۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۹
کد خبر: ۲۸۳۱۲۶

چند خبر کوتاه از استان هرمزگان

خبرگزاری رسا ـ بهره برداری از پنج پروژه در بندرعباس، سرمایه گذاری سه و نیم میلیارد دلاری بخش خصوصی در هرمزگان و افتتاح ساختمان جدید اداری شیلات در بندرعباس عناوین برخی از اخبار کوتاه استان هرمزگان است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در هرمزگان، همزمان با نخستین روز از هفته دولت پنج پروژه با هزینه650 میلیارد ریال با حضور استاندار هرمزگان در شهرستان بندرعباس به بهره برداری رسید.


نخستین پروژه افتتاحی در آغاز هفته دولت، دبستان 12 کلاسه شهید سید علی اصغر حسینی بود که در شهرک پیامبر اعظم (ص) بندرعباس به بهره برداری رسید.


این پروژه با هزینه افزون بر 14 میلیارد ریال توسط اداره کل راه و شهرسازی استان هرمزگان احداث شده است.


دیگر پروژه نیز دبستان 15 کلاسه دخترانه نیایش بندرعباس بود که با هزینه 32 میلیارد ریال توسط اداره کل نوسازی مدارس استان هرمزگان ساخته شده است.


استاندار هرمزگان در ادامه ساختمان جدید اداره کل شیلات استان هرمزگان را افتتاح کرد که برای ساخت آن بیش از 40 میلیارد رالت هزینه شده است.


همچنین در این روز دو طرح صنعتی نیز توسط نماینده عالی دولت در استان هرمزگان افتتاح شد.


این طرح ها شامل کارخانه فومن شیمی گستر با حداکثر ظرفیت 620 هزار تن تولید انواع قیر نفتی و سرمایه گذاری 500 میلیارد ریالی و حداکثر اشتغال زایی 173 نفر در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس و همچنین کارخانه تولید قیر نوآوران جنوب در شهرک صنعتی خلیج فارس بندرعباس بود.


در هفته دولت سال جاری بهره برداری از663 پروژه با هزینه هفت هزارو 940 میلیارد ریال در سراسر هرمزگان آغازشده که از این تعداد 177 پروژه با هزینه دو هزارو 210میلیارد ریال در شهرستان بندرعباس است.

 

دوم تا هشتم شهریورماه به مناسبت گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر به نام هفته دولت نام گذاری شده است.

 

سرمایه گذاری سه و نیم میلیارد دلاری بخش خصوصی در هرمزگان
جاسم جادری، استاندار هرمزگان با اشاره به ظرفیت‌های ویژه این استان در بخش‌های مختلف، گفت: هم اکنون 79 پروژه با سرمایه‌گذاری سه و نیم میلیارد دلاری بخش خصوصی در استان در حال اجرا است که کمک شایانی به توسعه اقتصادی استان خواهد کرد.


وی در نخستین روز از هفته دولت در مراسم بهره برداری از پروژه های شهرستان بندرعباس با گرامیداشت این هفته و یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، افزود: تمایل و استقبال بخش خصوصی در اجرای پروژه ها در سایه تدبیر و امید حاکم در کشور حاصل شده است.


وی با تأکید بر اینکه همه باید در راه خدمت به ملت غیور و شجاع ایران تلاش کنند، تصریح کرد: هم اکنون در کشور عقلانیت و تدبیر حاکم است که به پیشرفت و سازندگی کشور کمک کرده است.


جادری با اشاره به افتتاح ساختمان جدید اداره کل شیلات هرمزگان، گفت: آماده سازی زیرساخت ها و ترویج مشاغل صیادی از جمله وظایف مهم شیلات است و شیلات از ظرفیت های مهم توسعه در استان هرمزگان است و این استان می تواند به قطب صادرات محصولات شیلاتی تبدیل شود.


