۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۳
کد خبر: ۲۸۲۹۸۲
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی:

مقام و ثرورت نباید سبب غرور و تکبر شود/ اهل سنت برخلاف وهابیت اعتقاد به زیارت دارند

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: سلوک و مشی زندگی مومنان همواره با تواضع و فروتنی همراه است و پست و مقام و ثروت در نوع رفتار آنان تاثیری نمی گذاشته و دچار غرور و تکبر نمی شوند.
حضور امام جمعه اروميه در مراسم قوه قضائيه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی امروز در جلسه اخلاق ویژه مدیران آذربایجان غربی، اظهار داشت: اهل سنت به زیارت اعتقاد دارند و این عمل را صحیح می دانند بر خلاف وهابیان که این مسأله را صحیح نمی دانند.

 

وی با اشاره به روایاتی که بزرگان اهل سنت و اهل تشییع از امام رضا(ع) نقل کرده اند، گفت: حضرت امام رضا(ع) فرمودند: «هر کس از راه دور به زیارت من بیاید و قبر مرا زیارت کند، در روز قیامت در سه نقطه به دیدن او می آیم تا او را از سختی آن سه محل نجات دهم؛ اول هنگامی که نامه اعمال را از چپ و راست تقسیم می کنند، دوم هنگام وزن کردن اعمال و سوم هنگام عبور از پل صراط».

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی افزود: در روایات آمده است که عده ای هنگام گذشتن از پل صراط ساقط می شوند و این پل در بین بهشت و جهنم قرار دارد که امام علی(ع) و سایر ائمه(ع) در توصیف پل صراط احادیث زیادی نقل فرموده اند.

 

وی گفت: مرحوم شیخ عبدالکریم حائری، موسس حوزه علمیه قم و از فضلای بزرگ این شهر است، در حالات وی از پسر ایشان نقل است که بعد از رحلت ایشان در خواب دیدم که ناراحت هستند، از علت ناراحتی شان پرسیدم، گفت: من در زندگانی خود 60 مرتبه به زیارت امام رضا(ع) مشرف شده بودم و امام رضا(ع) نیز 60 مرتبه بعد از مرگم به ملاقاتم آمده اند و امروز شصتمین ملاقات ایشان بود و از این پس دیگر به ملاقات من نمی آیند و من به این علت ناراحت هستم.

 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی در ادامه افزود: خواب حجت شرعی بر ما نیست و سندی ندارد اما اگر خواب با مسایل عقلی و روایی و آیات الهی مطابقت داشته باشد، چنین خوابی رویای صادقه است، بنابراین خواب فرزند مرحوم حائری، با عقل و روایات و شان ائمه معصومان(ع) که به احسان کم انسان پاداشی بزرگ می دهند، تطابق دارد و جز رویاهای صادقه است.

 

وی سوره فرقان را بیست و پنجمین سوره قرآن کریم اعلام و اضافه کرد: خداوند متعال در اواخر این سوره به معرفی صفات عباد الرحمان می پردازد و اینکه بندگان الهی باید چه ویژگی هایی داشته باشند.

 

امام جمعه ارومیه با اشاره به آیه 63 سوره فرقان گفت: خدای متعال در این آیه می فرماید؛ «وَعِبَادُ الرَّ‌حْمَـٰنِ الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَى الْأَرْ‌ضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا»؛ اینکه می فرماید؛ "عباد الرحمن" یعنی بندگان خدای مهربان و معنای عمیق و ظریفی دارد.

 

وی افزود: بر اساس آیه فوق صفات بندگان خدای مهربان اینگونه است که با تواضع و فروتنی راه می روند، "مشی" به دو معنی است؛ یکی معنای ظاهری که همان راه رفتن است و دیگری مراد از "مشی" یعنی نحوه زندگانی مومنان و در آیه فوق معنی دوم بیشتر مراد و منظور است.

