۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۶
کد خبر: ۲۸۱۹۹۱
مسوؤل نهاد رهبری در دانشگاه‌های خوزستان در گفت‌وگو با رسا؛

ایجاد تفرقه و آشوب در کشورهای اسلامی نقشه آمریکایی صهیونیستی است

خبرگزاری رسا ـ ما به روشنی و وضوح می‌بینیم که اگر دست جنایتکار استکبار و نظام سلطه در کشورهای اسلامی نباشد، مسائل داخلی کشورهای اسلامی به شایستگی حل خواهد شد. آمریکایی‌ها دست از حمایت داعش جنایتکار و تقویت تسلیحاتی آن بردارند و ببینند در مدت کوتاهی امت و ملت‌های اسلامی خودشان امنیت کشورهای خود را تضمین می‌کنند.
حجت الاسلام سيد محسن شفيعي

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار علما، صاحب‌نظران و میهمانان اجلاس مجمع جهانی اهل بیت(ع) و اجلاس اتحادیه‌ رادیو و تلویزیون‌های اسلامی، مبارزه با نقشه‌های استکبار در منطقه را مصداق بارز جهاد فی‌سبیل‌الله خواندند و با اشاره به مقابله‌ قاطع با «تلاش آمریکا برای سوءاستفاده از نتایج مذاکرات هسته‌ای و نفوذ اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در ایران» افزودند: نقشه‌ نظام سلطه در منطقه بر دو پایه ‌ایجاد اختلاف و نفوذ استوار است که باید با نقشه‌های صحیح هجومی و دفاعی به مبارزه‌ هوشیارانه و بی‌وقفه با آن پرداخت.

آنچه در ادامه می خوانید، حاصل گفت‌وگو با حجت الاسلام سید محسن شفیعی، مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه های خوزستان است.

 

رسا ـ رهبر معظم انقلاب مبارزه با استکبار و نقشه‌های آن‌ها در منطقه را مصداق جهاد فی سبیل الله عنوان کردند؛ تحلیل خود را در این باره بیان بفرمایید؟

 

استکبار ستیزی و مبارزه با طاغوت از مبانی و اصول اعتقادی اسلام است و تمام شدنی نیست که این نکته باید مورد توجه همه قرار گیرد. واژه جهاد در ادبیات و آموزه های دینی، واژه وسیع بلند و پردامنه ای است. آنچه که امام خامنه ای در بیانات اخیر خود مطرح کردند، این بود که مبارزه با استکبار تمام شدنی نیست؛ جهاد همیشگی و دائمی است. اگر چه امکان دارد قالب های جهاد، عرصه ها و میدان های جهاد به تناسب شرایط متفاوت باشد. یک زمان جهاد، جهاد نظامی با دشمن و استکبار است؛ یک زمان جهاد، جهاد اقتصادی است و یک زمان میدان جهاد فرهنگی پردامنه است.

مسلم و مبرهن آن است که انسان مسلمان، مجاهد و امت اسلامی، امتی پویا و متحرک است. مسلم آن است که امت اسلامی دست از مبارزه با طاغوت و صف‌آرایی در برابر نظام سلطه بر نمی دارد. آنچه که مسلم است، این است که امت اسلامی اهل قیام و جهاد است. رهبر انقلاب، اندیشمندان و علما اسلامی را به این سو که جهاد، همیشگی، دائمی و مستمر است، سوق داده، اما اندیشمندان باید صحنه های مجاهدت، نوع آن و ایستادگی را به تناسب شرایط زمانی و مکانی تشخیص دهند و به وظایف خود عمل کنند.

این سخن رهبر معظم انقلاب، خط بطلانی بر سازش، کنار آمدن و دست دوستی دراز کردن به سوی دشمنان و نظام سلطه بود.

