۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۶
کد خبر: ۲۸۲۶۹۷
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

فضای مجازی، صله ارحام مورد نظر سبک زندگی اسلامی را کمرنگ کرده است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: تلویزیون و شبکه ها و فضاهای مجازی صله ارحام مورد نظر سبک زندگی اسلامی و ارتباطات سنتی مورد تأکید دین را در جامعه کمرنگ کرده است.
حجت الاسلام يعقوبي - جلسه تفسير قرآن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در جمع نمازگزاران بجنورد با تفسیر آیاتی از قرآن کریم پیرامون سبک زندگی اسلامی، اظهار کرد: خداوند در آیه 83 سوره بقره می فرماید: «وَإِذْ أَخَذْنَا مِیثَاقَ بَنِی إِسْرَائِیلَ لا تَعْبُدُونَ إِلا اللَّهَ وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا وَذِی الْقُرْبَی وَالْیَتَامَی وَالْمَسَاکِینِ وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا وَأَقِیمُوا الصَّلاةَ وَآتُوا الزَّکَاةَ ثُمَّ تَوَلَّیْتُمْ إِلا قَلِیلا مِنْکُمْ وَأَنْتُمْ مُعْرِضُونَ؛ به یاد آرید آن هنگام را که از بنی اسراییل پیمان گرفتیم که جز خدا را نپرستید، به پدر و مادر و خویشاوندان و یتیمان و نیازمندان نیکی کنید، به مردمان سخن نیک گویید، نماز بخوانید و زکات بدهید ولی جز اندکی، پشت کردند و روی گردان شدند».

 

وی با بیان این که بر اساس این آیه و نیز آیات متعدد دیگری از قرآن کریم، یکی از تأکیدات باری تعالی احسان و نیکی در حق والدین و خویشان و نزدیکان است، ادامه داد: این موضوع از جمله محورهای مهم سبک زندگی اسلامی نیز محسوب می شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: کمک و احسان به والدین و خویشان و نزدیکان شامل کمک های روحی و عاطفی، مالی، اجتماعی و هر اقدامی که منجر به خوشحال کردن و کاسته شدن از مشکلات آنها می شود، است که این احسان در سایه ارتباط و صله ارحام میسر می شود.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی اظهار کرد: خداوند در چند جای قرآن کریم به ایجاد عدالت و احسان در جامعه دینی تأکید کرده به گونه ای که حتی احسان را بالاتر از عدالت قرار داده است چرا که عدالت به معنای دادن حق هر کس به او بوده اما احسان شامل گذشتن از حق خود و یاری رساندن به دیگران است.

 

وی با بیان این که خداوند در آیه 90 سوره نحل شش نکته مطرح کرده که در سه مورد از این نکات انسان به انجام موضوعاتی امر و در سه مورد نیز نهی شده است، خاطرنشان کرد: در این آیه انسان نسبت به اجرای عدالت، احسان و کمک به دیگران امر و از طرف دیگر از انجام گناه، فحشا، منکر و ظلم به دیگران به شدت نهی شده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به این که آیه مزبور شش پایه اصلی و اساسی تقوا را به انسان گوشزد می کند، افزود: در این آیه نیز یکی از کارهای معروف و خداپسندانه که می بایست در سبک زندگی اسلامی ما جلوه و نمود بیشتری داشته باشد، ارتباط با خویشان و احسان به آنها است.

 

به گفته وی افزون بر آیات قرآنی، در روایات اسلامی و احادیث ائمه اطهار(ع) نیز سفارش زیادی به ارتباط با قوم و خویش و نیکی به آنها شده به گونه ای که امام علی(ع) در خطبه 142 نهج البلاغه تأکید کرده که اگر خداوند به انسان مال و ثروتی داده است می بایست با استفاده از این ثروت، به اقوام نزدیک کمک کرده و صله ارحام مالی صورت گیرد.

 

رییس شورای استانی حوزه های علمیه خراسان شمالی اضافه کرد: در دوران و سال های گذشته ارتباطات فامیلی و صله ارحام پررنگ تر بود اما متأسفانه در سال های اخیر تلویزیون ها و شبکه ها و فضاهای مجازی مردم را از یکدیگر جدا کرده است در حالی که اسلام و سبک زندگی دینی همان ارتباطات سنتی بدون گناه را بیشتر می پسندد چرا که در سایه این ارتباطات، صله ارحام و دستگیری از قوم و خویشان بهتر صورت می گرفت.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: امام علی(ع) در خطبه 23 نهج البلاغه توضیح بیشتری در زمینه ارتباط با اقوام و احسان به خویشان و نزدیکان داده و تأکید کرده که هر اندازه ثروتمند و پولدار باشید باز هم از قوم و خویش بی نیاز نیستید زیرا آنها پشتوانه زندگی های اجتماعی شما هستند.

 

وی اضافه کرد: خویشان و نزدیکان در زمان نیاز به حمایت، مدافع انسان بوده و در ناراحتی ها و شادی ها در کنار ما هستند به همین دلیل می بایست آنها را گرامی بداریم که در این رابطه مولای متقیان قوم و خویش را به مثابه بال و پر انسان دانسته که به وسیله آنها رشد و پرواز می کنیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی اظهار کرد: بنا به فرموده امام علی(ع) دشمنی و ناراحتی با قوم و خویش تلخ تر و زهرآگین تر از زهر عقرب است از این رو باید انسان تا اندازه ای که توان دارد از نظر مالی و عاطفی به قوم و خویش خود رسیده و آنها را فراموش نکند که این مهم یکی از محورهای اصلی سبک زندگی اسلامی است./9314/پ202/ب4

ارسال نظرات