۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۳
کد خبر: ۲۸۱۳۴۸
استقبال از اکران فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» و تجلیل از مجیدی؛

گزارشی از هشتمین اجلاس اتحادیه رادیو تلویزیون‌های اسلامی

خبرگزاری رسا ـ ارزش‌های سینمایی و ویژگی‌های هنری، که حتما قابل نقد هم هست تنها بخشی از آن چیزی است که در فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» شاهدش خواهیم بود و آنچه مهم‌تر، خطیرتر و حساس‌تر است بارقه ناب و تابناکی است که با ساخت این اثر عظیم و ارزشمند در مسیر حرکت سینمای ایران رخ خواهد داد و روندی نو در تاریخ هنر هفتم ایران انقلابی و اسلامی رقم خواهد زد.
فيلم محمد رسول الله(ص)
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، «چشم به راه باشید بزودی از پس همه این لجن‌ پراکنی‌ها، چهره زیبای خورشیدی او رخ خواهد نمود و روسیاهی به شما سیاه‌دلان خواهد ماند.»
 
این جمله‌ای بود که مجید مجیدی کارگردان نام آشنا و پرافتخار سینمای ایران خطاب به فیلمساز فیلم موهن آمریکایی و هوادارانش که علیه پیامبر اکرم(ص) ساخته شده بود بیان نمود.
 
و حالا پس از گذشت چند سال و در پس یک مجاهدت تاریخی، عظیم‌ترین پروژه تاریخ سینمای جهان اسلام با رونمایی و اکران فیلم سینمایی «محمد رسول‌الله(ص)» در روز میلاد حضرت امام علی ابن موسی الرضا(ع) و پس از مراسم افتتاحیه بین‌المللی در جشنواره مونترال کانادا در تهران و سینماهای شهرستان‌هایی که برای اکران این فیلم تجهیز شده‌اند اکران خواهد شد.
 
 
به گزارش خبرنگار رسا از محل برگزاری هشتمین اجلاسیه اتحادیه رادیو تلویزیون‌های اسلامی در مرکز همایش‌های بین المللی صداوسیما در تهران، چهره‌ ام القرای جهان اسلام تهران در طی این روزها منور به تصاویری چشم نواز و جذاب از بخش‌های خاطره انگیز و زیبای فیلم محمد(ص) شده است.
 
میادین و مناطق مختلف تهران به خصوص میدان انقلاب اسلامی در چشم اندازهای مختلف و متنوعی، با نصب بیلبوردها و بنرهای فیلم «محمد رسول‌الله(ص)»، یادآور تاریخ اسلام و رسول رحمت و مهر حضرت محمد مصطفی(ص) گشته و شور و حال خاصی به شهر داده است.
 
آری؛ در حالی که ایران و جهان آماده استقبال از مهم‌ترین و عظیم‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران می‌شود مراسم تجلیل از مجید مجیدی در اختتامیه اجلاس اتحادیه رادیو تلویزیون های اسلامی و با حضور مقامات مختلف فرهنگی و نمایندگان رسانه‌ای امت اسلام برگزار شد.
 
 
این در حالی است که باید گفت فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» را نه تنها در قالب یک اثر سینمایی بلکه رخدادی مهم، در مسیر جهادی هنری، در اشاعه فرهنگ نبوی و بازنمایی اندیشه دین مبین اسلام و تصویرگری جلوه ای رحمانی و آسمانی از پیامبر خاتم(ص) باید دانست که تاریخ سینمای ایران را به یکی از جلوه‌ها و مواقف خطیر و خاطره انگیز و تعیین کننده‌اش رسانده است.
 
فیلمی فاخر و عظیم که در تصویرگری چهره حضرت رسول اکرم(ص) تمام تلاش خود را در نهایت اخلاص و دقت و ممارست و همدلی به سرانجام رسانیده و روانه پرده سینماهای ایران و جهان شده است؛ هر چند گام کوچکی است اما بزرگ و اقدام ارزشمندی است اما نیازمند یاری ناقدانه و همراهی همدلانه همه ما.
 