 

 

 

رسا ـ مبانی قرآنی و دینی مبارزه با استکبار را تشریح کنید؟

 

مبنای هر حرکتی، قرآن مبارک، احادیث و روایات و کلام ائمه معصومین(ع) و سیره پیامبر(ع) و ائمه هدی است. در آیات قرآن، اهتمام به قرآن ذکر شده است. فضیلتی که خداوند به مجاهدین نسبت به قائدین داده را مشاهده می کنیم. امر به ایستادگی در برابر نظام سلطه را می بینیم. در ضمن آیات قرآن، احادیث، روایات پیامبر اکرم(ص) و سخنان گوهربار ائمه اطهار(ع)، فصل مفصلی در باب جهاد وجود دارد که در کنار این مسأله، سیره پیامبراکرم(ص)، سیره امام علی(ع) و امام حسین(ع) در این مقوله را می‌بینیم. بنابراین آنچه که مسلم است، خواستگاه جهاد و مجاهدت و ایستادگی در برابر نظام سلطه به طور بیّن و روشن در قرآن و احادیث قابل ملاحظه است و شکی در این مطلب راه ندارد.

 

رسا ـ رهبر انقلاب نسبت به سوء استفاده آمریکایی ها از نتایج مذاکرات هسته ای و نفوذ سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در کشور هشدار دادند و تأکید کردند که اجازه چنین نفوذی به آنان داده نخواهد شد؛ با توجه به این فرمایش بفرمایید که مشخصا عرصه های نفوذ آمریکایی ها در عرصه های فوق به چه شکل هایی می تواند ظهور و بروز پیدا کند؟

 

پیام بیانات رهبری دست رد به سینه نامحرم بود. آقا پاسخ رجزخوانی ها و یاوه گوی های نظام سلطه و در رأس آنها آمریکا را دادند و به تعبیر خودشان رویای آنها، رویایی است که تحقق پیدا نخواهد کرد. در فضای رسانه ای موجود، سران استکبار و سلطه در این ایام بسیار تلاش کردند که بگویند مذاکرات هسته ای پایان مبارزه و پایان استکبار ستیزی ملت ایران است.

سران استکبار تلاش کردند دل مقاومت را بلرزانند و تلاش کردند یأس و ناامیدی را در صف مبارزان علیه استکبار بدمند؛ اما رهبری با این صحبت روشن و صریح، برای چندمین بار، این بطلان را اعلام کردند و یاوه گویی ها را مردود اعلام کردند. برخی از جریان ها و اشخاص در داخل و خارج کشور تلاش می کنند خط سازش را مطرح کنند. کلام آقا به طور صریح این بود که خط سازش مردود است.

کلام آقا این بود که بحث در حوزه مسأله هسته ای مقوله و مصداقی است که باید در مجاری مربوطه مطابق با عزت ملت ایران تصمیم گرفته شود؛ اما این به معنای شروع خط سازش و پایان استکبار انقلاب اسلامی نیست. آقا اعلام کردند که استکبار ستیزی جزء جوهره انقلاب اسلامی است؛ جزء شاخصه های انقلاب اسلامی است و انقلاب اسلامی در هیچ شرایطی و هیچ مقطعی، راه سازش با استکبار و مسیر تفاهم با نظام سلطه را در پیش نخواهد گرفت و این خط قرمزی است که باید به آن توجه شود.

 

 

 

رسا ـ وظیفه مسؤولان در قبال این نقشه را بیان فرمایید؟

 

انقلاب اسلامی از مبارزه با استکبار و حمایت از مظلوم کوتاه نخواهد آمد و استکبار ستیزی جزء خطوط قرمز است که انقلاب اسلامی تحت هیچ شرایطی از آن عبور و تخطی نخواهد کرد و بر آن ثابت و استوار خواهد ماند.

به طور طبیعی جایگاه رهبری در رأس هرم نظام اسلامی است. ما به رهبری صرفا به عنوان یک جایگاه سیاسی نگاه نمی کنیم. این جایگاه، جایگاه مقام ولایت و نیابت حضرت ولی عصر(عج) است. بنابراین آنچه که آقا بیان و ترسیم کنند، افزون بر آن که تکلیف شرعی است، تکلیف قانونی، تکلیف انقلابی و رسالت انقلابی همگان نیز هست. در این میان، ملت ایران وظایفی دارند که همواره به وظایف خود عمل کرده اند و آن تبعیت از مسیر ولایت در این طریق بوده است.

