۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۹
کد خبر: ۲۸۱۶۲۹
کارشناس رسانه دینی:

رستاخیز؛ فیلمی که بوی توطئه دارد/ تابو شکنی در صحنه عاشورا

خبرگزاری رسا ـ کارشناس رسانه دینی گفت: رستاخیز بوی توطئه دارد و ادبیات این فیلم آسمانی نیست و صوفیانه است و به نوعی تابوشکنی در نشان دادن صحنه کربلا در این فیلم صورت گرفته است.
رستاخيز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علیرضا موذن، پژوهشگر دین و رسانه در نشست نقد و بررسی فیلم رستاخیز با موضوع «ضرورت ها و دشواری های ساخت فیلم درباره معصومان و مقدسان» که پیش از ظهر چهارشنبه 28 مرداد ماه در پژوهشگاه هنر و ارتباطات برگزار شد، با انتقاد از فیلم حضرت یوسف(ع)، اظهار داشت: در این فیلم تنها به رابطه عشق حضرت یوسف و زلیخا پرداخته شده است.

 

وی اظهار داشت: داستان قرآنی بر اساس محور حضرت یوسف و حضرت یعقوب است و تا انتها ادامه پیدا می کند، در صورتی که داستان سریال حضرت یوسف مربوط عشق یوسف و زلیخا است تا مخاطب بیشتری جذب شود.

 

اقتباس نادرست از  سناریوی قرآنی

کارشناس رسانه های دینی در ادامه صحبت های خود گفت: داستان این فیلم قابل قیاس با قرآن کریم نیست و ما نمی توانیم این فیلم را سناریوی قرآنی بدانیم .

 

مؤذن با بیان این که این موضوع در سریال امام علی(ع) هم مصداق دارد، بیان کرد: این داستان را هم در سریال امام علی(ع) شاهد بودیم و تا با طرح داستان قطام این شخص در ذهن مخاطب قرار بگیرد و جذابیت ایجاد کند.

 

مضمون عشق در فیلم دینی

وی با بیان این که تلویزیون ابزاری برای سرگرمی است و باید در حد آن انتظار داشته باشیم، اظهار داشت: فلسفه حرکت عشق در داستان دینی هالیوودی دیده  می شود در سریال امام علی (ع) همه موضوع قطام را می فهمند، زن و عشق و انتقام برای داستان های هالیوودی داشت.

 

جواب ده نمکی در پاسخ  روحانیون درباره رسوایی

مؤذن با اتتقاد از فیلم رسوایی، اظهار داشت: در دیدار با روحانیون از آقای ده نمکی سؤالی می شود که آیا اگر امام عصر(عج) فیلم شما را ببیند آن را می‌پسندد، ده‌نمکی در جواب می‌گوید که سینما همین است.

 

وی تصریح کرد: دین به ما جازه نمی دهد برای پیام مثبت دچار خلاف شرع شویم، این که شما حکومت را تثبیت کنید و ادعای حکمران را  می‌کنید  تفکر ماکیاولی است که برای رساندن پیام انسان ناپاک می‌تواند مرتکب ناپاکی شود.

 

موذن بیان کرد: حضرت علی (ع) می فرمایند که اگر قرار است کار خوبی انجام شود باید خوب انجام دهید و اگر قصه قرآنی می سازیم باید پیام به حیا بدهیم و خودمان هم پیام حیا را داشته باشیم و فرق انسان متدین و غیرمتدین در همین است.

 

وی گفت: ادبیات این فیلم، ادبیات  سیره سیدالشهدا(ع) نیست و ادبیات صوفیه است و این که عشق زمینی به آسمانی می‌رسد توهین به جناب بکیر است.

 

تحریف مفاهیم شیعی در رستاخیز

کارشناس رسانه دینی اظهار داشت: در فیلم رستاخیز مفاهیم شیعی و دینی تحریف شده است، ما اجازه تهمت زدن به اصحاب شهدا و حضرت بکیر را نداریم.

 

وی با بیان این که مرحوم رسول ملاقلی پور صحبت بجای در رابطه با ساختن فیلم در رابطه با واقعه کربلا داشتند، گفت: مرحوم ملاقلی پور می گوید که اگر خدای نکرده بخواهم فیلمی بسازم که خدشه به امام حسین(ع) و خاندان ایشان شود، دست و پای من بشکند.

