۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۶
کد خبر: ۲۸۲۳۰۸
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی مطرح کرد؛

تعدد مدیریت در حوزه مساجد آسیب زا است/ لزوم احیای کارکرد جامع مساجد

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی با بیان این که تعدد مدیریت در حوزه مساجد، جایگاه و کارکرد این اماکن را تغییر داده است، گفت: احیای کارکرد ایده آل مساجد نیازمند هم افزایی دستگاه های دخیل و نه خنثی سازی زحمات یکدیگر است.
حجت الاسلام خادمي

حجت الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با گرامیداشت هفته تکریم و تجلیل از مساجد که از سی ام مرداد آغاز شده و تا پنجم شهریور ادامه دارد، اظهار کرد: بر اساس آموزه های قرآن، احکام اسلامی و روایات دینی مساجد محل تعالی مردم و اماکن پرستش خداوند بر روی زمین هستند که مزیت و فضیلت خاصی داشته و به عنوان نعمتی بزرگ به امت اسلام هدیه شده است.

 

حجت الاسلام خادمی اضافه کرد: همچنین در طول تاریخ اسلام مساجد کارکردهای متفاوت و متناسب با نیازهای روز جامعه دینی داشته و در تمام این دوران نیز مهم ترین پایگاه ترویج و تبیین دین بوده اند.

 

وی افزود: مساجد افزون بر محلی برای عبادت، ترویج دین و خطابه، در دوران صدر اسلام مرکز حاکمیت دینی نیز بوده و حکومت اسلامی از مساجد وضع و اداره می شد اما این کارکرد در طول تاریخ فراز و نشیب های متعددی را تجربه کرده است.

 

به گفته حجت الاسلام خادمی مساجد در برخی برهه های تاریخی در اوج رسیدگی، شکوفایی، توجه و تأثیرگذاری بوده و در برخی دوره ها نیز در مسیر نشیب قرار گرفته و کارکرد جامع خود را از دست داده است.

 

وی با بیان این که دوره فعلی یکی از بازه های زمانی نشیب مساجد به شمار می رود، خاطرنشان کرد: در حالی که در ابتدای انقلاب و دهه نخست پیروزی و استقرار نظام اسلامی مساجد در کشور کارکرد تقریبا جامعی داشتند، متأسفانه اکنون این کارکرد جامع مساجد وجود ندارد.

 

دبیر ستاد ساماندهی شؤون فرهنگی و مناسبت های مذهبی استان خراسان شمالی تصریح کرد: در ابتدای انقلاب به واسطه مدیریت مناسب، مساجد در راستای بصیرت افزایی مردم به خاستگاه انقلاب تبدیل شد و در زمان هشت سال دفاع مقدس نیز در کنار کارکرد عبادی و بصیرتی و فرهنگی، مکانی برای تدارکات جنگ، دفاع و پشتیبانی، سازمان دهی نیروها، همراهی و حمایت رزمندگان و نیز مدیریت جبهه های نبرد بودند.

 

حجت الاسلام خادمی افزود: اما از ابتدای دهه 70 و با پایان جنگ تحمیلی اندک اندک مساجد در مسیر نشیب قرار گرفتند به گونه ای که از آن زمان تاکنون هنوز مساجد به جایگاه واقعی و کارکرد کامل و جامع خود نرسیده اند.

 

وی تصریح کرد: در حالی که مساجد در تمامی دوره های تاریخی می توانند با ابعاد مختلف تربیتی، تعلیمی، عبادی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و دفاعی مرکز حاکمیت دینی باشند، وضعیت فعلی و کارکرد کنونی مساجد به هیچ عنوان کافی و مناسب نیست.

 

حجت الاسلام خادمی با بیان این که تعدد مدیریت در حوزه مساجد و مأموریت داشتن نهادهای مختلف در این بخش سبب شده تا جایگاه مساجد اندکی تغییر کنند، اضافه کرد: مشارکت دستگاه های مختلف در امور مساجد می بایست منجر به هم افزایی آنها شود نه آن که زحمات این دستگاه ها به صورت متقابل خنثی شود.

 

وی با اشاره به این که در چنین وضعیتی دیگر مساجد کارکرد واقعی و جامع خود را نخواهند داشت، خاطرنشان کرد: در حال حاضر مساجد موجود در کشور با ظرفیت ناقص فعالیت می کنند به همین دلیل لازم است نهادهای دخیل در این بخش همراهی و هم افزایی بیشتری با یکدیگر داشته باشند.

 

حجت الاسلام خادمی با بیان این که مساجد مکان های مردمی بوده و به همین دلیل نیز می بایست مردم را در مدیریت مساجد دخالت داد، تصریح کرد: با مشارکت بیشتر مردم در مدیریت مساجد و فراهم شدن بستر و ابزار لازم از سوی حاکمیت، بدون شک مساجد کشور شکوفایی بیشتر و کارکرد جامع تری خواهند داشت.

 

گفتنی است، بیست و یکم آگوست سال 1969، برابر با سی ام مردادماه سال 1348، سالگرد به آتش کشیده شدن مسجدالاقصی توسط صهیونیست ها است که این روز بنا به درخواست جمهوری اسلامی ایران، از سوی سازمان کنفرانس اسلامی، به عنوان روز جهانی مسجد نام گذاری شده و هرساله هفته تکریم و تجلیل مساجد از سی ام مرداد تا پنجم شهریورماه در کشور برگزار می شود./9314/ت302/ب4

ارسال نظرات