۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۲۸۰۹۲۱
استاد حوزه علمیه قم:

حضرت معصومه حجت خدا و عالمه غیر معلمه است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که زیارت با معرفت حضرت معصومه(س) بهشت را بر انسان واجب می‌کند، گفت: منظور از معرفت این است که حضرت معصومه(س) را حجت خدا و عالمه غیر معلمه بدانیم.
حجت‌الاسلام رضا محمدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام رضا محمدی، استاد حوزه علمیه قم، پیش از ظهر امروز در شبستان نجمه خاتون حرم حضرت معصومه(س)، همجواری با این بانوی عظیم‌الشأن را نعمتی بزرگ دانست و گفت: در روایات آمده است که هرکس به زیارت حضرت معصومه(س) برود و شناخت و معرفت نسبت به حق ایشان داشته باشد بهشت بر او واجب می‌شود.

 

وی با بیان این که  منظور از معرفت این است که حضرت معصومه(س) را حجت خدا و عالمه غیر معلمه بدانیم، افزود: در بین فرزندان امام کاظم(ع) به غیر از امام رضا(ع) هیچ کس به این مقام نرسید و این افزون بر این‌که ایشان با امام رضا(ع) از یک مادر بودند؛ به سبب تقوا و عبودیت حضرت معصومه(س) بوده است.

 

حجت الاسلام محمدی در ادامه تفسیر خطبه 165نهج البلاغه هدف این خطبه را خداشناسی از راه بیان آیات الاهی دانست و افزود: مطالعه در آفاق و آیات الاهی یکی از راه های شناخت خداوند است که در قرآن هم از این روش زیاد استفاده شده است.

 

وی با بیان این که رسیدن از معلول به علت را برهان انی می‌نامند، افزود: از این خطبه دو مطلب استفاده می‌شود؛ اول اثبات اصل وجود خدا و دیگر پی بردن به صفات خداوند مانند علم، قدرت، لطف و دیگر صفات خدا که شاهدی بر قدرت و عظمت خداوند است و عقل‌ها را معترف و تسلیم در برابر خدا می‌کند.

 

استاد حوزه علمیه با اشاره به این که اگر به صدای فطرت گوش کنیم چیزی جز وحدانیت خدا را نخواهیم شنید، اظهار داشت: کفار هم در ذاتشان تسلیم خداوند هستند و اگر در ظاهر معترف نیستند از لحاظ تشریعی معترف به تسلیم در برابر خدا نیستند نه تکوینی.

 

وی در ادامه خطبه با اشاره به عجائب و ظرایف خلقت پرندگان، بیان این صفات دقیق را نشانه جهانی و همیشگی بودن اسلام دانست و خاطرنشان کرد: منظور حضرت علی(ع) از بیان این همه صفات دقیق پرندگانی که اعراب هرگز آنها را ندیده بودند این است که ایشان فقط برای مردم زمان خود سخن نگفته؛ بلکه برای همه مردم جهان و آیندگان سخن گفته است./843/پ202/ی

ارسال نظرات