۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹
کد خبر: ۲۸۲۱۵۰
آیت­الله مکارم شیرازی با تقدیر از اقدامات وزیر بهداشت:

دولت در عرصه سلامت و درمان کارنامه قابل قبولی داشته است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت­الله مکارم شیرازی ایجاد اعتماد و خدمات بهتر را راهی برای جلوگیری از مراجعه مردم به خارج از کشور برای مداوا دانست و گفت: اهمیت بالابردن سطح اخلاق پزشکی کمتر از کارهای درمانی پزشکی نیست.
حضرت آيت الله مکارم شيرازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت­الله مکارم شیرازی صبح امروز در دیدار سید حسن هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی و هیأت همراه خاطرنشان کرد: از دیدار شما خوشبختم و در آستانه هفته دولت ان­شاالله از موفقیت­های بیشتر و کارهایی که انجام شده است رونمایی خواهید کرد.

 

این مرجع تقلید با اشاره به اهمیت سلامتی در پیشبرد مسائل اجتماعی اظهار داشت: سلامتی حرف اول را در تمام فعالیت­های اجتماعی می­زند و تا انسان سالم نباشد، هیچ کاری را نمی­تواند انجام دهد؛ سلامتی است که زمینه­ پیشرفت علم و دانش و صنعت و کشاورزی و غیره را فراهم می­کند و باید این مسأله تأمین باشد تا در تمام حوزه ها پیشرفت حاصل شود و این خدمات شما خدمات کلیدی در مسائل اجتماعی است.

 

وی افزود: در این دو سال پیشرفت­هایی خوبی نصیب تان شده است و چیزی که همگان جملگی بر آنند، در مسائل پزشکی در این دولت خدمات ارزنده­ و پیشرفت­های خوبی حاصل شده است.

 

بیمار جز رنج بیماری، رنج دیگری نداشته باشد

حضرت آیت­الله مکارم شیرازی با بیان اینکه باید به جایی برسیم که بیمار جز رنج بیماری، رنج دیگری نداشته باشد، گفت: الحمدلله کارهای خوبی شده است و اگر ضمیمه کنید به اینکه دولت در شرایط مالی سختی است و در تحریم­ها قرار دارد و با این حال توانست در حوزه پزشکی به وسیله شما و دوستانتان آن خدماتی را ارائه دهد، ارزش بیشتری برای این کار قائل خواهیم شد.

 

این مرجع تقلید با بیان این که باید از روی انصاف نسبت به پیشرفت­ها قضاوت کرد، گفت: در کنار هر فعالیتی ممکن است یک مراحل و استثنائاتی هم باشد، نمی­شود به خاطر آن، به اصل پیشرفت کار حمله کنیم. برنامه صد درصد در هیچ کجا نیست، اما باید درصدها را در نظر گرفت و از روی انصاف قضاوت کرد.

 

ابراز رضایت از عملکرد وزارت بهداشت

وی ضمن ابراز رضایت از عملکرد وزارت بهداشت یادآور شد: در برخورد ما با مردم، از کارهای انجام شده ابراز راضی می کنند و به این معنا نیست که کار دیگری لازم نیست، بلکه تا نقطه اصلی فاصله­هایی داریم که باید همچنان ادامه دهیم.

 

حضرت آیت­الله مکارم شیرازی درمان را از علل مهاجرت روستائیان به شهرها دانست و خاطرنشان کرد: عوامل بسیاری سبب مهاجرت از روستاها به شهرها می­شود، که یکی از آنها مسأله درمانی است؛ اگر به اندازه کافی این مسأله در روستاها موجود باشد، دیگر مهاجرت نخواهند کرد و فکرشان راحت می­شود.

 

ایجاد اعتماد و خدمات بهتر، راهی برای جلوگیری از مراجعه مردم به خارج از کشور برای مداوا

این مرجع تقلید درباره مراجعه برخی از مردم به خارج از کشور برای مداوا اظهار داشت: یک اعتماد کاملی در تشکیلات پزشکی ایجاد کنیم که مردم راهی خارج نشوند؛ وقتی که ببینند در داخل کشور همه چیز است و اعتماد نیز حاصل شود، دیگر این سفرهای خارجی برای درمان که هزینه زیادی را در بر خواهد داشت صورت نخواهد گرفت.

