۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۳
کد خبر: ۲۸۲۹۰۲
همزمان با صبح میلاد امام رضا صورت می‌گیرد؛

طنین نوای ملکوتی نقاره‌ها در حرم رضوی

خبرگزاری رسا ـ در صبح میلاد حضرت ثامن الحجج(ع)؛ امام مهربانی ها نوای ملکوتی نقاره­ها، صحن و سرای حرم مطهر رضوی را می نوازد.
نقاره زني خدام رضوي

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، در یازدهمین روز از دهه کرامت رضوی و هم زمان با میلاد خجسته حضرت ابالحسن الرضا(ع) نوای نقاره خانه حرم مطهر رضوی طنین انداز می شود.

 

نقاره های حرم رضوی که روزانه و به طور عادی در دو نوبت نواخته مى‌شود، در روز میلاد امام رضا(ع) چهارمرتبه بار اجرا می شود.

 

براساس این گزارش آیین نقاره زنی در روز میلاد حضرت رضا(ع) با برگزاری مراسم ویژه ای در صحن انقلاب اسلامی و ذکر توسل و مناقب حضرت، ساعت 7 صبح آغاز می شود و پس از آن با ابزار و ادوات نقاره نوازی به پایین منتقل شده و پس از ذکر توسل، نقاره نوازان به منظور نواختن این نوای ملکوتی از پله های سردر نقاره خانه در شرق صحن انقلاب بالا می روند.

 

با هماهنگی های به عمل آمده به صورت مستقیم و زنده از شبکه های مختلف سیما پخش و عاشقان اهل بیت(ع) در سراسر کشور و جهان از نشاط حاصل از آن بهره مند می شوند.

 

یادآور می شود، این سنت سابقه‌ای چندصدساله دارد و براساس اسناد رسمی و تاریخی موجود در مرکز اسناد رسمی و نسخ خطی کشور، تاریخ آن به 417 سال پیش باز می‌گردد.

 

نقاره زنی به طور ویژه در شب‌هاى میلاد ائمه معصومان(ع) و بزرگداشت مناسبت‌هاى مذهبى چون جشن‌هاى قربان، فطر و غدیر  همچنین در آغاز نوروز لحظه سال تحویل نیز نواخته می شود./1308/د102/ب4

ارسال نظرات