست کند.

 

وی با بیان این‌که عبادات نزد خداوند از بین نمی‌رود و در آخرت برای انسان محاسبه می‌شود، گفت: کسانی که در دنیا با تقوا هستند و عمل صالح انجام می‌دهند خداوند زندگی‌شان را همراه با عافیت می‌کند و عافیت به معنی آرامش و دفع بلایا است نه به معنی ثروت‌مند شدن.

 

استاد تفسیر حوزه علمیه قم با بیان این که در قرآن از عبادات به عنوان آنچه که پیش می‌فرستید یاد شده است، گفت: عبادات یک نوع پس انداز است و نباید در دنیا منتظر آثار آن بود و از طرف دیگر خداوند از عبادت های پنهانی انسان هم آگاه است و هیچ چیزی از خداوند مخفی نمی‌ماند.

 

وی با اشاره به این ک یهودیان ادعا می‌کنند که ما قوم برتر هستیم و هیچ کس وارد بهشت نمی‌شود مگر این که یهودی یا مسیحی باشد، خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید«این خیالات آنها است و به آنها بگو دلیلشان بر این حرف چیست؟» و این سخن قرآن به معنی این است که آنها دروغ می‌گویند و فقط به خاطر اسم، چه یهود و چه اسلام کسی بهشتی و یا جهنمی نمی‌شود، بلکه هرکس با تمام وجود تسلیم خدا شود و عمل صالح انجام دهد خداوند به او پاداش خواهد داد.

 

حجت الاسلام فقیهی با بیان این که وجه در قرآن به معانی مختلفی آمده است، گفت: در آیه وضو وجه به معنی صورت است، در آیه قبله به معنی جلو بدن است. در آیه «و أقم وجهک لدین» به معنی تمام وجود است اما معنی اصلی وجه مواجه شدن و روبرو شدن است و مراد از وجه الله هم، اسما و صفات خداوند است.

 

وی در پایان هم با اشاره به سال روز ولادت حضرت معصومه(س)، گفت: در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که «علم از شهری به نام قم ظهور می‌کند و به تمام عالم گسترش می‌یابد به صورتی که حتی زنان در خانه هم آن را می‌شنوند و آن زمان نزدیک ظهور است»./843/پ202/ی

ارسال نظرات