۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۰
کد خبر: ۲۸۱۰۱۵

اخبار آستان قدس رضوی ویژه دهه کرامت(3)

خبرگزاری رسا ـ مفروش شدن 180 هزار متر مربع از صحن‌ها و خیابان‌های اطراف حرم، 300 هزار نفر در سراسر کشور مهمان برنامه های دهه کرامت، کارگاه ‌های ویژه‌ هنری در دهه‌ کرامت و برگزاری کارگاه تصویرگری «نیایش» از عناوین اخبار آستان قدس رضوی ویژه دهه کرامت است.
دهه کرامت رضوي

به گزارش خبرگزاری سا در مشهد، غلامرضا باغشنی، مدیرعامل شرکت تهیه و تولید فرش آستان قدس رضوی گفت: این شرکت در جشن روز میلاد امام رضا(ع) آمادگی مفروش کردن 180 هزار متر مربع از صحن ها و خیابان های مشرف به حرم مطهر را دارد.

وی بر اساس نیاز اماکن متبرکه، اداره فرش حرم مطهر رضوی آمادگی کامل برای برگزاری مراسم دهه کرامت به منظور مفروش کردن صحن ها، رواق ها و ... را دارد.

باغشنی با اشاره به مفروش شدن رواق ها، ایوان ها و راهروهای صحن ها با فرش های دستباف در روز میلاد امام رضا(ع) بیان کرد: افزون بر 30 هزار متر مربع از رواق ها و همچنین حدود 15 هزار متر مربع از ایوان ها و سردر های صحن ها با فرش های دستباف مفروش خواهد شد.

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید فرش آستان قدس رضوی ادامه داد: در مراسم های خاص همچون نماز عید فطر، صحن های حرم مطهر رضوی با نزدیک به 180 هزار متر مربع و در شب های قدر، ایام تحویل سال و تشریف فرمایی مقام معظم رهبری با حدود 162 هزار متر مربع قالی ماشینی مفروش می شود.

وی افزود: علاوه بر این، در زمان برگزاری نماز یومیه و مناسبت ها، صحن های اماکن متبرکه رضوی در خلوت ترین ایام با حدود 45 هزار متر مربع و در شلوغ ترین ایام با 115 هزار متر مربع مفروش می شود.

خدمات شبانه‌روزی دفاتر راهنمای زائر حرم رضوی

جواد هاشمی، مدیر فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: در ایام دهه کرامت دفاتر راهنمای زائر و کیوسک‌های اطلاع رسانی اماکن متبرکه به صورت شبانه روزی به زائران حضرت رضا(ع) خدمات‌رسانی می‌کنند.

وی با بیان اینکه این دفاتر به عنوان رابط میان برنامه‌های فرهنگی و مذهبی با زائران و دوستداران حضرت رضا(ع) شناخته می شوند، اظهار کرد: این دفاتر اطلاع رسانی در همه صحن‌های حرم مطهر رضوی به صورت شبانه روزی در دهه کرامت فعال هستند.

هاشمی بیان کرد: 11 جایگاه‌ اطلاع‌رسانی(4) کیوسک در ورودی‌‌های حرم مطهر و مابقی در صحن‌های مختلف اماکن متبرکه) تعبیه شده است که خدمات مختلفی از جمله ارائه نقشه‌های راهنما، بروشور، برگه‌های مسابقات و معرفی برنامه‌های حرم مطهر رضوی در دهه کرامت ارائه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه 800 نیروی افتخاری مشغول ارائه خدمات به زائران بارگاه منور رضوی هستند، افزود: این دفاتر افزون بر راهنمایی و اطلاع‌رسانی، هفته نامه حرم، سی‌دی اهدایی، تقویم دیواری، پیک زائر و دیگر محصولات فرهنگی را به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی، فرانسه، آذری و اردو توزیع می‌کنند.

مدیر فرهنگی آستان قدس رضوی یادآور شد: دهه کرامت سال گذشته افزون بر 900 محصول و اقلام فرهنگی بین زائران و مجاوران توزیع و بیش از یک میلیون و 700 نفر از این خدمات بهره‌مند می شود

کارگاه تصویرگری زمینه‌ساز جشنواره‌ «نیایش»

علی ثابت‌نیا، مدیرعامل موسسه‌ آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی تشکیل کارگاهی با رویکرد تصویرسازی شخصیت‌های انیمیشن در دهه‌ کرامت را زمینه‌ساز سومین جشنواره‌ تصویرگری نیایش دانست.

 علی ثابت‌نیا درباره انگیزه تشکیل این کارگاه گفت: بخش رضوان تصویر، واحد سمعی-بصری موسسه چند سال است که در تولید انیمیشن به دستاوردهای ارزنده‌ای رسیده است. در همین راستا، در دهه کرامت رضوی کارگاهی سه روزه با حضور سه مدرس از شاخص‌ترین تصویرگران حوزه خلاقیت، طراحی و تصویرگری شخصیت‌های انیمیشن برگزار می شود.