 

مشی زندگی مؤمنان و بزرگان تواضع و فروتنی است

حجت الاسلام والمسلمین قریشی گفت: سلوک و مشی زندگی مومنان همواره با تواضع و فروتنی همراه است و پست و مقام و ثروت در نوع رفتار آنان تاثیری نمی گذارد، چنان که از رسول گرامی اسلام(ص) نقل است که ایشان به انواع مرکب ها سوار می شدند و هرگز از سوار شدن به حیوانی پست مانند دراز گوش خودداری نکرده و دچار تکبر نمی شدند.

 

وی احترام گذاشتن به انسان های بزرگ را با انتظار احترام داشتن آنان متفاوت خواند و افزود: دین اسلام ما را دعوت به تکریم عالمان و بزرگان می کند و وظیفه ما هم این چنین است، اما اینکه عالم و بزرگ به خاطر پست و مقام اش توقع داشته باشد که همه مردم همواره او را مورد احترام و تکریم قرار دهند، این مسأله غلط است و انسان را دچار و غرور و تکبر می کند.

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی ادامه داد: رسول اکرم(ص) در میان صحابه خود چنان نشست و برخواست می فرمودند که وقتی شخصی اجنبی وارد جمع می شد، نمی دانست که کدام یک از افراد جمع رسول اکرم(ص) است.

 

وی اضافه کرد: عباد الرحمان همواره با فروتنی زندگی می کنند و اگر با افراد جاهلی مواجه شدند، با آن ها جدل نکرده و برای آنان سلامتی آرزو می کنند.

 

انسان های بزرگ شبها با خدا راز و نیاز می کنند

امام جمعه ارومیه آیه 64 سوره فرقان را مورد تفسیر و تبیین قرار داده و افزود: در این آیه خدای متعال می فرماید؛ «وَالَّذِینَ یَبِیتُونَ لِرَ‌بِّهِمْ سُجَّدًا وَقِیَامًا»؛ اگر کسی بخواهد بنده خوب الهی شود، تمام شب را در بستر به استراحت و خواب مشغول نمی شود و حتما بخشی از شب را برای راز و نیاز و عبادت خدای رحمان بیدار می ماند و در این مورد خداوند منان در آیات آغازین سوره مزمل خطاب به رسول اکرم(ص) می فرماید؛ « یَا أَیُّهَا الْمُزَّمِّلُ، قُمِ اللَّیْلَ إِلَّا قَلِیلًا، نِّصْفَهُ أَوِ انقُصْ مِنْهُ قَلِیلًا، أَوْ زِدْ عَلَیْهِ وَرَ‌تِّلِ الْقُرْ‌آنَ تَرْ‌تِیلًا».

 

وی گفت: معمولا انسان های بزرگ و عالم اینگونه اند که همه شب را نمی خوابند و پاسی از شب را بیدار می مانند و به عبادت خدای متعال مشغول می شوند.

 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی مدیریت یک مجموعه را کار دشواری خواند و اضافه کرد: اگر یک نفر بخواهد در نظام ما مدیریت کند و مدیریت اش خدا پسندانه باشد، باید حتما بخشی از شب را بیدار بماند و راز و نیاز کند و گرنه چنین پست هایی تنها دردسر و رنج و زحمتی است که در قیامت هم باید پاسخگو باشند و مسؤول در برابر اقداماتی که انجام داده اند.

 

مدیران از نفاق در راه خدا غافل نشوند

وی با اشاره به این آیه از سوره فرقان که می فرماید؛ «وَالَّذِینَ یَقُولُونَ رَ‌بَّنَا اصْرِ‌فْ عَنَّا عَذَابَ جَهَنَّمَ ۖ إِنَّ عَذَابَهَا کَانَ غَرَ‌امًا، إِنَّهَا سَاءَتْ مُسْتَقَرًّ‌ا وَمُقَامًا»، گفت: "غرام" به معنای عذابی مزمن است که انسان را زمین گیر می کند و مومنان از خداوند متعال می خواهند که چنین عذابی را از آن ها دور کند.

