محبت اهل بیت تنها راه قرب به خدا است/ داعش طراحی آمریکا و رژیم صهیونیستی است
وی با اشاره به سرودی که جمعا پیرامون حضرت ولی عصر(عج) و امام رضا(ع) خوانده شد افزود: این سرود بسیار عالی و نفوذ پذیر که جان انسان را متحول می کند که من هنوز حلاوت سرود شما را از سال های گذشته دارم و برای من آنقدر جالب بوده که به انتظار شنیدن آن بودم بنابراین تشکر می کنم از آن سرود و اشعاری که خواندید و حالی که داشتید با علی بن موسی الرضا (ع) و حضرت حجت (عج) که بسیار بهره مند شدیم.
یک دوره تهذیب و تزکیه نفس در زیارت با پای پیاده
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار بیان داشت: این سفر شما مبتنی بر ادله محکمی است که ما داریم و بهترینش همین «افضل الاعمال احمزها» است انسان حتی در خود همین مشهد از منزل سواره برود حرم و مشرف بشود حرم یا پیاده برود حرم قطعا فرق می کند و قطعا ارتباط بین آن کسی که با توجه با اخلاص پیاده مشرف می شود به حرم با کسی که سواره تا جلوی حرم می رود خیلی فرق می کند تا چه برسد به اینکه هزار کیلومتر ان هم با این برنامه دقیق و مدیریت شده مسیر را طی کنید.
وی افزود: این سفر واقعا یک دوره تزکیه است یک دوره تزکیه نفس، تهذیب نفس در همین پیاده روی است و حقا هم همین طور است هرچه توجه بیشتر شما از آن آغاز سفر به حضرت رضا (ع) باشد و ارتباط بهتر داشته باشید متوجه می شود که عنایات به شما بیشتر خواهد بود باید خدا را شاکر باشید که در این مسیر قرار گرفتید.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: در زیارت حضرت رضا (ع) جمله ای هست که من تقاضا می کنم این جمله را یک مقدار بیشتر توجه کنید زیاد هم خواندیم خیلی جمله روانی هم هست ولی باید توجه کرد؛ یکی از دوستان از من پرسید شما مشرف می شوید حرم چه می خوانید در حرم گفتم بیشتر سعی می کنم روی این جملات توقف کنم ببینم چه می خواهد اولا این سلام هایی که به حضرت داده می شود ما می گوئیم «السلام علیک یا ولی الله السلام علیک یا حجة الله السلام علیک یا نور الله فی الظلمات الارض السلام علیک یا عمود الدین» این سلام ها یک معنای اجمالی دارد که ما با عناوین متعدد وجود شریفی که به خدمت ایشان شرف یاب شدیم را می خواهیم برای خود یاد آوری کنیم یعنی ما محضر ولی خدا رسیدیم حواسمون باشد ما محضر کسی که قیامت خدا او را به عنوان حجت خودش در مقابل ما مطرح می کند شرفیاب شدیم.
وی افزود: آن کسی که می گوید آقا اسباب هدایت فراهم نبود می گویند مگر امام معصوم نبود مگر قبر او نبود مگر کلمات او نبود مگر تفسیر قران توسط ائمه معصومین نبود ما محضر همچین وجود مقدسی می رسیم باز می گوئیم «السلام علیک یا نور الله فی الظلمات الارض» یعنی هر ظلمتی در روی زمین آنچه که می تواند آن را برطرف کند همین وجود شریف است. «السلام علیک یا عمودالدین» یعنی اگر دین بخواهد باقی باشد عماد و ستون این خیمه دین ائمه معصومین (ع) هستند این یک چیزی است که شماها هم بهش توجه داشتید و باید بیشتر هم به آن توجه کنید وقتی این سلام ها را می دهیم یعنی ما حضور های مختلف داریم یعنی این وجود شریف تجلی های مختلف دارد اما یک نکته دیگری هم من می خواهم استفاده کنم و آن این است که به مقتضای سلام، جواب سلام مختلف است شما ببینید وقتی مثلا به یک بچه ای سلام می کنیم یا به یک آدم بی سواد سلام می کنیم این جواب سلامی که این ادم بی سواد یا بچه به شما می دهد با آن سلامی که به یک مرجع تقلید می کنید او با وجود وسیع تر خودش به شما جواب می دهد چقدر متفاوت است.