وی به افتتاح 663 پروژه همزمان با هفته دولت در هرمزگان اشاره کرد و بیان داشت: تمامی این پروژه‌ها در یک سال اخیر اجرایی شده و برخی افراد باید با وجدان خود نسبت به این اقدامات مهم که در دولت یازدهم صورت گرفته، قضاوت کنند.


دوم تا هشتم شهریورماه به مناسبت گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر به نام هفته دولت نامگذاری شده است .


خود اتکایی هرمزگان در دولت یازدهم

 مدیران استان هرمزگان در دولت تدبیر وامید با گام های مهم، این استان زرخیر را به جمع شش استان برتر در زمینه خود اتکایی رسانده اند تا بتوان از آنچه بدست می آید در خود استان هزینه کنند.


البته همه دولت هایی که درطول 36ساله انقلاب روی کار آمده هدفشان خدمت و توسعه و عمران در همه بخش ها بوده و در این رهگذر موفق بوده اند .

 

در اوائل انقلاب شرایط به گونه ای بود که ابتدا وضعیت موجود آن زمان را تغییر بدهند ودولت های بعدی درگیر جنگ و دفاع مقدس شدند وتا رسید به دوران سازندگی و بعد هم اصلاحات واکنون دولت تدبیر وامید این سکان را برعهده گرفته تا با روش های معقول وگفت وگو به دنبال توسعه و آرامش درهمه زمینه ها باشد.


دولت روحانی همانند سایر دولت ها که برآمده از متن مردم با رویکرد جدید و برنامه های نو در مدت دوسال خدمات آن برای مردم در ابعاد داخلی وخارجی نمایان است و با وجود مشکلات به سمت توسعه می اندیشد.


ازبین 31 استان کشور امروز شش استان کشور به حدی در بخش اقتصادی و درآمدی رشد کرده که می توانند با درآمدهای خود خود اتکا باشند و به نوعی خودکفایی هم تعبیر می شود زیرا انتظار می رود استانی درآمد داشته باشد و وابسته دولت یا استانهای دیگر نباشد از نظر اقتصادی خود استقلال اقتصادی دارد که درآمد های خود صرف چه اموری کند.


در واقع نسخه توسعه این گونه استانها در خود استان پیچیده نمی شود تا رفع مشکلات ونیازمندی ها را اولویت بندی می کند اما اکنون این فرصت به استان داده شده که مدیران استان بتوانند درحوزه مدیریت خودشان تصمیم گیری کنند و گیر بودجه از سازمان مرکزی و تهران نمی شوند.


ازسوی دیگرتاکنون روال به این شکل بوده که مثلا استانی مثل هرمزگان که درآمدهای اقتصادی آن به اندازه شش استان کشوراستان و با وجود کسب این درآمدها به هنگام خرج کردن بایستی تخصیصی از سوی دولت داده می شد و همانند استان های دیگر باید هزینه می کردند ولی ازاین بعد هرمزگان به جمع استان های خود اتکا پیوسته و درآمد خود را درخود استان هزینه می کند.

 

وجود صنایع، بنادر، گمرک، نفت وگاز، آلومینیوم، فولاد و مناطق آزاد،شیلات و دسترسی به آبهای آزاد از مزیت هایی از مولفه های اصلی توسعه این استان است که بامدیریت قوی می تواند شتاب سازندگی را بیشتر کند و دولتمردان کمر همت ببندند و از این فرصت بوجود آمده نهایت بهره وری را ببرند.


این تصمیم یعنی خود اتکایی برای هرمزگان که درسال گذشته 18تا 20هزار میلیارد رالا تنها در بخش مالیات کسب کرده یک حرکت نوید بخش برای توسعه زیر ساختی آن بوده که هنوز با وجود داشتن سرمایه از کمبودهای فراوان رنج می برد که با این تصمیم دولت موتور توسعه استان در همه بخش ها به حرکت درمی آید.


دولت تصمیم گرفت از بین 31 استان شش استان از جمله هرمزگان را خود اتکا کند ومعنی آن این است که درآمدهای بدست آمده در خود استان صرف توسعه شود و این یعنی رفع بسیاری از کمبود ها بوده که تاکنون با محدودیت منابع مواجه بود.

