۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۲۸۲۹۰۷

اخبار آستان قدس رضوی ویژه دهه کرامت(8)

خبرگزاری رسا ـ برپایی نمایشگاه کتاب دهه کرامت در کتابخانه مرکزی، توزیع 500 هزار بسته متبرک در حرم رضوی همزمان با میلاد حضرت رضا، زمزمه «سروش مهر» در گوش نوزادان، تعویض پوشش ضریح مطهر و پرچم گنبد بارگاه منور رضوی از عناوین سری هشتم اخبار آستان قدس رضوی ویژه دهه کرامت است.
دهه کرامت

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، جواد قاسمی زاده، کارشناس مسؤول تالارهای مطالعه آقایان کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی از برپایی نمایشگاه کتاب های چاپی به مناسبت دهه کرامت در تالار قفسه باز آقایان این کتابخانه خبر داد.

 

وی تصریح کرد: کلیه کتاب های موجود در تالار قفسه باز آقایان کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی با موضوع امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) در قالب این نمایشگاه در معرض دید علاقه مندان قرار دارد.

 

قاسمی زاده گفت: در این نمایشگاه حدود 300 نسخه کتاب شامل زندگی نامه، احادیث، سیره، طب و ... به مناسبت دهه کرامت به نمایش گذاشته شده است.

 

کارشناس مسؤول تالارهای مطالعه آقایان کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی بیان کرد: دانشنامه رضوی، هشتمین خورشید تابان، گلبرگ های رضوی، عیون اخبار الرضا(ع)، در رزم گاه ادیان، شمس ولایت، بارگاه فاطمه معصومه(س) تجلی گاه فاطمه زهرا(س)، همگام با امام رضا(ع) از مدینه تا مرو و ... منتخبی از کتاب های این نمایشگاه به مناسبت دهه کرامت است.

 

قاسمی زاده ادامه داد: فهرست کتاب های موجود در تالار قفسه باز آقایان کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نیز به صورت جداگانه تهیه شده است و در این نمایشگاه در دسترس عموم مردم به وی‍ژه اعضای کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی قرار دارد.

 

وی گفت: این تالار در طبقه منهای یک کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی واقع شده و همه روزه به جز ایام تعطیل از ساعت 7:15 تا 21:45 و در روزهای جمعه و تعطیلات رسمی به غیر از اول و سیزدهم فروردین ماه، شهادت امام هشتم(ع)، رحلت پیامبر اکرم(ص)، تاسوعا، عاشورا و شهادت حضرت علی(ع) از ساعت 8 تا 19 به اعضا و مراجعان میهمان خدمات ارائه می کند.

 

کارشناس مسؤول تالارهای مطالعه آقایان کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی یادآوری کرد: نمایشگاه کتاب به مناسبت دهه کرامت از 26 مرداد تا 5 شهریور 1394 در تالار قفسه باز آقایان کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی در معرض دید دوستداران فرهنگ رضوی قرار دارد.

 

تعویض پوشش ضریح مطهر و پرچم گنبد

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی گفت: تعویض پوشش ضریح مطهر و پرچم گنبد منور رضوی به مناسبت میلاد امام رضا(ع) در قالب طرح «بال ملائک» صورت می گیرد.

منبتی گفت: به مناسبت میلاد با سعادت حضرت ثامن‌الحجج(ع) پوشش ضریح مطهر و پرچم گنبد بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) یک روز قبل از میلاد باسعادت ایشان تعویض می‌شود.

 

وی تصریح کرد: آئین ویژه تعویض پرچم گنبد و پوشش ضریح مطهر، طی مراسم معنوی و باشکوهی با حضور زائران گرامی و خدمه و خدمتگزاران بارگاه منور رضوی در صحن آزادی حرم مطهر برگزار می شود.

 

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی افزود: این مراسم به صورت مستقیم از شبکه های مختلف سیما پخش خواهد شد و دل های عاشقان ولایت را با خود همراه خواهد کرد.

 

منبتی خاطرنشان کرد: در طول دهه کرامت همه روزه پوشش ضریح مطهر به صورت خاص تعویض و هر روز پوشش جدیدی بر روی ضریح مطهر گسترانیده می شود.

 

وی با بیان اینکه پوشش ضریح مطهر و پرچم گنبد بارگاه ملکوتی ثامن‌الحجج(ع) هم‌زمان باهم در اعیاد و شهادت‌ها تعویض می‌شود، تصریح کرد: به مناسبت عزا و شهادت رنگ پرچم و پوشش ضریح مشکی و در اعیاد و میلاد به رنگ سبز تغییر پیدا می‏کند.