وی ادامه داد: اینجا همین طور است وقتی ما می گوئیم «السلام علیک یا ولی الله» جواب سلام به مقتضای ولی الله بودن است انسان چه قدر لذت می برد وقتی بر این معانی توقف می کند و دقت دارد این کلمات تشریفاتی نیست وهمان طور که این تشبیه را به نظر من که خداوند تبارک و تعالی با هر اسمی از اسمای حسنای خودش یک تجلی دارد وقتی می گوئیم «یا الله یا قادر یا علیم یا حی یا قیوم یا رازق» تجلی خدا در هر اسمی با تجلیش در اسم دیگر فرق دارد یعنی یک آثاری دارد . شما وقتی خدا را می خوانید با یا شافی یک تجلی دارد وقتی صدا می زنید یا رازق یک تجلی دیگر دارد و وقتی می گوئیم یا حی و یاقیوم یا غفور و یارحیم هر کدام یک تجلی خاص دارد.
سلام به ائمه و طهارت نفس/ حب به ائمه و قرب به خدا
آیت الله فاضل لنکرانی در ادامه گفت: عناوین ائمه معصومین(ع) هم همین طور است. ولی الله بودن یک تجلی خاص دارد یعنی وقتی شما به این عنوان به حضرت سلام می دهید ایشان هم از این جنبه ولی الله بودن به شما جواب می دهد وقتی حضرت را نور الله فی ظلمات الارض خطاب می کنید این اقتضا می کند که هر ظلمتی در درون وجود ما باشد با آن جواب سلام برطرف شود.
وی افزود: چرا در دعاها و زیارت جامعه می گوئیم سلام بر شما طهارت ماست؟ ما وقتی می گوئیم السلام علیک خودمان را با این سلام تطهیر می کنیم چون جوابی که می آید ما را تطهیر می کند آن جوابی که بر می گردد ما را تطهیر می کند. این یک نکته ای است که اگر باز مشرف شدید حرم دقت کنید.
استاد عالی حوزه بیان داشت: نکته دیگر آنکه ما در این زیارت می گوئیم «اللهم انی اتقرب الیک بحبهم» معنای ظاهرش آن است که من می خواهم با حب اهل بیت به تو نزدیک شوم که این چند نکته دارد بعد این همه دعا و سلام بر انبیاء و ائمه معصومین در آخر دعا یا زیارت مهم ترین چیزی که ما از خدا می خواهیم قرب خداست «اللهم انی اتقرب» یعنی من نیامدم از تو دنیا را بخواهم از وجود و حب این ها از شما دنیا را نمی خواهم اول حب خودت را می خواهم چون قرب خداوند بدون حب اهل بیت امکان پذیر نیست این نکته دوم است که این جمله به ما می رساند «اللهم انی اتقرب الیک بحبهم» که حب اهل بیت فقط و فقط طریق برای قرب به خدا است ما هیچ راه دیگری برای قرب به خدا جز حب اهل بیت نداریم بنابراین اینجا اقتضا دارد که خطاب کنیم به خودشان که ما را کمک کنند وحب خود را در دل ما بیشتر کنند.
وی افزود: این حب به امام رضا(ع) در درون پاک شما که هزار کیلومتر را پیاده با عشق طی می کنید وجود دارد اگر نباشد چه چیز و چه وجهی دارد که این همه راه را با پای پیاد سفر کنید این حب است. که البته مراحلش مختلف است در من حقیر، ضعیف است که از اینجا می خواهم با ماشین بروم اما شما از هزار کیلومتر راه گذشتید که این نشانه حبی است که در درون شما وجود دارد.
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار با قرائت فراز « اللهم انی اتقرب الیک بحبهم» بیان داشت: باید از خودشان بخواهیم زمانی که از حرم خارج می شویم عرض کنیم اگر می خواهید به ما هدیه دهید و عنایتی کنید حب خود را درون ما بیشتر کنید تا حب به خدا پیدا کنیم این وهابیها که قطعا در پیش خدا مسئول هستند که عده زیادی را منحرف کردند و گفتند زیارت آنها شرک است. اینها نمی دانند توحید خالص و حب به خدا در همین زیارت است که جاهل هستند.
وی با قرائت ادامه فراز «اللهم انی اتقرب الیک بحبهم و اوالی ولیهم و اعادی عدوهم» بیان داشت: ببینید که چه قدر حساب شده و دقیق است حب ائمه دو شاخصه دارد هر کس اهل بیت را دوست دارند ما آنها را دوست داشته باشیم آنهایی که دشمن ائمه هستند با آنها دشمن باشیم این می شود تولی و تبری.