 

امام جمعه ارومیه افزود: آیه «وَالَّذِینَ إِذَا أَنفَقُوا لَمْ یُسْرِ‌فُوا وَلَمْ یَقْتُرُ‌وا وَکَانَ بَیْنَ ذَٰلِکَ قَوَامًا»؛ یعنی چنین انسان های مومنی در راه رضای الهی انفاق می کنند و در هنگام انفاق کردن خسیس نیستند، ولی در عین حال انسان های متعادلی هستند.

 

وی تصریح کرد: در این آیه مراد انفاق های خورد و صدقه های چند هزار تومانی نیست، بلکه مراد انفاقی است که نیاز فرد فقیر را برطرف کند، ولی در عین حال همه اموال خود را نبخشد و در حد توان احسان کرده و انفاق کند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه در روایات از امام حسن(ع) آمده است که دو بار تمام دارایی خود را به فقرا بخشیدند، گفت: مراد از این بخشش این نیست که انسان طوری ببخشد که بداند فردا چیزی برای امرار معاش خود و خانواده اش باقی نمی ماند، بلکه کسی که مطمئن است که حقوق ماهیانه ای برای گذران معاش خود و خانواده اش و محلی برای زندگی کردن دارد، در صورت توان باید به حدی ببخشد که نیاز مفرد مستمند به طور کامل تامین شود نه در حد صدقات خورد که دردی از کسی دوا نمی کند.

 

وی عدم شرک به خدای متعال را یکی دیگر از صفات معرفی شده مومنان در سوره فرقان دانست و گفت: شرک به دو نوع جلی و خفی است، شرک جلی همان شرک آشکاری است که انسان برای خدای یگانه شریک قائل شود، مثل تثلیث در مسیحیت که شرک صریح و جلی است و شرک خفی شرکی است که بیشتر مردم به آن مبتلا هستند و کمتر کسی از این نوع شرک پرهیز می کنند و آن عبارت است از اینکه انسان برای غیر خدا در زندگی اش جایگاه و نقشی را قائل شود.

 

امام جمعه ارومیه گفت: توحید به این معنی است که انسان بداند و باور کند که به غیر از خدای متعال هیچ کس و هیچ چیز در زندگی او موثر نیست و هر کس چنین اثری را تصور کند باید بداند که با اذن الهی بوده و بس و گرنه به شرک خفی مبتلا می شود.

 

وی افزود: برخی از افراد به پول توی جیب خود بیشتر از خدای متعال ایمان و اعتماد دارند و یا اینکه با لفظی این چنین که اول خدا و بعد امیدم به تو است، با دیگران برخورد می کنند که بسیار کار غلطی است و هیچ کس بدون اذن الهی هیچ کاری نمی تواند بکند.

 

انسان باید مراقب حرف زدن خود باشد

حجت الاسلام والمسلمین قریشی ادامه داد: به سه گناه در این سوره اشاره می فرماید که عباد الرحمن هیچوقت آن گناهان را مرتکب نمی شودند؛ اول شرک، دوم قتل نفسی که خداوند متعال ریختن خون آن را حرام کرده است و سوم عمل منافی عفت.

 

وی گفت: در روایت است که بر نامه اعمال برخی از افراد قتل نفس نوشته می شود در حالی که او در دنیا مرتکب قتلی نشده است، گفته می شود این قتل بخاطر حرفی است که بر علیه فلانی در مجلسی گفتی و سبب تحریک قاتل علیه او شدی، لذا در قتل این شخص شریکی.

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی افزود: انسان باید همواره مراقب حرف زدن خود باشد که حرف زدن کار بسیار مهمی است، گاهی یک حرفی منجر به قتل، طلاق یا دعوا و دشمنی بین افراد می شود.

 

وی تصریج کرد: مسلمان نباید ضعیف النفس باشد، همچنان که قتل نفس محترم حرام است، کشتن کسی که به حدود الهی تعرض می کند و کسی که به هر علتی ریختن خون او حلال و بلکه واجب است، برعهده مسلمانان است و مسلمان باید از حق خود و راه خود در برابر دشمنانش دفاع کنند و در صورت نیاز به جنگ و قتال با آنان برخیزد./936/پ201/ب4

ارسال نظرات