۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۰
کد خبر: ۲۸۲۵۵۳
عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق:

بیداری اسلامی اقتصاد غرب را به چالش کشیده است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: نظام جمهوری اسلامی با الهام‌بخشی به بیداری اسلامی خطر بزرگی برای اقتصاد غرب شده است، بنابراین آنها چاره‌ای جز جنگ اقتصادی با ایران نمی‌بینند.
حجت الله عبدالملکي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الله عبدالملکی، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) عصر امروز در همایش آب یا سراب گفتمان اقتصاد مقاومتی یا اقتصاد عاریتی که در مجتمع فرهنگی 5 آذر برگزار شد، با اشاره به روش شناسی تبین اقتصاد مقاومتی برای اقشار مختلف مردم گفت: مسأله اساسی امروز کشور این است که ما با یک جنگ اقتصادی مواجه هستیم که راه حل آن اقتصاد مقاومتی است.

 

وی افزود: در جنگ اقتصادی امروز باید برای هر کس سنگری تبین شود که در بخش عملیاتی آن باید نقش‌ها و برنامه‌ها به درستی تبین شود.

 

 عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) عنوان کرد: در راستای نقش و برنامه‌ها باید دشمن‌شناسی، ماهیت اقتصاد مقاومتی، نقش اقشار هدف تبین شود.

 

عبدالملکی اظهار داشت: اهمیت دشمن‌شناسی ضرورت اقتصاد مقاومتی را مشخص می‌کند، هنوز اشخاص متوجه ضرورت مقابله با دشمن داخلی و خارجی در زمینه اقتصادی را درک نکردند.

 

وی افزود: در بحث دشمن‌شناسی مهم‌ترین دغدغه ما درست شناختن دشمن است در حالیکه امروز تصور برخی از دشمن غلط و بر مبنای دشمن خارجی بوده و فکر می‌کنند که این مساله با مذاکرات حل شده است.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) بیان داشت: اقتصاد مقاومتی مبنای علمی، دینی، عقلی و شرعی دارد که باید ارکان و مقدمات آن بیان شود اگر هر بخش آن مغفول شود دیگر اقتصاد مقاومتی شکل نمی‌گیرد.

 

عبدالملکی ابراز کرد: اقتصاد مقاومتی در جبهه علمی، فرهنگی، سیاسی و اجرایی باید انجام شود، در جبهه علمی با نظریه‌پردازی صاحب‌نظران و نخبگان، در جبهه فرهنگی باید اقتصاد مقاومتی را به فرهنگ و گفتمان عمومی تبدیل کرد، در جبهه سیاسی با مطالبه‌گری اقتصاد مقاومتی از مسئولان و نخبگان یا انتخاب کسانی که به اقتصاد مقاومتی توجه دارند، در جبهه اجرایی هر کس در هر موقعیت یا جایگاهی به اجرای اقتصاد مقاومتی بپردازد.

 

وی اظهار داشت: اصولا جایگاه فرهنگ در ایجاد اقتصاد مقاومتی بسیار اهمیت دارد مصرف صحیح، پرهیز از تجمل، پرهیز از احتکار خانگی، پرهیز از اسراف، مصرف تولیدات داخلی همه با ترویج درست فرهنگ امکان‌پذیر است.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: امروز متأسفانه در جامعه ما گفتمان اقتصاد مردم  بر اساس لیبرال یا سودطلبی محض است، بر هیمن اساس غربی‌ها برای تخریب فرهنگ اقتصادی ما تلاش زیادی کردند.

 

عبدالملکی اظهار داشت: دشمن خارجی انواع تحریم‌ها را علیه ما مطرح کردند، برخورد نهایی آنها صرفا هسته‌ای نیست بلکه برای به رسمیت شناخته شدن اسرائیل و در میان مدت برای تغییر ساختار نظام به دیکتاتوری سنتی یا لیبرال در ایران است.

 

وی بیان داشت: نظام جمهوری اسلامی خطر بزرگی برای اقتصاد غرب ایجاد کرده زیرا جهان اسلام مانند باطری غرب را به لحاظ نفت و گاز تغذیه می‌کرد اما جریان بیداری اسلامی این را قطع کرده که الهام بخش آن نیز انقلاب اسلامی ایران است بنابراین آنها چاره‌ای جز جنگ اقتصادی با ایران نمی‌بینند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به اینکه امید دشمنان این است که ما خودمان خود را تحریم کنیم، گفت: امروز 10 درصد اقتصاد ایران به خارج وابسته بوده و از محل تحریم‌ها حداکثر تورم اضافی 10 درصد بوده است اما ناکارآمدی‌ها به دلیل رفتار نامناسب است، اکثر مردم به هنگام تورم به جای کنترل مصرف، مصرف خود را بیشتر می‌کنند.

 

عبدالملکی افزود: هنگام تورم مصرف کنندگان به مصرف بیشتر و تولیدکنندگان با تولید کمتر و برخی با احتکار و بالا بردن قیمت بدون اینکه خود بدانند کاری را انجام می‌دهند که آمریکا دوست دارد.

 

وی گفت برخی با فراکنی همه  چیز را به تحریم‌ها ربط داده و از مسئولیت خود شانه خالی می‌کنند در حالیکه فرهنگ و ساختار بد اقتصاد ما به مراتب از تحریم دشمن خارجی بدتر است.

 

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به مفهوم اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که در شرایط دشوار، تهدید و دشمنی به اهداف خود دست یابد، تفاوت اقتصاد مقاومتی با اقتصاد لیبرال در این است که اقتصاد مقاومتی دارای اسقتلال اقتصادی، رفاه عمومی و پیشرفت است.

 

عبدالملکی گفت: مهم‌ترین رکن برنامه اقتصاد مقاومتی تقویت تولید ملی و فرهنگ جهادی است، در اقتصاد مقاومتی هر اقدامی با روحیه سودجوی و سودطلبی صرف مضموم است./807/پ201/ح

ارسال نظرات