۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۱
کد خبر: ۲۸۲۰۷۴
معاون سازمان اوقاف و امور خیریه:

8 هزار بقعه امامزاده ثبت شده در کشور وجود دارد

خبرگزاری رسا ـ معاون سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به وجود 8 هزار و 51 بقعه امامزاده ثبت شده در کشور، گفت: از این تعداد در 2 هزار و 400 بقعه امامزاده مراکز فرهنگی قرآنی دایر بوده و در تمام طول سال برنامه های متعددی در این امامزاده ها برگزار می شود.
حجت الاسلام شرفخاني - همايش بزرگداشت امامزادگان در خراسان شمالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام احمد شرفخانی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، امروز در همایش تکریم و بزرگداشت امامزادگان که در محل حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع) بجنورد برگزار شد، با اشاره به وجود هشت هزار و 51 بقعه امامزاده ثبت شده در کشور، اظهار کرد: از این تعداد در دو هزار و 400 بقعه امامزاده مراکز فرهنگی قرآنی دایر بوده و در تمام طول سال برنامه های متعددی در این امامزاده ها برگزار می شود.

 

وی با بیان این که امامزاده ها افزون بر برکات معنوی، آرامش و امنیت را نیز برای مردم مناطق به ارمغان می آورند، اضافه کرد: با وجود این بقعه امامزاده ها در کشور مظلوم واقع شده اند.

 

حجت الاسلام شرفخانی با اشاره به این که بقعه امامزاده ها در ساختار معماری شهری، تمدن سازی، فرهنگی و نیز اقتصادی یک منطقه تأثیر زیادی دارند، خاطرنشان کرد: بنا به پژوهش های اقتصادی انجام شده در هر منطقه که امامزاده وجود دارد به علت گردشگری مذهبی، آن شهر رونق اقتصادی بهتری نیز دارد.

 

وی اضافه کرد: همچنین بر اساس سایر پژوهش ها هر منطقه ای که شمار بیشتری امامزاده وجود دارد، بیشتر مردم آن منطقه نسبت به اهل بیت(ع) محبت داشته و کسانی که نسبت به ائمه اطهار(ع) محبتی ندارند کمتر در این مناطق دیده می شوند.

 

حجت الاسلام شرفخانی در ادامه با تأکید بر تکریم و بزرگداشت امامزادگان، با بیان این که تکریم این بزرگواران نباید تنها به یک روز خلاصه شود، خاطرنشان کرد: این مهم بایستی در طول سال در دستور کار مردم و مسؤولان قرار گیرد.

 

وی با اشاره به این که نباید تنها در سالگرد شهادت ائمه اطهار(ع) در امامزاده ها عزاداری کرده و در ولادت آنها به شادمانی بپردازیم، تصریح کرد: باید در طول سال و در تمام ایام از ظرفیت بقعه امامزاده های موجود در کشور استفاده شود.

 

حجت الاسلام شرفخانی با تأکید بر این که می بایست به شکل عملی راه و روش ائمه اطهار(ع) و امامزادگان را پیش گرفته و پیرو آنها باشیم، افزود: تکریم و تجلیل از امامزادگان در واقع تکریم از پیامر اسلام، حضرت زهرا (س)، قرآن و عترت است.

 

معاون سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه با اشاره به درآمد امامزادگان در کشور، اظهار کرد: 100 درصد درآمدها و نذورات امامزادگان در خود امامزاده هزینه شده و حتی یک ریال از مبلغ نیز در راه دیگری هزینه نمی شود.

 

به گفته وی از کل درآمدهای یک امامزاده 40 درصد آن صرف کارهای عمرانی و آبادانی، 20 درصد صرف انجام فعالیت های فرهنگی و قرآنی، 30 درصد صرف هزینه های جاری امامزاده نظیر آب و برق و غیره شده و مابقی آن نیز حق التولیه است.

 

حجت الاسلام شرفخانی با بیان این که امامزاده ها به هیچ عنوان بودجه دولتی ندارند، تصریح کرد: از طرف مقابل حتی یک ریال از درآمدهای امامزاده ها نیز به حساب دولت و یا سایر مراکز واریز نمی شود و شایعات و شبهات موجود در این زمینه بی اساس است.

 

گفتنی است، در این همایش از فعالان در امامزادگان، مدیران فرهنگی و خادمان بقعه امامزاده های مختلف استان خراسان شمالی تجلیل شد.

 

شایان ذکر است، در استان خراسان شمالی 156 امامزاده ثبت شده وجود دارد./9314/پ202/ح

ارسال نظرات