مسؤولان نظام اسلامی نیز به شکل قانونی و شرعی در این زمینه موظف به اجرای اصولی هستند که رهبری تبیین می کنند. بنده به عنوان مسؤول روحانی و جامعه روحانیت انتظار دارم که مسؤولان اجرایی و دست اندرکاران امور کشور هر کدام در حوزه خود، به این خطوط و اصولی که حضرت آقا در بخش استکباری ستیزی مطرح کرده اند، دامن بزنند و یک موج استکبار ستیزی در گفتمان رسمی مسؤولان و گفتمان علمی و جاری مردم مشاهده شود و به جریان بیفتد.

بدون تردید عمل به آنچه که حضرت آقا بیان می کنند، تکلیف شرعی است که انجام آن مایه عزت و سربلندی در دنیا و آخرت خواهد شد. آنچه که امروز در مقابله نظام سلطه و جریان مقاومت وجود دارد، استمرار تقابل تاریخی جبهه کفر و جبهه حق است. شیطان قسم خورده که تا قیامت به اهداف خودش و به انحراف آفرینی ادامه دهد.

 

رسا ـ چرا دشمن توان سرکوب نهضت بیداری اسلامی را ندارد؟

 

نظام سلطه که در مسیر شیطان عمل و حرکت می کند، دست از حرکت های خود بر نخواهند داشت. به تعبیر آیه مبارکه قرآن، تا جبهه حق در برابر آنها اعلام تسلیم نکند، کوتاه نخواهند آمد و طبیعی است که جبهه حق در برابر کفر، استکبار و سلطه کوتاه نیامده و مقاومت خواهد کرد. به تعبیر امام بزرگوار، تا زمانی که آنها در برابر دین ما بایستند، ما باید در برابر همه دنیای آنها بایستیم و خواهیم ایستاد.

امروز به لطف خداوند بزرگوار و به برکت روح شجاعت و آزادگی که انقلاب اسلامی در جهان معاصر دمید، ایستادگی، مقاومت و پایداری در برابر نظام سلطه ادامه دارد و بالنده تر خواهد شد و ما امیدواریم وعده ای که امام فرمود که این قرن به عون الله، قرن غلبه مستضعفین بر مستکبرین است، ان شاءالله همان طور که طلیعه آن را شاهدیم، نتایج نهایی آن را هم ببینیم.

 

 

 

رسا ـ وظیفه علما، نخبگان و اندیشمندان جهان اسلام برای تقویت این جریان و روشنگری نسبت به توطئه دشمنان چیست؟

 

مسؤولیت اصلی در تقویت این جریان و روشنگری نسبت به توطئه دشمنان در این قضیه با نخبگان، فرهیختگان و اندیشمندان است. به تعبیر حضرت آقا همه آنهایی که حرف آنها شنونده و مطالب آنها خواننده دارد و تریبونی برای اعلام و اظهار نظر دارند، همه آنها امروز باید به رسالت تاریخی خودشان عمل کنند. خواص و نخبگان باید بدانند که اگر در این مقطع حساس تاریخی، تکلیف خود را انجام ندهند، در محضر خداوند و آیندگان شرمنده خواهند بود.

آنچه تا امروز در مناطق مختلف می بینیم، بحمدالله آزادگان، نخبگان اندیشمند و سرافراز آنچنان که اندیشه های امام را بازگو می کردند، امروز هم اندیشه های حضرت آقا را بازگو می کنند و با روشنگری و معرفت آفرینی که نخبگان انجام می دهند، به فضل الهی این بیداری توسعه و گسترش خواهد یافت و جهان به ویژه نظام سلطه در آینده شاهد مقاومت بیشتر، پیروزی ها و ایستادگی های بیش از پیش مستضعفان خواهد بود.

 

 

 

رسا ـ رهبری تأکید کردند حوادثی که در عراق، سوریه، یمن و دیگر مناطق در جریان است، جنگ مذهبی نیست؛ بلکه یک جنگ سیاسی است. مؤیدات این سخن را بیان فرمایید؟

 

بدون تردید آنچه که در بعضی کشورهای اسلامی دارد انجام می شود، زمانی که نگاه می کنیم، می بینیم که اینها تضعیف چهره مقاومت در برابر صهیونیست بین الملل است. در این جند سال با ایجاد ناامنی در سوریه و عراق و برخی از کشورهای اسلامی، حاشیه امنی برای اسرائیل و صهیونیست بین الملل ایجاد کردند. امروز با این حرکاتی که انجام دادند، توجهات را از نظر رژیم صهیونیستی غاصب و به تعبیر امام بزرگوار این غده سرطانی، به سوی دیگری معطوف کرده اند.

