۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۰
کد خبر: ۲۸۱۷۵۹
مدیر حج و زیارت آذربایجان غربی:

1950 زائر از آذربایجان غربی به حج تمتع اعزام می شوند

خبرگزاری رسا ـ مدیر حج و زیارت آذربایجان غربی تجدید میثاق با شهدا و دیدار با نماینده ولی فقیه در استان را از جمله برنامه‌های این سازمان دانست و گفت: دست اندرکاران حج تمتع استان آذربایجان غربی با مقام معظم رهبری دیدار می کنند تا از فرمایشات ایشان بهره‌مند شوند،
حج و زيارت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، محمدرضا ندیری، مدیر حج و زیارت آذربایجان غربی امروز در دیدار با اصحاب رسانه اظهار داشت: نخستین همایش و دوره یک روزه در سطح استان برگزار گردید که از ویژگی های آن زائران بدون همراه بود تا بتوانیم حال و هوای زیارت و حج را برای زائران فراهم کنیم.

 

وی افزود: همایش با حضور شش کاروان ارومیه اعم از  سه کاروان اهل تسنن و سه کاروان اهل تشیع با 700 نفر زائر و عوامل برگزار شد که در این همایش از پیشکسوتان عرصه حج و زیارت از جمله  14 مدیر بازنشسته و چهار روحانی بازنشسته سازمان حج و زیارت که سال های سال در سازمان حج و زیارت استان فعال بودند، تجلیل شد.

 

ندیری تجدید میثاق با شهدا و دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ارومیه را از دیگر برنامه های سازمان حج و زیارت خواند.

 

مدیر حج و زیارت آذربایجان غربی تصریح کرد: دست اندرکاران حج تمتع از استان اعم از 16 مدیر کاروان، دو مدیر مجموعه و مدیر استان با مقام معظم رهبری دیدار می کنند تا از فرمایشات ایشان بهره ببرند.

 

وی با اشاره به تشرف 62 هزار زائر در کشور به حج تمتع، اظهار داشت: 1950 زائر مربوط به استان آذربایجان غربی است که به اضافه  71 نفر از عوامل، جمعا 2021 نفر زائر و عوامل امسال به حج تمتع مشرف می شوند.

 

ندیری اضافه کرد: زائران که از ایستگاه پروازی ارومیه، مستقیما به مدینه منوره مشرف می شوند در قالب هفت پرواز از 12 شهریور شروع و تا 14 شهریور ادامه دارد و برگشت ها نیز از 12 مهرماه شروع و تا 15 مهر ادامه خواهد داشت.

 

وی گفت: امسال 977 زائر زن و 972 زائر مرد است که کم سن ترین زائر متولد سال 1372 با 22 سال سن و مسن ترین زائر متولد سال 1300 با 94 سال سن است.

 

مدیر حج و زیارت آذربایجان غربی تصریح کرد: امسال زائران در مکه مکرمه در هفت هتل اسکان پیدا می کنند و 5 کاروان در هتل هایی اسکان پیدا می کنند که برای نخستین بار زائر پذیرش کرده اند.

 

وی با اشاره به 5 درصد تخفیف امسال نسبت به سال قبل، گفت: در کنار تخفیفات نقدی تحصیلات خوبی در زمینه مسکن و تغذیه در مکه و مدینه ایجاد شده است.

 

ندیری حضور توام با دقت و منظم در کلاس‌های توجیهی برای اعزام به آئین حج را برای زائران خانه خدا امری لازم و مهم دانست، گفت: نکات و مطالب مطروحه در این سری جلسات به معنای واقعی باید مورد توجه قرار گیرد.

 

مدیر حج و زیارت آذربایجان غربی به اهمیت بهره‌گیری از فضای معنوی حاکم بر موسم حج تاکید و تصریح کرد: گذراندن وقت در بازارها موجب از دست دادن فیوضات الهی می‌شود، به ویژه اینکه چه بسا چنین فرصتی دیگر به دست نیاید.

 

فعالیت 30 آژانس مجاز در آذربایجان غربی

 مدیر حج و زیارت آذربایجان غربی اظهار داشت: سابقه نشان داده است کاروان هایی که دچار حادثه می شوند، کاروان هایی هستند که به صورت غیرمجاز و بدون اطلاعات سازمان حج و ریارت اعزام می شوند چرا که کاروان‌های با مجوز در صورت احساس خطر از اماکن زیارتی، زیارت آن مکان را کنسل می کنند.

 

ندیری گفت: در استان آذربایجان غربی 30 آژانس مجاز فعال است که از این تعداد 10 آژانس برای ارومیه است.

 

تشرف به حج عمره بستگی به برخورد با خاطیان فرودگاه جده دارد

مدیر حج و زیارت آذربایجان غربی با بیان این که تشرف به حج عمره بستگی به برخورد با خاطیان فرودگاه جده دارد، اظهار داشت: امیدواریم بعد از مشخص شدن حکم خاطیان و عمل به شرطی که جمهوری اسلامی ایران گذاشته، تا حج تمتع امسال کلید شروع عملیات عمره زده شود.

 

ندیری اضافه کرد: در صورت شروع عملیات حج عمره سهمیه ای نیز برای خبرنگار ان اختصاص داده می شود.

 

ندیری اظهار داشت: کارگروه های کاروان ها گروه های 85 و 115 نفره، 135 و 160 نفره است که کاروان های 85 و 115 نفره فقط یک روحانی دارند و کاروان های 135 و 160 نفره در کنار حضور روحانی یک مبلغ دارند که اگر تعداد خانم ها بیشتر از 52 درصد باشد مبلغه خانم و اگر از 52 درصد کمتر باشد مبلغ آقا حضور خواهد داشت.

 

حساسیت سفر حج تمع امسال و ممانعت کشور میزبان از زیارت های دسته جمعی

مدیر حج و زیارت آذربایجان غربی با اشاره به حساسیت سفر حج امسال و ممانعت کشور میزبان از زیارت های دسته جمعی، اظهار داشت: تاکنون چندین جلسه به صورت متمرکز برای زائران انجام شده است.

 

وی با اشاره به ابتکاری که امسال نسبت به سال های گذشته دارد، گفت: امسال زائران دارای مدارک لیسانس و لیسانس به بالا به عنوان نخبگان در قالب طرح مودت شناسایی شده اند و جلسات متعددی برای این ها برگزار شده است و کتب مشخصی جهت آشنایی بیشتر با ابعاد حج، وضعیت فرهنگی کشور میزبان در اختیار آن ها قرار داده شده است تا این نخبگان با حضور در گروه های 10 نفره راهنمای زائران دیگر باشند.

 

ندیری از زائران خواستار شد تا هیچگونه مدرک و کارت شناسایی اعم از کارت ملی و شناسنامه را با خود به فرودگاه نیاورند و فقط پاسپورت و کارت شناسایی که از طرف سازمان برای آن ها تهیه شده است را همراه خود داشته باشند.

 

وی در پایان افزود: زائران کشور اسلامی باید به مقررات کشور میزبان احترام بگذارند و با اخلاق، رفتار و منش خود را به عنوان الگویی از سرزمین اسلامی معرفی کنند./1301/پ202/ح

ارسال نظرات