۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۲
کد خبر: ۲۸۲۵۰۴
خادمان غیر ایرانی فرهنگ رضوی مطرح کردند؛

محبت رضوی میراث ماندگار برای شیعیان جهان/ تاسیس مراکزی با نام امام رضا در کشور‌های اسلامی

خبرگزاری رسا ـ خادمان غیر ایرانی شرکت کننده در سیزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع)، بر نقش پر رنگ محبت رضوی در سیره امام هشتم تاکید کردند و خواستار تاسیس مراکزی با نام امام رضا(ع) در سراسر کشور‌های اسلامی شدند.
خادمان فرهنگ رضوي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي خراسان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، میهمانان خارجی شرکت کننده در سیزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع)، ظهر شنبه 3 مرداد در مجتمع امام خمینی(ره) تهران به بیان دید‌گاه‌های خود در خصوص فرهنگ رضوی و راه‌های بسط و گسترش سیره امام هشتم، پرداختند.

در نیجریه رشد گرایش به اسلام روز افزون است

در بخش ابتدایی سخنرانی میهمانان خارجی شرکت کننده در افتتاحیه جشنواره بین المللی امام رضا(ع)، حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم زاکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه با اشاره به گرایش روز افزون جوانان نیجریه به مذهب تشیع، گفت: طی سال‌های اخیر با معرفی روز افزون فرهنگ ناب شیعی به جوانان نیجریه‌ای، روز به‌روز گرایش به مذهب تشیع بالا رفته است تا جایی که امروز ما شاهد هستیم که گرایش به مذهب تشیع از سایر مذاهب بسیار بیشتر است.


وی افزود: در ماه رمضان گذشته علاوه بر هیئات مذهبی، یکی از شبکه‌های تلویزیونی و رادویی نیجریه به معرفی فرهنگ رضوی پرداخت و همین کار باعث شد تا بسیاری از پیروان سایر مذاهب نیز در خصوص این منش خدایی کنجکاو شوند و با بررسی و تحقیق در خصوص سیره عملی امام رضا(ع)، به خیل عظیم عاشقان امام رضا(ع) بپیوندند.

حجت الاسلام و‌المسلمین زاکزاکی با اشاره به ترویج فرهنگ رضوی در کشور نیجریه، ادامه داد: یکی از برنامه‌های ما در کشور نیجریه این است که کتبی که با محوریت امام رضا(ع) تالیف شده است را به زبان نیجریه‌ای ترجمه و در اختیار جوانان مشتاق امامت قرار دهیم.

رهبر شیعیان نیجریه با بیان این مطلب که امام رضا(ع) در کشور نیجریه عاشقان بسیاری دارد، خاطر‌نشان کرد: سال گذشته مراسم دهه کرامت در نیجریه برگزار شد، ضمن این‌که سه نفر از عاشقان امام رضا(ع) با پای پیاده از مشهد تا نیجریه با حمل پرچم امام هشتم مسیری طولانی را پی نمودند، علاوه بر این امسال نیز همزمان با ولادت حضرت معصومه(س) یک مراسم بسیار با شکوه در کشور نیجریه برگزار شد.

وی در پایان با تجلیل از مردم ایران، تاکید کرد: امام هشتم شیعیان تنها امامی است که به هیچ وجه غریب نیست، زیرا ایرانیان با عشقی که به ائمه دارند، امام رضا(ع) را هرگز تنها نگذاشته‌اند.

ولایت شیعه، هدیه الهی است

در بخش دیگری از این مراسم، خانم اسما ممدوت، نماینده مردم پنجاب در مجلس پاکستان با بیان این مطلب که افتخار من خادم رضوی بودن است، گفت: بزرگترین افتخار برای من در طول زندگی خادم امام هشتم بودن است، زیرا در طول زندگی خود همیشه به این امام معصوم عشق می‌ورزیدم، علاوه بر این باید بگویم که امام رضا(ع) کانون محبتی است که هر ساله میلیون‌ها انسان را از سراسر جهان به‌سوی مشهد می‌کشاند.

وی افزود: ولایت شیعه یک افتخار برای بشر است، زیرا در ماجرای غدیر همان‌طور که همگان می‌دانند، نعمت برای مسلمانان تمام شد و از طریق پیامبر اسلام(ص)، هدیه‌ای الهی به‌نام ولایت به مردم عطا گردید.

خانم ممدوت بهره‌گیری از فرهنگ رضوی را لازمه زندگی بشری دانست و ادامه داد: اگر تمام بشر از سیره عملی امام هشتم استفاده کنند، در تمام شئون زندگی خود موفق خواهند بود و به هیچ عنوان دچار سختی و مشکل نخواهند شد.

نماینده مجلس پاکستان در پایان با تمجید از ایرانیان، گفت: مردم ایران بسیار مردمی خون‌گرم هستند، ضمن این‌که در راه اسلام و گسترش تشیع بسیار تلاش می‌کنند.

محبت و مدوت، شاکله فرهنگ رضوی است


در ادامه بخش سخنرانان بین المللی، جبل عاملی، از خدام برگزیده لبنان با اشاره به موضوع محبت و مودت در سیره امام هشتم، گفت: محبت رضوی بسیار وسیع است و به جرات می‌توان گفت که میراثی ماندگار برای تمام شیعیان خواهد بود.

وی افزود: محبت اهل بیت(ع) تنها عاملی است که می‌تواند قلب‌ها را به یکدیگر نزدیک کند، محبتی که از رفتار و منش پیامبر خوبی‌ها سرچشمه می‌گیرد و عاملی می‌شود تا انسان‌ها قلبی پر از عشق و عاری از بدی داشته باشند.


پیشنهاد تاسیس موسساتی با نام امام رضا(ع) در سراسر بلاد اسلامی

سخنران پایانی این بخش از مراسم آقای منصور لینبا بود، وی با ارائه پیشنهاداتی در خصوص ترویج فرهنگ اسلامی، گفت: اشاعه فرهنگ رضوی باید در دستور کار باشد، ضمن این‌که باید مراکزی با نام امام رضا(ع) در سراسر کشور‌های اسلامی تاسیس شود، علاوه بر این کمیته‌ای برای پیگیری این پیشنهادات تشکیل شود.

گفتنی است که در انتهای این مراسم، شاعر قصیده سرای لبنانی، استاد الکک، قصیده‌ای را به زبان عربی در مدح امام رضا(ع)، در جمع حضار خواند./856/پ202/ص

ارسال نظرات