وی افزود: بعد چی عرض می کنیم «فارزقنی بهم خیر الدنیا و الاخره» دیگر دعایی از این جامع تر نداریم می گوییم خدایا خیر دنیا و آخرت بده یعنی عاقبت به خیری، مال، سعادت، سلامتی بده هر چیزی که مصداق برای خیر است به برکت اینها خیر دنیا و آخرت را به ما بده « واصرف عنی بهم شر الدنیا و الاخره» این هم دعای خیلی بزرگی است یک زیارت آدم را به کجا منتهی می کند.
قضیه داعش طراحی آمریکا و اسرائیل است
آیت الله فاضل لنکرانی بیان داشت: امروز قضیه داعش که بلایی شده است برای اسلام و شما خود می دانید و رهبر معظم انقلاب هم تصریح فرمودند آدمهایی که یک مقدار بصیرت و بینش دارند سریع به این نکته می رسند که داعش تمام برنامه هایش از آمریکا و اسرائیل طراحی شده است این که هنوز اینها موصل را نگرفته اند در کتابهای بچه های ابتدایی تدریس می شود همان روزهای اول این کتابها کجا نوشته شده این طراحی دشمن است.
وی افزود: برگردیم به گذشته، اینها آمدند اول وهابیت ساختند تا زیارتها از بین برود ائمه فراموش شوند مردم آنها را در زندگی الگوی خود قرار ندهند هر بلایی می خواهند با الگو قرار دادن خود سر مردم بیاورند اما دیدند نه هر چه کاظمین را بمب گذاشتند سامرا را منفجر کردند مردم اربعین مردم را باشکوه برگزار کردند این عشق و این حب چیزی است که با دو تا بمب و کشتن مردم از بین نمی رود شدیدتر شد.
وی ادامه داد: فکر کردند و دیدند اسلام یک چیزی دارد به اسم جهاد گفتند این را خرابش کنیم داعش را به وجود آوردند و کشتارهای فجیع و قتل عامهای فجیع که روی چنگیز و تمامی خونخواران را سفید کردند چه چیز می تواند در این شرایط ما را محکم نگه دارد همین صاحبان قبر مطهر و ارواح مطهره و همین امام رضا(ع) و ائمه معصومین که هر چه ما ارتباط با انها را بیشتر کنیم بیشتر و بهتر بیمه می شویم و خود و مسلمان محفوظ می ماند.
شرک، شر دنیا و آخرت است
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه گفت: می گوئیم شر دنیا و آخرت را از ما دور کن که شرک نیاید به سمت ما چون مصداق اول شر، شرک است در این عبارت «لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین» در ذکر یونسیه، قسم دوم چه ربطی به اول دارد؟ «لا اله الا انت» که شهادت به توحید است بعد می گوئیم «سبحانک انی کنت من الظالمین» من از ظالمین هستم بزرگترین ظلم شرک است «ان الشرک لظلم عظیم» بنابراین به خدا عرض می کنیم به وسیله اهل بیت(ع) شر دنیا و آخرت و شر اولین مصداق که شرک باشد را از ما دور کن می خواهیم که فقط خدا در درون ما باشد که البته این خیلی مشکل است.
وی افزود: اینکه نفاق را از ما دور کند اخلاص داشته باشیم ریا نکنیم در بعضی از اعمال باید تظاهر هم باشد نماز جاعت باید تظاهر باشد زیارت باید تظاهر باشد ریا نباشد نگوید می روم مشهد در بیابانها پاهای من تاول بزند به عشق امام رضا(ع) اما جاهایی که لازم است تظاهر کنیم ما آنقدر صفات رذیله داریم این رذایل اخلاقی را کجا باید برطرف کنیم. حسادت، عجب، غرور و خودخواهی داریم و وقتی مشرف می شویم حرم و با این روح پاک و مقدس این چنینی روبه رو شدیم توقعمان این است که بعد زیارت که بیرون رفتیم پاک باشیم اینها نتیجه زیارت است روحی، متخلق شدن به اخلاق خدا که اخلاق الهی از بین برنده رذایل اخلاقی است.
وی در پایان گفت: خدا را واقعا شاکر باشیم که از پیروان ائمه معصومین هستیم. شیعه هستیم پیامبر به امیرالمومنین می فرمود تو و شیعیانت «هم الفائزون» شیعه رستگار است؛ اگر شیعه به معنای درستش باشیم که انشاالله هستیم این فرمایش شامل حال ما می شود؛ برای من سخت بود حرف زدن برای شما من حرف می زنم و شما عمل کردید شما حب و ارادتان را به امام رضا(ع) نشان دادید من دعا می کنم که خدا همان ثوابها را برای شما قرار دهد./933/پ200/ج