هجرت معنابخش ریشه در مدیریت اسلامی دارد/ هجرت حضرت معصومه جهادی، زنده و پویا بود
وی ادامه داد: در مبانی اسلامی هر دو نوع هجرت ضروری است و سکون بسیار خطرناک است چنانکه در تجارب تاریخی میبینیم سکون منجر به سقوط و تباهی انسان میشود.
گلگیری با شاره به اینکه هجرت در شرایط خاص واجب و از بایدهای عملی است، گفت: قرآن کریم میفرماید در قیامت به انسانهایی که از هجرت سرباز زدهاند خطاب میشود که برای حفظ دین چرا هجرت نکردید.
وی افزود: در قیامت خطاب به چنین بندگانی پرسیده میشود که چرا به دستورات دین عمل نکردید در پاسخ میگویند چون تحت تأثیر محیط محل زندگی خود بودهایم و قرآن در پاسخ به آنها میفرماید زمین وسیع بود و چرا به خاطر دینی داری مهاجرت نکردید.
عضو شوری عالی حوزههای علمیه خواهران با بیان اینکه به بهانه فساد محیطی نمیتوان دست از دینداری برداشت، عنوان کرد: هجرت برونی و ظاهری برای هجرت باطنی و درونی لازم است.
گل گیری با اشاره به مضمون آیه 74 سوره انفال مبنی بر این که مؤمن حقیقی پس از ایمان به هجرت فکر میکند، گفت: این دستور یعنی مؤمن ابتدا هجرت درونی و بعد اگر لازم شد هجرت مکانی انجام داده و در راه خدا جهاد کند.
وی ادامه داد: اگر کسانی از مسلمانان مهاجرت را بهعنوان یک اصل به خاطر عرق و علاقه به وطن ترک نپذیرند و بخواهند به این بهانه از برنامه مهاجرت که یک برنامه و اصل توحیدی است سرباز زنند قرآن کریم در وصف اینها میفرماید اینها در ولایت مداری با شما نبوده و مطرود هستند.
استاد حوزه علمیه خواهران قم با اشاره به اینکه هجرت از جهاد بالاتر است، گفت: حضرت معصومه(س) هجرتی جهادگونه داشتند چنان که در قرآن کریم آمده گاهی چارهای بهجز هجرت جهاد گونه وجود ندارد و امربهمعروف هم یکی از جلوههای جهاد است./921/ت303/س