 

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی افزود: پرچم گنبد مطهر حضرت رضا(ع) به طور رسمی و طی آیینی ویژه هر سال دو بار در ماه محرم الحرام و سالروز میلاد حضرت ثامن الحجج‌(ع) تعویض می‌شود.

 

توزیع 500 هزار بسته متبرک همزمان با میلاد نور

معاون اماکن متبرکه وامور زائران آستان قدس رضوی گفت: 500 هزار بسته نبات متبرک در اماکن برگزاری نمازجماعت حرم رضوی همزمان با صبح و شام میلاد پرخیر و برکت امام رئوف شیعیان، توزیع می شود.

 

سیدخلیل منبتی گفت: به منظور شور آفرینی در بین زائران و مجاورانی که در نمازهای جماعت حرم مطهر رضوی شرکت کرده­اند، در صبح و شام میلاد پرخیر و برکت امام رئوف 500 هزار نبات متبرک درکلیه صحن ها و رواق­های مبارکه محل برگزاری نمازجماعت توزیع می شود

 

وی تصریح کرد: این برنامه با عنوان «ارمغان رضوی» در روز میلاد در صحن وسرای حضرت رضا(ع)، زائران و مجاوران گرامی را پوشش خواهد داد.

 

منبتی همچنین از پیش­بینی حضور میلیونی مردم در روز میلاد امام رضا(ع) خبر داد و افزود: معاونت اماکن متبرکه رضوی، در طول دهه کرامت برنامه های متعددی را برای اقشار مختلف جامعه آماده کرده است و سعی دارد کلیه زائرین و مجاورینی که در طول این دهه به حرم مطهر رضوی مشرف می­شوند، به گونه­ای مورد لطف ومرحمت امام مهربانی ها قرار گیرند.

 

زمزمه «سروش مهر» در گوش نوزادان مشهدی

معاون اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی گفت: در شب و روز میلاد با سعادت حضرت رضا(ع) اذان و اقامه توسط خادمان آستان قدس رضوی در گوش نوزادان زمزمه می‌شود.

 

منبتی با بیان این خبر ابراز کرد: به مناسبت سالروز میلاد با سعادت علی بن موسی الرضا(ع) گروهی از خادمان این بارگاه منور در لباس حفاظ در بیمارستانها و زایشگاه های سطح شهر مشهد حضور یافته و در گوش نوزادان و تازه متولدین اذان و اقامه قرائت می کنند.

 

وی ابراز کرد: علاوه بر اجای این طرح  بسته های متبرک توسط خادمان این بارگاه منور به خانواده های نوزادان اهدا می‌شود.

 

منبتی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته، خانواده‌های فراوانی از طرح « سروش مهر» استقبال کرده اند گفت: این طرح موجب شده تا بسیاری از مردم این حرکت خدام رضوی را به فال نیک گرفته و نام فرزند خود را متناسب با این ایام از میان نام‌های زیبای ائمه‌ی اطهار(ع) برگزیده‌اند.

 

میزبانی بیش از 17 هزار نفر در طرح «معین الضعفاء»

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی گفت: در دهه کرامت رضوی، برنامه «یامعین الضعفاء» میزبان بیش از 17 هزار نفر از عاشقان و دلسوختگان امام رئوف بود.

 

وی افزود: درطرح «معین الضعفاء» شرایط تشرف اقشار آسیب پذیر جامعه مانند: مددجویان شهرستانی کمیته امداد و بهزیستی، دانش­آموزان یتیم، بیماران خاص مانند افراد سرطانی­، هموفیلی، MS دیالیزی، دیابتی، تالاسمی، نابینایان و ناشنوایان، خانواده های موفق تحت پوشش امداد و بهزیستی، غبارروبان و سالمندانی که امکان حضور و تشرف به بارگاه منور رضوی را ندارند، در یک برنامه­ریزی مناسب فراهم خواهد شد.

 

 وی تصریح کرد: در طول دهه کرامت در قالب 37 گروه زیارتی با اعزام خودرو و مددکار به محلات، این عزیزان به بارگاه منور رضوی منتقل می شوند.

 

منبتی همچنین از افزایش چندین برابری تشرف در طول دهه کرامت در مقایسه با دیگر روزهای سال خبر داد و افزود: این عزیزان علاوه بر دریافت بسته متبرک رضوی، میهمان خوان پربرکت امام رئوف نیز خواهند بود.

 

معاون اماکن متبرکه و امور زائران  آستان قدس رضوی تاکید کرد: از زائرانی که در این طرح به حرم مطهر رضوی مشرف می شوند، پس از خواندن زیارت امام رضا(ع) و مدیحه سرایی مداحان اهل بیت(ع) در میهمانسرای حضرت پذیرایی می شوند./1308/پ203/ح

ارسال نظرات