ما به روشنی و وضوح می بینیم که اگر دست جنایتکار استکبار و نظام سلطه در کشورهای اسلامی نباشد، مسائل داخلی کشورهای اسلامی به شایستگی حل خواهد شد. آمریکایی ها دست از حمایت داعش جنایتکار و تقویت تسلیحاتی آن بردارند و ببینند در مدت کوتاهی امت و ملت های اسلامی خودشان امنیت کشورهای خود را تضمین می کنند.

وقتی نگاه می کنیم، در هر حادثه ای و جریان تروریستی که در کشورهای اسلامی واقع می شود، رد پای صهیونیسم غاصب و آمریکا جنایتکار و قدرت های بزرگ را می بینیم! این بهترین مؤید برای کلام حضرت آقا است. ما به آمریکایی ها و به دولت های زورگو می گوییم نیاز نیست شما در برابر داعش کاری کنید. از حمایت و تقویت آنها دست بردارید و ببینید چه سریع ملت های اسلامی خودشان مسأله را حل خواهند کرد و این غده سرطانی را جراحی می کنند.

بدون تردید ایجاد تفرقه، آشوب و تنش ها در داخل کشورهای اسلامی، نقشه آمریکایی، صهیونیستی است و امت اسلامی باید با بصیرت و با وحدت در برابر این توطئه ایستادگی کند.

 

رسا ـ سیاست منطقه ای ایران روابط دوستانه با همسایگان و دولت های اسلامی است؛ باتوجه به این سخن رهبر معظم انقلاب و استراتژی تغییر ناپذیر جمهوری اسلامی ایران، چه توصیه ای به حکام کشورهای اسلامی دارید تا در دام توطئه ایران هراسی استکبار نیفتند؟

 

عرض ما به دولت های اسلامی و سران دولت های اسلامی این است که شما در این 36 سال انقلاب اسلامی را تجربه کردید و هر کدام از شما در چند موقعیت آن را تجربه کردید؛ شما دیدید ما در برابر تجاوز حزب بعث ایستادگی کردیم و علاوه بر کمک های که برخی از دولت ها و حکام منطقه در 8 سال دفاع مقدس به این جنایتکار کردند، بعد از مقاومت 8 ساله و پیروزی ملت ایران، در این صحنه ها خون، شرف، ایستادگی و مقاومت دیدیم. ما حرفی از گذشته نزدیم؛ ما به یاد شما نیاوردیم بدی هایی که در حق ما کردید. دیدید که در شرایطی که شما به حمایت نیاز داشتید و به کمک ملت ایران، انقلاب اسلامی و نظام مقدس اسلامی محتاج بودید، این کمک از شما دریغ نشد.

ما تعجب می کنیم چگونه ممکن است دولت های اسلامی، حکام اسلامی به رژیم صهیونیستی، به آمریکا و نظام سلطه اعتماد کنند؛ اما به ملت ایران، به انقلاب اسلامی که در برابر توطئه های غربی ها و آمریکایی ها ایستادگی کرده، اعتماد نکنند. آزموده را مجددا آزمودن خطاست. سرنوشت حکام مصر، لیبی، یمن را بنگرید و ببینید استکبار در برابر خدمات زیادی که به آن شد، هیچ حمایتی از آنها نکرد. برگردند به ملت خودشان و با مردم خودشان باشند.

 

رسا ـ ممنون از این که وقت شریف خودتان را در اختیار خبرگزاری رسا گذاشتید، اگر سخن پایانی دارید بفرمایید.

بنده از شما و عزیزانی که در این رسانه خوب و ارزشی فعالیت می‌کنند تشکر می‌کنم و از خداوند متعال برای شما و مجموعه آرزوی موفقیت و سربلندی را خواستارم.

9453/403/ر

گفت‌وگو از محمدامین بیت سیاح

 

ارسال نظرات