رعایت عفاف و حجاب امری فطری و درونی است/ نگاه به نامحرم نخستین گام در مسیر انحرفات اخلاقی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، خانم ملاشاهی، کارشناس مذهبی، شب گذشته در سلسله نشست های در سایه سار رضوان که در رواق دارالحکمه حرم مطهر رضوی برگزار شد، در جمع زائران و مجاوران گفت: خداوند متعال، در قرآن کریم برای تمام لحظات زندگی ما دستورالعمل ارائه می دهد.
وی ابراز کرد: با نگاهی که به قرآن می کنیم، می بینیم قرآن کتاب هدایت برای همه انسان ها و برای همه زمان ها است. تلاوت آیات نورانی قرآن کریم و عمل به دستورات العمل های نورانی و روح بخش آن، تضمین کننده سعادت دنیا و آخرت است.
ملاشاهی با بیان این که قرآن کریم از قبل از تولد تا مرگ، برنامه دارد، گفت: مخاطب آیات قرآن، تنها پیامبر اسلام(ص) نیست. خواندن قرآن، سبب آشنایی ما با معانی قرآن آشنا می شود و زمینه ای فراهم می کند تا ان شالله پیام های ان را در زندگی خود پیاده کنیم و مدینه فاضله محقق شود.
این کارشناس مذهبی با خاطر نشان کردن این که عفاف و حجاب یکی از مباحث مهم و ضروری خانم ها است، اظهار کرد: مباحث فقهی و حقوقی خانم ها در سوره احزاب و نور بیان شده است.
وی ابراز کرد: قبل از بررسی علل بی حجابی در جامعه، ابتدا باید تبیین شود که عفاف و حجاب چیست و منظور از عفاف و حجاب در قرآن کریم چیست؟ و اگر مصادیق حجاب و عفاف روشن شود ما می توانیم علل بدحجابی بانوان را بررسی کنیم.
رعایت عفاف و حجاب امری فطری و دورنی است
ملاشاهی به فطری بودن بحث عفاف و حجاب اشاره کرد و گفت: فطری بودن عفاف و حجاب در سور اعراف مطرح شده و محتوا و مباحث عفاف و حجاب در سوره مبارکه نور و احزاب بیان شده است.
این کارشناس مذهبی با بیان این که علمای اخلاق، رعایت عفت را از فضایل اخلاقی معرفی می کنند، اظهار کرد: عفاف یک مسأله درونی است که آثار و نتایح این عفاف در بیرون از وجود یک زن، در نگاه، گفتار، رفتار و منش او بروز و ظهور پیدا می کند.
وی به ارتباط عفاف و حجاب اشاره و ابراز کرد: بین عفاف و حجاب ارتباط عمیقی است؛ عفاف و حجاب لازم و ملزوم یکدیگر هستند و از هم تأثیر می پذیرند و علمای اخلاق، عفاف را ریشه حجاب معرفی می کنند.
ملاشاهی به مصادیق عفاف و حجاب اشاره کرد و گفت: اولین مصداق حجاب و عفاف در قرآن کریم، بحث عفاف و حجاب در نگاه است. در سوره مبارکه نور، هر چند خطاب اولی خداوند با مردان است، اما در ادامه بحث خانم ها مطرح می شود.
این کارشناس مذهبی با اشاره به آیه «قُل لِلمؤمنین یَغضوا مِن ابصارهم وَ یَحفظوا فُروجهم ذَلک ازکی لَهم ان الله خبیر بما یَصنعون، وَ قل للمؤمنات یَغضضن مِن ابصارهن، به مردان با ایمان بگو: دیده از نامحرم فرو بهند و پاکدامنی خود را حفظ کنند، که این برای آنها پاکیزه تر است.»، گفت: بانوان باید در نقابل نامحرمان، چشم های خود را فرو ببندند.
وی اظهار کرد: بانوان باید مراقب چشمان خود باشند و چشم خود را به هر فرد و مورد ناروا نیتدازند و پوشش در نگاه داشته باشند.
نگاه به نامحرم، اولین قدم در انحرفات اخلاقی است
ملاشاهی با خاطر نشان کردن این که حجاب، ثمره عفاف است، ابراز کرد: در روایات آمده است که نگاه به نامحرم، تیری زهرآلود از ناحیه شیطان است و اولین قدم انحرافات اخلاقی، نگاه بی مورد به نامحرم است که شیطان در دل انسان وسوسه ایجاد می کند.
وی با اشاره به این که عفاف و حجاب در گفتار، دومین مصداق عفاف و حجاب است، گفت: خداوند خطاب به همسران پیامبر اکرم(ص) می فرماید:« یَا نِسَاء النَّبِیِّ لَسْتُنَّ کَأَحَدٍ مِّنَ النِّسَاء إِنِ اتَّقَیْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَّعْرُوفًا، اى همسران پیامبر! شما مانند هیچ یک از دیگر زنان نیستید، اگر تقوا پیشه مىکنید، پس به ناز سخن مگویید، تا آن کس که در دلش بیمارى است طمع ورزد و سخن به متعارف گویید.».
این کارشناس مذهبی اظهار کرد: شاید در مرحله اول این گونه برداشت شود که خطاب آیه همسران پیامبر(ص) است، اما مفسرین قران می فرمایند تنها خطاب همسران پیامبر نیست، بلکه خطاب به همه بانوان مؤمن است.
وی با بیان این که خداوندخالق انسان ها است و از مخلوفات خود آگاهی و اطلاع کامل دارد، افزود: تا ضروری پیش نیامده با نامحرم صحبت نکنید؛ چرا که شیطان وسوسه در دل ایجاد می کند که در نیتجه آن عواقب بسیاری در جامعه اسلامی ایجاد می کند.
ملاشاهی خطاب به بانوان گفت: مراقب صجبت کردن خود با نامحرم باشید و اسلام در این مورد خط قرمز قرار داده است. بانوان نباید بین نامحرم هایی که در فامیل شما هسند و نامحرم های بیگانه تفاوتی قائل شوند و در مقابل آن ها مراقب صحبت کردن خود باشند.
این کارشناس مذهبی عفاف و حجاب در راه رفتن، را سومین مصداق عفاف و حجاب دانست و اظهار کرد: خداوند متعال می فرماید:« وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ، و زینتهای خودشان را (برابر مردان نامحرم) نمایان نگردانند.»
وی گفت: خداوند متعال در آیه 30 نور می فرماید: « وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُیُوبِهِنَّ، و باید روسریهای خود را (بر سینههاشان) فرونهند .»، منظور از خمر روسری است که سر و گردن را می پوشاند و منظور از جلباب، پوشش سرتاسری است.
ملاشاهی به فسلفه حجاب اشاره کرد و گفت:خداوند متعال می فرماید:«یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلابِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِیماً، اى پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو جلبابها (روسرىهاى بلند) خود را بر خویش فرو افکنند، این کار براى اینکه (از کنیزان و آلودگان) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است و (اگر تا کنون خطا و کوتاهى از آنها سر زده) خداوند همواره غفور و رحیم است.». فلسفه حجاب برای بانوان این است که در معرض دید نامحرم قرار نگیرند و از نگاه نامحرمان به دور باشند/1309/پ201/ح