۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۵
کد خبر: ۲۸۳۰۶۰
رییس ستاد اقامه نماز خراسان شمالی:

نماز جماعت صبح تنها در 20 درصد مساجد خراسان شمالی برپا می شود

خبرگزاری رسا ـ رییس ستاد اقامه نماز خراسان شمالی گفت: متأسفانه در حال حاضر نماز جماعت صبح تنها در یک پنجم از مساجد استان اقامه می شود که این موضوع نشانگر کم توجهی به این فریضه الهی در جامعه است.
حجت الاسلام احمدي فر - رييس ستاد اقامه نماز خراسان شمالي

حجت الاسلام رضا احمدی فر، رییس ستاد اقامه نماز استان خراسان شمالی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، ضمن گرامیداشت هفته تکریم و تجلیل از مساجد، با اشاره به این که در استان خراسان شمالی بیش از هزار و 100 مسجد روستایی و شهری وجود دارد، اظهار کرد: برگزاری نماز جماعت در این مساجد با مشکلاتی روبرو است به گونه ای که اکنون حتی برای برگزاری نماز جماعت ظهر و عصر در این مساجد نیز با کمبود امام جماعت روحانی روبرو هستیم.

 

وی با بیان این که همچنین متأسفانه نماز صبح تنها در یک پنجم این مساجد به صورت جماعت برگزار می شود، افزود: این موضوع نشان دهنده کم توجهی به اقامه این فریضه الهی در جامعه است.

 

حجت الاسلام احمدی فر اضافه کرد: برای ترویج برپایی نماز جماعت صبح در مساجد خراسان شمالی، ستاد اقامه نماز استان اجرای طرح سفیران صبح را در دستور کار خود قرار داده که در سال جاری به مرحله اجرا درمی آید.

 

وی اظهار کرد: افزون بر این طرح های دیگری نیز برای رونق بخشی به برگزاری نماز جماعت صبح در مساجد استان در دست اجرا بوده و تلاش می شود از این پس با حضور ائمه جمعه و جماعات نماز جماعت نوبت صبح نیز باشکوه بیشتری در مساجد استان برپا شود.

 

حجت الاسلام احمدی فر افزود: در این راستا برای آن دسته از ائمه جماعاتی که نسبت به برپایی نماز جماعت صبح در مساجد خراسان شمالی اهتمام و حضور فعالانه ای داشته باشند، مشوق هایی در نظر گرفته شده است.

 

وی در ادامه با بیان این که همچنین اکنون نماز جماعت ظهر و عصر در مساجد و نمازخانه های 90 اداره و نهاد در بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی برگزار می شود، خاطرنشان کرد: برگزاری نماز جماعت در ادارات و حضور بخش اعظمی از ائمه جماعات ما در این دستگاه ها به عنوان امام جماعت سبب شده برای برپایی نماز جماعت در مساجد با کمبود روحانی مواجه شویم.

 

حجت الاسلام احمدی فر با اشاره به پخش اذان ضبط شده از بلندگوهای مساجد هنگام فرا رسیدن زمان اقامه نمازهای یومیه، افزود: ستاد اقامه نماز استان خراسان شمالی برای شناسایی اذان‌گویان حلقومی و موج معنوی و احیای اوقات شرعی در قالب آن، اجرای طرح منادیان گلبانگ را آغاز کرده است که در قالب این طرح اذان به صورت حلقومی از سوی مؤذنان گفته می شود.

 

وی با بیان این که در طرح منادیان گلبانک افراد مستعد شناسایی شده و از توانمندی آنها برای اقامه اذان حلقومی استفاده می شود، تصریح کرد: می بایست اندک اندک از اذان هایی که به صورت ضبط شده از بلندگوهای مساجد پخش می شود فاصله گرفته و مساجد به سمت اذان گویی حلقومی بروند.

 

رییس ستاد اقامه نماز استان خراسان شمالی در ادامه با بیان این که ترویج فرهنگ نماز و تلاش برای اقامه باشکوه تر آن در جامعه وظیفه همه دستگاه ها و نهادها است، خاطرنشان کرد: همه مردم و مسؤولان می بایست نسبت به وظیفه فردی و اجتماعی خود در قبال نماز به عنوان ستون دین عمل کنند.

 

حجت الاسلام احمدی فر با اشاره به این که متأسفانه در این زمینه غفلت ها و کم کاری هایی صورت می گیرد، افزود: تشکیل ستاد اقامه نماز و نهادهای مشابه به دلیل کم کاری نهادهای فرهنگی در حوزه نماز است.

 

وی همچنین در پایان رسالت رسانه ها را نیز در این زمینه مهم ارزیابی کرد و از صدا و سیما و نیز رسانه های مکتوب و مجازی خواست تا در زمینه توسعه و ترویج فرهنگ نماز جماعت و اول وقت و برپایی آن در مساجد بیش از گذشته فعالیت کنند.

 

گفتنی است، بیست و یکم آگوست سال 1969، برابر با سی ام مردادماه سال 1348، سالگرد به آتش کشیده شدن مسجدالاقصی توسط صهیونیست ها است که این روز بنا به درخواست جمهوری اسلامی ایران، از سوی سازمان کنفرانس اسلامی، به عنوان روز جهانی مسجد نام گذاری شده و هرساله هفته تکریم و تجلیل مساجد از سی ام مرداد تا پنجم شهریورماه در کشور برگزار می شود./9314/ت302/ب4

ارسال نظرات