ثابت‌نیا با ابراز امیدواری از اینکه این کارگاه، زمینه‌ساز و مقدمه‌ای برای برگزاری جشنواره‌ تصویرگری مذهبی "نیایش" در سال جاری شود، درباره‌ این جشنواره گفت: جشنواره تصویرگری نیایش تا به حال دو بار در سال‌‌های 1388 و 1391 توسط موسسه‌ آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی برگزار شده و دو کتاب نفیس از آثار منتخب آن به چاپ رسیده است. موضوعات جشنواره در دو دوره حول محور تصویرگری درباره‌ امام رضا(ع) و زندگی و سیره‌ ایشان، تصویرگری با موضوع نیایش، تصویرگری درباره‌ شهر مشهد و تصویرگری کتاب با موضوعات مذهبی بوده است.

مدیرعامل موسسه‌ آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، جشنواره‌ی نیایش را طبق نظر بیشتر کارشناسان و صاحب‌نظران از بهترین جشنواره‌های تصویرگری در سطح کشور است.

300 هزار نفر در سراسر کشور مهمان برنامه های دهه کرامت

همزمان با آغاز دهه کرامت رضوی، بیش از 300 هزار نفر از آموزه‌ها و معارف ناب محمدی در سراسر کشور بهره‌مند می‌شوند.

غلامرضا پرنده، مدیر موقوفات آستان قدس رضوی اظهار کرد: نشر معارف دینی، ترویج سنت و سیره‌ رضوی، اشاعه اسلام ناب محمدی و آموزه‌ها و معارف گوهربار ائمه اطهار(ع) از جمله اهداف برگزاری این مراسم به شمار می‌آید.

وی به چگونگی برگزاری این برنامه‌ها اشاره و عنوان کرد: جُنگ‌های کودکانه با نام «امام مهربانی‌ها» در 50 نقطه و نیز مراسمی با نام «در شعاع خورشید» در 200 نقطه از موقوفات آستان قدس رضوی در شهرها و روستاهای کشور برپا می‌شود.

مدیر موقوفات آستان قدس رضوی بیان کرد: با برگزاری این جشن‌ها که به برکت پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران انجام می شود، زمینه‌ای فراهم می‌شود تا افرادی که هر چند به لحاظ بعد مسافت از مشهد مقدس دور هستند، بتوانند از برکات و معنویات این امام رئوف بهره‌مند شوند واز راه دور ارتباط قلبی و معنوی با امام مهربانی ها برقرارکنند.

پرنده تصریح کرد: برای برگزاری برنامه «امام مهربانی‌ها» کادر مجرب و توانمندی از سوی معاونت تبلیغات  و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی اعزام می‌شوند و مراسم «در شعاع خورشید» نیز میزبان مبلغان و ذاکران اهل‌بیت(ع) از سطح شهر مشهد خواهد بود.

وی ادامه داد: تلاوت کلام‌الله مجید، سرود، شعرخوانی، سخنرانی اساتید حوزه و دانشگاه، مداحی و توزیع محصولات فرهنگی از جمله برنامه های این مراسم خواهد بود.

مدیر موقوفات آستان قدس رضوی اظهار کرد: بسیاری از شهرستان‌ها و روستاهای موجود در ایران دارای رقبات موقوفه آستان قدس رضوی هستند که با برپایی جشن‌های دهه کرامت رضوی در این مکان‌ها، بسیاری از چهره‌های محلی و شخصیت‌های فرهنگی، اجتماعی در آن حضور می‌یابند.

لازم به یادآوری است؛ این مراسم از سوی مدیریت موقوفات آستان قدس رضوی با همکاری معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی در شهرها و روستاهای موقوفه این نهاد مذهبی برگزار می‌شود.

کارگاه ‌های ویژه‌ هنری در دهه‌ کرامت

مرتضی عطاریان، مدیر مجتمع فرهنگی امام خمینی(ره) وابسته به آستان قدس رضوی از برگزاری کارگاه‌های آموزشی خوشنویسی و نقاشی در دهه‌ کرامت رضوی در این مرکز خبر داد.

افزود: این کارگاه‌های هنری، ویژه‌ رده‌ سنی کودک و نوجوان برگزار می شود و با موضوعات مناسبتی ایام دهه کرامت مرتبط است.

وی تصریح کرد: کارگاه‌ های یک ساعته‌ خط و نقاشی، با حضور مربیان مجرب، هر روز راس ساعت 16 و قبل از ویژه ‌برنامه‌ جشن دهه‌ کرامت در مجتمع امام خمینی(ره) واقع در خیابان خواجه‌ربیع 23 برگزار می‌شود و شرکت در آن برای کودکان و نوجوانان آزاد است.

مدیر مجتمع فرهنگی امام خمینی(ره) اظهار کرد: دست‌اندرکاران این کارگاه‌ها، سعی در ایجاد اوقاتی شاد و خاطره‌انگیز برای شرکت‌کنندگان دارند و به آثار برتر و برگزیده هنری کارگاه، جوایزی اعطاء می شود./1308/پ203/ب4

ارسال نظرات