این اتفاق در جهان امروز و در مسیر سینمای دوران کنونی، رخداد کوچکی نیست؛ رخدادی که فراتر و ورای عناصر و اجزا و مولفه‌های سینمایی و در بردی استراتژیک، در منزلتی فراتر از هنر هفتم، گویا و جویای مجاهدتی ماندگار در مسیر احیا و نشر فرهنگ نبوی و نام و یاد و تاریخ و سیره و شخصیت حضرت محمد(ص) به ظهور و بروز رسیده است.
 
 
آری؛ ارزش‌های سینمایی و ویژگی های هنری، تنها بخشی از آن چیزی است که در فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» شاهدش خواهیم بود و آنچه مهم‌تر و خطیرتر و حساس‌تر است بارقه ناب و تابناکی است که با ساخت این اثر عظیم و ارزشمند در مسیر حرکت سینمای ایران رخ خواهد داد و روندی نو در تاریخ هنر هفتم ایران انقلابی و اسلامی رقم خواهد زد.
 
بی تردید فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» را بایستی طلیعه روشن، روحی نو و خونی تازه در رگهای سینمای ایران دانست که می تواند رنگ آرمانها و ارزش های اصیل دینی را به کالبد سینمای ایران بزند و مسیر به ظهور رسیدن توانمندی های اهالی هنر را در عرصه پاسداشت ارزش های آیینی و تولید آثاری با بن مایه های اعتقادی و ایمانی سهل تر و این راه دشوار و سنگلاخ را محسوس تر و امیدها را برای عرضه آثاری که بتوان آنها را در مسیر سینمای باورمند آبروبخش به هنر هفتم ایران امروز دانست بیشتر نماید.
 
 
آری؛ شهر تهران با نمایش تصاویر فیلم و احادیث پیامبر اکرم(ص) در قالب بیلبوردهای زیبا و معنویت بخش، رنگ و بویی خاص به خود گرفته است.
 
 و در این میان نکته جالب و تحسین برانگیز اینکه هیچ نامی از مجید مجیدی و دیگر عوامل فیلم بر روی بیلبوردها و تصوایر فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» نیست و هدف اصلی «یادآوری نام و منش پیامبر رحمت(ص)» عنوان شده است.
 
خاطر نشان می شود لوکیشن اصلی فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» شهرک سینمایی نور در حوالی شهر قم است که 100 هکتار مساحت دارد و که با ساخت شهرک سینمایی مدینه و مکه، کار عظیمی در مسیر تسهیل تولید آثار سینمایی و... با موضوع پیامبر(ص) رخ داده است.
 
 
داستان فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» که در کرمان، عسلویه و آفریقا فیلمبرداری شد از محاصره‌ مسلمانان در شعب ابی‌طالب آغاز می‌شود و به پیش از تولد پیامبر اسلام باز می‌گردد. در این فیلم مخاطب شاهد وقایعی است که پیش از تولد پیامبر اسلام تا 12 سالگی ایشان را در بر می‌گیرد. صحنه‌های وفات مادر رسول اکرم در روستای ابواء و صحنه‌های مربوط به دوران شیرخوارگی و خردسالی پیامبر در روستای سعدیه هم از دیگر بخش‌های فیلم است. فیلم محمد با اولین سفر پیامبر به شام و رسیدن به صومعه بحیرا به پایان می‌رسد. «بحیرا» راهبی مسیحی است که درباره ظهور آخرین پیامبر به ابوطالب بشارت می‌دهد.
 
چهره‌های برجسته جهانی که جزو عوامل فنی پروژه محمد(ص) هستند همچون ویتوریو استورارو فیلمبردار معتبر ایتالیایی تاکنون سه ‌بار موفق به کسب جایزه اسکار شده است.
 
 
بازیگران این فیلم که همگی ایرانی هستند همچون علیرضا شجاع‌نوری در نقش «عبدالمطلب» پدربزرگ پیامبر(ص)، مهدی پاکدل در نقش «ابوطالب» عموی پیامبر(ص)، پانته‌آ مهدی‌نیا در نقش «فاطمه بنت اسد» همسر ابوطالب، مینا ساداتی در نقش آمنه مادر پیامبر(ص)، ساره بیات در نقش «حلیمه» دایه پیامبر(ص) و محسن تنابنده در نقش «ساموئل» تاجر یهودی به ایفای نقش در آن پرداخته اند./1327/ز503/س
ارسال نظرات