۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۳
کد خبر: ۲۸۱۶۶۴
امام جمعه قیدار:

کودتای 28 مرداد نتیجه تز اسلام منهای روحانیت بود

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه قیدار با اشاره به کودتای 28 مرداد که از سوی انگلیس و آمریکا طراحی شده بود، گفت: کودتای 28 مرداد نتیجه جدایی دین از سیاست و تز اسلام منهای روحانیت و کنار زدن علما و حاصل عدم حضور مردم بود.
حجت الاسلام طالبي

حجت الاسلام سید علی طالبی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه زنجان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در زنجان، با اشاره به کودتای 28 مرداد سال 32 اظهار داشت: روز 28 مرداد یادآور کودتاى ننگین و سیاه انگلیسى آمریکایى است که شیرینى نهضت ملی شدن صنعت نفت را در کام ملت ایران تلخ کرد.

 

این مقام مسؤول در ادامه با اشاره به طراحان و عاملان اجرای این کودتای ننگین، افزود: کودتاى 28 مرداد، با طراحى گسترده و امکانات مالى و نظارت سازمان جاسوسى آمریکا (سیا) و بهره‏گیرى از کمک شبکه‏هاى جاسوسى انگلیس و مطبوعات زنجیره‏اى عملى شد.

 

وی در ادامه با اشاره به چگونگی شکل گیری کودتای 28 مرداد و توطئه های پس از آن گفت: پس از پیروزى قیام 30 تیر به رهبرى آیت‏الله کاشانى که سبب روى کار آمدن مجدد دکتر محمد مصدق شد، مصدق بدون توجه به نقش و رهبرى آیت‏الله کاشانى در قیام 30 تیر، به پیاده کردن شعار «جدایى دین از سیاست» پرداخت و برخى روحانیون و نزدیکان آیت‏الله کاشانى را دستگیر کرد.

 

حجت الاسلام طالبی در ادامه خاطر نشان کرد: در واقع کودتای 28 مرداد نتیجه جدایی دین از سیاست و تز اسلام منهای روحانیت و کنار زدن علما و حاصل عدم حضور مردم بود؛ حکومتی که از پشتوانه محکم و قوی مردمی برخوردار نباشد از بین رفتنی است.

 

وی در ادامه با بیان این که حکومت باید در دل‌های مردم جای گیرد، تصریح کرد: حکومت و نظامی که وصل به مردم نباشد و بر دل مردم حکومت نکند از هم پاشیدنی است، اما حکومتی که رهبری، قوای سه گانه و مسؤولان آن مردمی بوده و مورد علاقه مردم باشد، ماندنی است حتی اگر دنیا دست به دست هم دهد نمی‌تواند آن را متزلزل و ساقط کند.

 

امام جمعه قیدار در پایان با اشاره به سخنان رهبر انقلاب کودتای 28 مرداد را نتیجه اعتماد به آمریکا دانست و تأکید کرد: کودتاى 28 مرداد پیامد و ثمره تلخ اعتماد به آمریکا بود، همانطور که مقام معظم رهبری نیز در رابطه با اعتماد مصدق به آمریکا فرمود جالب این است بدانید حکومت مصدق که به‏وسیله آمریکایی‏ها سرنگون شد، هیچگونه خصومتى با آمریکایى‏ها نداشت، او در مقابله با انگلیسى‏ها ایستاد و به آمریکایى‏ها اعتماد کرد./949/ت302/ح

ارسال نظرات