۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۳
کد خبر: ۲۸۲۱۴۶
استاد سطح عالی حوزه:

مسجد نهاد عبادت و ستاد ولایت است

خبرگزرای رسا ـ حجت الاسلام سیدی ثانی با اشاره به کارکردهای مسجد در صدر اسلام و تأکید بر اهمیت احیای این پایگاه مهم مردمی، گفت: مسجد در حقیقت نهاد عبادت و توحید و ستاد ولایت است.
حجت الاسلام سيدحسين سيدي ثاني، مدير حوزه علميه حضرت ولي‌عصر(عج) تبريز

حجت الاسلام سید حسین سیدی ثانی، استاد سطح عالی حوزه علمیه تبریز، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به روایات و احادیث، گفت: مؤمن در مسجد مانند ماهی در آب است، پس زمانی که مؤمن از مسجد دور باشد زمان مرگ او خواهد بود.

 

وی با بیان‌‎ این‌که کاربری مسجد در دین اسلام بسیار است، ابراز داشت: با احیاء مساجد و توجه به کاربری های مسجد در مسائل اجتماعی می توان کثیری از مشکلات جامعه را حل کرد.

 

این استاد سطح عالی حوزه با اشاره به بیانات امام راحل، افزود: مؤثرترین ابزار ترویج و نشر معارف دینی و احکام الهی در حقیقت مسجد است، بنابراین حفظ مساجد از اموری است که اسلام به آن وابسته است و پاسداشت حقیقی اسلام  با احیای مساجد امکان پذیر است.

 

وی مسجد را نهاد عبادت و توحید و ستاد ولایت خواند و ادامه داد: باز دارندگان از احیاء و ترقی مساجد در حقیقت ستم کارترین مردمان هستند، چرا که مسجد بستر تربیت انسان های الهی، مجاهدین فی سبیل الله و نیک ترین مردمان است.

 

حجت الاسلام سیدی ثانی ادامه داد: مسجد در واقع آموزشگاه اسلام است، مسجد از امتیازاتی برخوردار است که دیگر معابد از آن بی بهره است، از این رو این مکان شریف و الهی در دین اسلام محوریت و جایگاه خاصی دارد.

 

وی با بیان این‌که پیوند سیاست با دیانت تنها در کالبد مسجد متجلی است، تصریح کرد: کلیسا و دیگر عبادت گاه های بشری بیشتر متوجه بعد فردی و معنویت شخصی است، درحالی که فلسفه مساجد در اسلام اجتماع و نگرش جمعی به مسائل است.


این استاد حوزه تأکید کرد: با چنین ویژگی هایی اهمیت محوریت مسجد مشخص است، بنابراین مساجد با توجه به تأکیداتی که در روایات نیز وارد شده است باید محوریت داشته باشد و مرکز نشر معارف الهی و حل مسائل بشری قرار گیرد.

 

وی خاطرنشان کرد: در برنامه های مساجد باید از تنوع برنامه های آموزشی و آموزش‌گران همراه با بیان مطالب ارزنده و متناسب با زمان، علمی و به دور از تکرار بهره مند شد تا از این رهگذر جاذبه مساجد نسبت به مردم افزایش یابد.

 

حجت الاسلام سیدی ثانی با اشاره به لزوم پیوند بین مسجد، روحانیت، هیأت امناء و پایگاه های بسیج، ابراز داشت: مسجد در صدر اسلام مرکز بسیج نیروهای نظامی، اجتماع مردم، خزانه حکومتی، پناه گاه و بیمارستان و رسیدگی به مشکلات قضائی مردم همراه با مرکز تبلیغ معارف بود.

 

وی افزود: حتی زندانیان نیز در مسجد نگاه داری می شدند که این نشان از توجه به جهت تربیتی مسجد است، بی شک اگر شخصی در محیط مسجد قرار گیرد در تغییر شخصیت او به یک شخصیت مؤمن تأثیر گذار خواهد بود./854/ت302/ف

 

ارسال نظرات