 

توصیه جهت بالابردن سطح اخلاق پزشکی

وی درباره اخلاق پزشکی تصریح کرد: باید به بالابردن سطح اخلاق پزشکی توجه بیشتری شود که اهمیت آن کمتر از کارهای درمانی پزشکی نیست و در روحیه بیمار تأثیرگذار است و سبب درمان زودتر مردم می­شود؛ بخش مهمی از درمان روحیه است و این بایستی به وسیله پزشکان انجام شود.

 

حضرت آیت­الله مکارم شیرازی افزود: طبیب باید به بیمار روحیه دهد؛ پزشکان باید در مورد اخلاق پزشکی سمینارهایی داشته باشند و از روحانیان هم در این زمینه کمک بگیرند.

 

سه فایده بیماری در کلام امیرمؤمنان

این مرجع تقلید با اشاره به سخنی از امیرمؤمنان(ع) گفت: در نهج­البلاغه آمده است که حضرت علی(ع) به عیادت بیماری رفتند و فرمودند که این بیماری برای تو سه فایده در بر دارد: تو را به یاد خدا می­اندازد، دعای تو مستجاب می­شود و تمام گناهان تو به واسطه این بیماری ریخته می­شود؛ وقتی این حرف گفته می­شود، بیمار روحیه می­گیرد و ان شاءالله باید اخلاق مورد توجه قرار بگیرد.

 

وی با بیان اینکه بایستی در بیمارستان­ها نمازخانه وجود داشته باشد گفت: همچنین نیاز است که در مراکز درمانی مشاوران مذهبی نیز حضور داشته باشند که تأثیرگذار خواهد بود.

 

حضرت آیت­الله مکارم شیرازی با اشاره به تأثیر نقش مسائل روانی در پزشکی خاطرنشان کرد: سبب می­شود پیوند مردم با پزشکان بیشتر شود و با اخلاق خوبشان و محبت نسبت به بیمار تأثیرگذار خواهند بود.

 

این مرجع تقلید اظهار داشت: پزشکی مجموعه همه جانبه از آزمایش­ها گرفته تا داروخانه و مرخص­شدن از بیمارستان است و تمام این مجموعه بایستی اصلاح شود و ان شاءالله تکامل پیدا کند.

 

وی با اشاره به اهمیت شهر قم و حضور مسافر در این شهر تصریح کرد: شهر قم هر ساله بالغ بر 15 تا 20 میلیون مهمان دارد و برخی به عشق اینکه ما بیاییم و به برکت امام زمان(عج) و حضرت معصومه(س) درمان شویم، می­آیند و باید مجهز باشند و با خاطره خوبی از قم برگردند و درمانگاه جمکران نیز تجهیز شود.

 

حضرت آیت­الله مکارم شیرازی ضمن تشکر از تلاش­های وزیر بهداشت گفت: قدم­های برجسته­ای برداشته اید و بنده شما را از مردان موفق می­دانم و معتقدم موفقیت شما به خاطر خلوص نیت است و در جاهایی خلوص نیت شما را تجربه کرده ام؛ امیدواریم این موفقیت شما را ادامه پیدا کند و مردم از مسائل پزشکی خیالشان کاملا راحت شود.

 

این مرجع تقلید افزود: مردم از خدماتی که ارائه می­شود، تشکر می­کنند و اگر درگوشه و کنار برخی نغمه­های مخالفت داشته باشند پزشکان نباید اعتنا کنند و نباید زیاد اهمیت داد؛ اگر بخواهیم وقت­مان را صرف این مسائل کنیم، از کار اصلی باز خواهیم ماند و پزشکان بدانند که دارند خدمت مهمی می­کنند و قدر خود را بدانند و دارای خدمات ارزنده ای هستند و مردم نیز قدردان هستند.

 

وی درباره نقل سوابق پزشکی ایران در دانشکده­ها اظهار داشت: باید در این دانشکده­های پزشکی، سوابق پزشکی در ایران نیز یادآور شود و پزشکان مسلمان به ویژه پزشکان مسلمان ایرانی خدمات مهمی داشته­اند و در منابع معروف نیز وجود دارد که صد سال در اروپا کتاب درسی بوده است؛ وقتی این مسائل در دانشکده­ها گفته شود، اعتماد به نفس را زیاد می­کند و به فکر کشفیات بیشتری در پزشکی می­افتند که سبب پیشرفت بیشتری خواهد شد و ما صادرکننده علم پزشکی بوده­ایم./822/پ201/ج

ارسال نظرات