۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۲
کد خبر: ۲۸۱۴۱۰
عیسوی در همایش بسیج اساتید کشور در مشهد:

مبانی اقتصاد اسلامی و مقاومتی نیاز به تبیین بیشتر دارد

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با تأکید بر تکامل الگوهای نظام بانکی و این‌که ارزیابی میزان تحقق قانون عملیات بانکی بدون ربا باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: مبانی اقتصاد اسلامی و مقاومتی نیاز به تبیین بیشتر دارد.
بسيج اساتيد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد،  شانزدهمین اجلاس سالانه اساتید بسیجی کشور و همایش الزامات تبدیل جمهوری اسلامی به قدرت بین‌المللی با حضور علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، سهراب صلاحی رییس سازمان بسیج اساتید کشور، سردار نقد، رییس بسیج مستضعفان و بیش از 2 هزار استاد و نخبگان دانشگاهی، فرماندهان شبکه‌های جنگ نرم و دیگر اساتید از 26 مردادماه در سالن صبای مشهد آغاز شده است و تا 29 مردادماه ادامه دارد.

 

محمود عیسوی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ظهر امروز 27 مرداد در نشست تخصصی کارگروه اقتصاد اجلاس بسیج اساتید که در بنیاد پژوهش‌های اسلامی برگزار شد، به بررسی آسیب‌شناسی نظام بانکی و ارائه طرح اصلاح آن در اقتصاد مقاومتی پرداخت.

 

وی با اشاره به مراحل اجرای تحول ساختاری بانک‌ها، اظهار کرد: تشکیل ستاد اجرایی و نظارتی تحول ساختاری بانک، جداسازی و تفکیک فعالیت‌های بانک و تفکیک کامل فعالیت‌ها و استقرار نظام جدید ساختار بانک‌ها را متحول می‌کند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی اضافه کرد: جداسازی بانک‌های دولتی، تشکیل بانک‌های قرض‌الحسنه و همچنین تشکیل بانک‌های سرمایه‌گذاری جزء فعالیت‌های تفکیک بانک‌ها است.

 

مبانی اقتصاد اسلامی و اقتصاد مقاومتی نیاز به تبیین بیشتر دارد

وی با تأکید بر اینکه مبانی اقتصاد اسلامی و اقتصاد مقاومتی نیاز به تبیین بیشتر دارد، خاطرنشان کرد: ما هیچ‌گاه در این زمینه به انتهای خط نمی‌رسیم و نظام بانکی کشور همیشه نیاز به توجه و رسیدگی در عرصه عمل است.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: مشکلات بانکی باید مورد توجه مسؤولان قرار گرفته و در این ارتباط راهکار عملیاتی ارائه شود.

 

وی با تأکید بر تکامل الگوهای نظام بانکی، بیان کرد: ارزیابی میزان تحقق قانون عملیات بانکی بدون ربا باید مورد توجه قرار گیرد.

 

وی در ارتباط با طرح اصلاح نظام بانکی، تصریح کرد: حذف کامل ربا به عنوان نخستین و اساسی‌ترین محور بانکداری اسلامی، گسترش فرهنگ قرض‌الحسنه و هدایت صحیح منابع مالی به سمت سرمایه‌گذاری و تولید می‌تواند نظام بانکی را اصلاح کند.

 

براساس این گزارش، طی روزهای همایش و در قالب پنج کارگروه اقتصاد، مدیریت راهبردی، دانش و فناوری، فرهنگ و تمدن و سیاسی، مباحث راهبردی کشور مطرح شده و شیوه‌های به قدرت رسیدن جمهوری اسلامی ایران در جهان و منطقه مورد بحث قرار می‌گیرد.

 

کارگروه تخصصی مدیریت راهبردی با شعار «مدیریت راهبردی لازمه قدرت بین‌المللی جمهوری اسلامی» برگزار می‌شود و از جمله سخنرانان آن علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی است که با موضوع بررسی رشد علمی کشور در حوزه انرژی هسته‌‌ای؛ فرصت‌‌ها و آسیب‌ها انجام می‌شود.

 

علاوه بر این کارگروه علم و فناوری با شعار «پیشتازی در علم و فناوری، پیشبران اقتدار جهانی جمهوری اسلامی ایران» برپا می‌شود که محمدمهدی زاهدی، وزیر اسبق علوم با موضوع «جایگاه علم و فناوری در برنامه ششم توسعه» از جمله سخنرانان آن است.

 

نشست تخصصی کارگروه فرهنگی همایش الزامات تبدیل جمهوری اسلامی به قدرت بین‌المللی با شعار «قدرت فرهنگی زمینه‌ساز تعالی قدرت جهانی جمهوری اسلامی» نیز برگزار می‌شود که این نشست تخصصی به ریاست سیدمحمد حسینی، وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و حسن بنیانیان، با موضوع «نقش دانشگاه‌ها در اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور» از جمله ارائه‌دهندگان مقالات آن هستند.

 

همچنین نشست تخصصی کارگروه اقتصاد اجلاس بسیج اساتید کشور با شعار «اقتصاد مقاومتی بسترساز تعالی قدرت جهانی جمهوری اسلامی» نیز تشکیل می‌شود و افرادی چون محمدجواد محقق‌نیا با موضوع «آسیب‌شناسی نظام بانکی و ارائه طرح اصلاح آن در اقتصاد مقاومتی» سخنرانی خواهند کرد.

 

برگزاری نشست‌های کارگروه سیاست با شعار «جمهوری اسلامی ایران در چشم‌انداز اقتدار و مشروعیت جهانی» است و سید محمدرضا مرندی با موضوع «الزامات نظری راهبردی سیاسی» و ابراهیم متقی با موضوع «نشانه‌های افول در ساختار و الگوهای قدرت‌سازی آمریکا» از جمله سخنرانان آن هستند./934/پ202/ح

ارسال نظرات