۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱
کد خبر: ۲۸۱۰۸۶
فعال فرهنگی کرمانشاه:

حضور روحانیان در جنگ تحمیلی اثر عمیقی در حفظ و ارتقای روحی رزمندگان داشت

خبرگزاری رسا ـ فعال فرهنگی کرمانشاه با اشاره به نقش شهدای روحانی در دوران دفاع مقدس، گفت: روحانیان با حضور در خط مقدم جبهه نقش بسزایی در بسیاری از عملیات‌ها داشتند و تبلیغ آنها اثر عمیقی در حفظ و ارتقای روحی رزمندگان داشت.
محسن کريمي

محسن کریمی از طلاب حوزه علمیه امام خمینی (ره) و فعالان فرهنگی استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، از انتشار کتاب شهدای روحانی استان کرمانشاه خبر داد و عنوان داشت: کتاب شهدای روحانی کرمانشاه آماده چاپ است که امید است به همت مسؤولان حوزه علمیه استان کرمانشاه این امر به انجام برسد.


وی اظهار داشت: جنگ تحمیلی خود فرصتی مغتنم برای عالمان دینی بود، همگامی روحانیت و ملت را در ایام سختی و عسرت نشان داد، عالمان دین در طول تاریخ ایران زمین مدافع استقلال و وحدت اراضی کشور بودند و در این راه نقش پیشگامی خود، را بارها نشان دادند.


کریمی خاطرنشان کرد: عالمان دین با فتوا و پشیتبانی معنوی و مادی و حضور مستقیم در میدان های نبرد، علاقه خود را به سرافرازی مسلمانان و پاسداری از عزت دینی نمایان کردند، در سده های اخیر حضور روحانیت شیعی در مبارزات ضد استعماری و رژیمی را بر تارک تاریخ ملت ایران جای دادند، روحانیون دوشادوش مردم باحضور درجبهه‌های هشت سال دفاع مقدس نقش کارآمدی داشتند.

 

مبلغ حوزه علمیه امام خمینی(ره) بیان داشت: شوق جهاد و قرار گرفتن در شمار مجاهدان راه خدا و کسب رضایت حق در سایه‌ ادای تکلیف، در وجود آحاد رزمندگان به ‌ویژه روحانیان که دوشادوش بسیج مردمی، سپاه انقلابی و ارتش مکتبی در خطوط مقدم حاضر می‌شدند، موج می‌زد.


وی حضور روحانیون را در جبهه‌های نبرد به سه شکل تقسیم کرد و ابراز کرد: عده‌ای از روحانیان و طلاب برای تبلیغ به جبهه‌ها اعزام می‌شدند و  سنگرهای خط مقدم را به مسجد، کلاس درس و احکام تبدیل می‌کردند، برخی دیگر به منظور رزم وارد جبهه‌ها می‌شدند و به صورت بسیجی و بدون لباس روحانیت در جبهه‌ها حضور داشتند و دسته آخر حضور روحانیان در مناطق جنگی، تلفیقی از دو صورت قبلی و به گونه رزمی تبلیغی بود که هم در زمینه نبرد و رزم موفق بودند و هم با حفظ لباس مقدس روحانیت تبلیغ می‌کردند، آن ها در خط مقدم جبهه، همچون دیگر رزمندگان سلاح در دست با دشمن می‌جنگیدند و معمولأ لباس رزم سپاه، ارتش و یا بسیج را بر تن داشتند و تنها عمامه‌ای بر سر می‌گذاشتند و در مواقع مناسبی نیز به ارشاد و تبلیغ و اقامه نماز جماعت می‌پرداختند.


کریمی یادآور شد: مهم‌ترین وظیفه روحانیت در زمان کنونی بصیرت دهی و ترویج فرهنگ اسلامی در جامعه است، هر حکومت و نظامی بر اساس یک سری شرایط، ضوابط و ساختار تشکیل شده است، یکی از ساختارهای اساسی و اصلی هر حکومت و نظام، فرهنگ آن است که در کنار ساختارهای اقتصادی و ‌نظامی از جایگاه ویژه ای برخوردار است، روحانیت در دوران دفاع مقدس از سویی مسلح به سلاح جنگی و از سوی دیگر مسلح به سلاح فرهنگ قرآنی و اسلامی بود مبلغان روحانی در کنار فعالیت های رزمی به تبلیغ دین می پرداختند.


وی در ادامه افزود: غرب کشور به ویژه استان کرمانشاه در دوران هشت سال دفاع مقدس حماسه ای بزرگ از خود به یادگار گذاشت و 9800 شهید را تقدیم انقلاب و اسلام کرده است.


کریمی خاطرنشان کرد: خوشبختانه حضور روحانیان و طلاب، در تمام زمینه های جامعه را شاهد هستیم و یکی از افتخارات طلاب و روحانیان شرکت در جبهه های حق علیه باطل و جنگیدن در کنار سایر رزمندگان برای دفاع از کیان خود بود و جان دادن در راه اسلام و انقلاب، افتخار بزرگی برای جامعه روحانیت و حوزه های علمیه است.


وی تصریح کرد: با عشق و ارادت خاصی که به شهدا داشتم تصمیم به جمع آوری اطلاعاتی از شهدای روحانی کردم تا بتوانم گوشه ای از زحمات این عزیزان را با معرفی بیشتر آن ها به جامعه و خصوصأ قشر جوان جبران کنم، از این رو جرقه ای در ذهنم خطور کرد و کمر همت به جمع آوری اطلاعات شامل وصایا، زندگی نامه و تصویری از شهدای روحانی بستم.


وی با بیان فرمایشات و دغدغه رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: زنده نگاه داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست، احیای یاد شهدا قطعأ آثار و برکات فراوانی در جامعه ایجاد خواهد کرد، از این رو اطلاعاتی از 51 شهید روحانی و شاخص استان کرمانشاه که در بسیاری از عملیات ها نقش بسزایی را ایفا کرده بودند را جمع آوری کردم.


وی به برخی از شهدای شاخص در این کتاب اشاره کرد و بیان داشت: در این کتاب به معرفی شهیدان آیت الله عطا الله اشرفی اصفهانی، سید عبدالحسین واحدی، سید محمد سعید جعفری و دیگر شهدای روحانی پرداخته شده است.


مبلغ حوزه علمیه در پایان گفت: امید است که با حمایت و همکاری مسؤولان و دیگر عزیزان بتوانیم فرهنگ شهادت طلبی و دین مبین اسلام را در جامعه تبلیغ و گسترش دهیم تا بتوانیم همانند گذشته دشمنان اسلام و انقلاب را در برابر اقتدار و عظمت ایران خوار شده ببینیم./857/ت302/ح

ارسال نظرات