 

موذن مطرح کرد: با دیدن این فیلم خیلی ها به سر خود زدند و با نمایش این فیلم یک پیاله قیمه نذری را از دست مردم گرفتند، کسی که این فیلم را بسازد  مشکل و مسأله دارد.

 

کارشناس رسانه دینی گفت: روز واقعه مأموریت دارد که راوی عاشورا باشد و حضرت زینب(س) در فیلم روز واقعه با کمال صلابت می‌گوید که ای جوانمرد آنچه دیده ای منتقل کن و فیلم روز واقعه با این جمله تمام می شود که حجت مسلمانی من امام حسین(ع) است.

 

اهانت فیلم رستاخیز به حضرت زینب

وی با انتقاد از این که گاهی تشبیه افراد به موضوعی که صحت هم داشته باشد، عین تهمت است، گفت: در رستاخیز راست‌گفتن مثل توهین است و به تعبیری راست گفتن اصل مشکل رستاخیز  است، آیا تنها پیام حضرت زینب(س) آبرسانی به کودکان بوده است.

 

موذن اظهار داشت: زمینی کردن داستان عاشورا یعنی اسپارتاکوس کردن داستان عاشورا، این امام نیست بلکه قهرمان ضد امپریالیست که فیلم ساز موفق نشده است که حتی امام را قهرمان معرفی کند.

 

کارشناس رسانه دین با بیان این که آیت الله وحید خراسانی به شدت مخالف به تصویر درآوردن چهره قمر بنی هاشم بوده است، بیان کرد: ادبیات آیت الله وحید خراسانی نسبت به این موضوع که ادبیات جنگ و استراتژیک است، ایشان این قضیه را  خطرناک  می‌داند و مخالف عادی سازی و تابو شکنی در ذات تشیع است و از این بابت اظهار نگرانی می کند.

 

وی با انتقاد از وجود کوه در فیلم رستاخیز، یادآور شد: اگر فیلم‌ساز می دانسته است که در عاشورا کوهی وجود نداشته است و آن را در فیلم به تصویر در آورده است مرتکب خیانت شده است و سبب شکسته شدن قطعیت دشت بودن صحرای کربلا در ذهن مخاطب شده است.

 

موذن با بیان این که حضرت حر در واقعه عاشورا نخستین شهید است، بیان کرد: در فیلم رستاخیز حضرت حر آخرین نفر است که شهید می شود و این به سخره گرفتن واقعه عاشورا است و تابوهای عاشورا را که بعد استراتژیکی دارد، می شکند.

 

کارشناس رسانه دینی با بیان این که هنوز بچه هیأتی ها این فیلم را تماشا نکرده اند، گفت: غریبی امام حسین(ع) در فیلم رستاخیز به حدی است که باید سر را به دیوار کوبید.

 

فیلمی که بوی توطئه دارد

وی با بیان این که احساس بینده از تماشای این است که دست های پشت پرده وجود دارد، گفت: این فیلم بوی توطئه دارد.

 

موذن با انتقاد از صحنه برپایی نماز جماعت با فاصله های زیاد در صحنه هایی از این فیلم، گفت: در هیج جای دین ما این فاصله برای خواندن نماز وجود ندارد و به نوعی نماز جماعت این فیلم صحیح نیست.

 

کارشناس رسانه دینی تنها نقطه مثبت فیلم را به لجن کشیدن معاویه دانست و بیان کرد: هر فیلمی از نظر فنی دارای نقاط مثبت است و ما از نظر محتوای فیلم را بررسی می کنیم.

 

وی با انتقاد از این که این فیلم نامه به دست کارشناس دینی بی سوادی مورد بررسی قرار گفته است، بیان کرد: این کارشناس آنقدر بی سواد است که حتی اصل امامت را نادیده گرفته است و ادبیات تشیع در این فیلم نیست.

 

موذن گفت: همه صحبت غدیر در اصل اول تشیع مردم در انتخاب جانشین پیامبر رای گیری نبوده است، خدا می داند رسالت خود را کجا قرار دهد و اگر ولایت حضرت علی (ع) پذیرفته می شد یزید به حکومت نمی رسید./818/پ201/ح

ارسال نظرات