 

سرمایه گذاری سه و نیم میلیارد دلاری بخش خصوصی در هرمزگان


جاسم جادری روز دوشنبه در نخستین روز از هفته دولت در مراسم بهره برداری از پروژه های شهرستان بندرعباس ضمن گرامیداشت این هفته و یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر گفت: تمایل و استقبال بخش خصوصی در اجرای پروژه ها در سایه تدبیر و امید حاکم در کشور حاصل شده است.


وی با تاکید بر اینکه همه باید در راه خدمت به ملت غیور و شجاع ایران تلاش کنند، افزود: هم اکنون در کشور عقلانیت و تدبیر حاکم است که به پیشرفت و سازندگی کشور کمک کرده است.


جادری با اشاره به افتتاح ساختمان جدید اداره کل شیلات هرمزگان، گفت: آماده سازی زیرساخت ها و ترویج مشاغل صیادی از جمله وظایف مهم شیلات است و شیلات از ظرفیت های مهم توسعه در استان هرمزگان است و این استان می تواند به قطب صادرات محصولات شیلاتی تبدیل شود.


وی به افتتاح 663 پروژه همزمان با هفته دولت در هرمزگان اشاره کرد و بیان داشت: تمامی این پروژه ها در یک سال اخیر اجرایی شده و برخی افراد باید با وجدان خود نسبت به این اقدامات مهم که در دولت یازدهم صورت گرفته ، قضاوت کنند.


دوم تا هشتم شهریورماه به مناسبت گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر به نام هفته دولت نامگذاری شده است.


انشعاب مشترکان پرمصرف آب در هرمزگان قطع می شود


علی رضایی سردره معاون امور مشترکان شرکت آب و فاضلاب هرمزگان گفت: این شرکت اقدام به شناسایی مشترکان پرمصرف و صدور اخطار به آنها کرده که درصورت توجه نکردن به اخطارهای صادره و با توجه بحران آب موجود در هرمزگان، ناگزیر آب این مشترکان قطع خواهد شد.


وی افزود: از شهروندان خواستاریم تا براساس الگوی تعیین شده ، مصرف کنند و نسبت به کاهش مصارف غیرضرور و صرفه جویی در مصرف آب اهتمام ویژه داشته باشند.


رضایی سردره از شناسایی 76 فقره انشعاب غیرمجاز در شهر بندرعباس خبر داد و گفت: عمده این انشعابات مربوط به فضای سبز شهرداری بوده است.


وی تصریح کرد: با توجه به بجران کم آبی و کاهش بارندگی ها، آبیاری فضای سبز شهرداری با آب شرب تصفیه شده در شرایطی که برخی از مشترکان امکان آبگیری در 24 ساعت شبانه روز را ندارند، قابل توجیه نیست و شهرداری باید از منابع جایگزین برای تامین آب فضای سبز خود استفاده کند.


رضایی با تاکید بر اینکه مسؤولان سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری باید اهتمام بیشتری نسبت به این مسأله داشته باشند، افزود: انشعابات شناسایی شده جهت پیگیری و قطع به امور حقوقی ارجاع شده است.


این مقام مسؤول تصریح کرد: شرکت آب و فاضلاب استان با تجهیز اکیپ های بازرسی خود و افزایش اکیپ های پلس آب نسبت به کنترل ، پیگیری و قطع تمامی انشعابات غیرمجاز شهرداری اقدام خواهد کرد.

 

معاون امور مشترکان شرکت آب و فاضلاب هرمزگان اضافه کرد: از شهروندان تقاضا داریم در صورت مشاهده هرگونه تخلفی ، موارد را از طریق سامانه ارتباطی 122 به شرکت آب و فاضلاب استان اطلاع دهند.


16سال خشکسالی و کم آبی در هرمزگان موجب خشک شدن 365حلقه چاه آب آشامیدنی، 18 دهنه چشمه و قنات، 100 حلقه چاه و کاهش آب 135 حلقه چاه بین 30 تا 70 درصد شده و مشکلات بسیاری را برای شهروندان و کشاورزان استان ایجاد کرده است.


استان هرمزگان با 70 درصد کاهش بارندگی در بین 31 استان کشور ،ردیف آخر را به خود اختصاص داده است.

 

به دنبال کاهش شدید سطح منابع آبی در هرمزگان، مردم نقاط مختلف این استان از جمله شهرستان بندرعباس مرکز استان ، از هفته های گذشته شاهد قطعی چند ساعته آب (بیش از 72 ساعت) و یا افت فشار شدید آب بودند.


قطعی آب در گرم ترین ماه سال ،مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده و امور روزمره آنان و رفع نیازهای اساسی به آب را با چالش جدی مواجه کرده است.


انتظار می رود بر اساس وعده و تدبیر متولیان آب استان ،با اجرای طرح های موثر و پایدار، این مشکل در کوتاه ترین زمان ممکن رفع گردد که صرفه جویی در مصرف آب از سوی مشترکان نیز در رفع این بحران نقش اساسی دارد.


ظرفیت‌های دریا برای توسعه هرمزگان به کار گرفته شود


جاسم جادری استاندار هرمزگان با اشاره به آرزوی اکثر استان ها و شهرهای ایران برای همسایگی با دریا بر استفاده مفید از ظرفیت های دریا برای توسعه هرمزگان تاکید کرد و گفت: بنا کردن ساختمانی با این ابعاد در شرایط بی پولی دولت کار سخت و بزرگی است.

 

وی با بیان اینکه همه نعمات خدادادی در هرمزگان جمع شده است بیان داشت: در حال حاضر هم از همه ظرفیت دریا استفاده نمی‌شود باید با افزایش تلاش تمام ظرفیت های دریا در اختیار معیشت مردم و توسعه هرمزگان قرار گیرد.

 

جادری تصریح کرد: در شرایطی که خیلی ها در آرزوی راه یابی به دریا و حتی داشتن یک دریاچه هستند ،بهره مندی از این نعمت بی‌نظیر را بهترین راه برای رشد استان عنوان کرد.

 

استاندار هرمزگان با تاکید بر رسیدگی و کنترل قیمت آبزیان در استان ادامه داد: هرمزگان باید به قطب ماهی و میگو در کشور تبدیل شود.

 

نماینده عالی دولت در هرمزگان با تشکر از جامعه صیادی هرمزگان بر رسیدگی و راه‌اندازی سایت پرورش میگو 5 هزار هکتاری تاکید کرد و افزود: بررسی شود تا در صورت کمبود بودجه و یا معطل ماندن پروژه به دلیل عدم همکاری ادارات در مورد صدور مجوزات لازم موانع برطرف شود.

 

در ادامه مدیرکل شیلات هرمزگان با بیان اینکه احداث ساختمان اداری شیلات با فروش اراضی مازاد و بلا استفاده شیلات در هرمزگان با اعتباری بالغ بر 41 میلیارد رالر انجام شده است افزود:البته این ساختمان فاز یک است و فاز دوم این پروژه تا سه سال آینده ساخته می شود. 

 

محبی با تاکید بر تلاش برای رساندن شیلات  به جایگاه اصلی گفت: شیلات هرمزگان در هفته دولت 11 پروژه با اعتبار7 میلیارد و500 میلیون تومان به بهره برداری می رساند.

 

مدیرعامل تعاونی صیادان هرمزگان در ادامه این مراسم،با درخواست بازسازی اسکله پشت شهر بندرعباس این اسکله را چشم و چراغ شهر بندرعباس معرفی کرد.

 

در ادامه رییس تعاونی پرورش دهندگان میگوی هرمزگان نیز اظهار داشت: امسال با هدف سه برابر کردن تولید میگو در استان تا پایان سال تولید این محصول را به 9میلیون تن می رسانیم./851/پ203/ح

ارسال نظرات