۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۹
کد خبر: ۲۸۳۱۷۷
استاد حوزه علمیه قم تبیین کرد؛

حکم خواندن نماز در املاک شراکتی/ شرط تقسیم ارث پرداخت دیون شرعی مورث است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه نخستین شرط صحت نماز غصبی نبودن مکان نمازگزار است، گفت: خواندن نماز در املاک شراکتی که به چند نفر ارث رسیده، در صورتی که همه مالکان آن راضی نباشند، باطل است.
نماز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم تاجریان ظهر امروز در رواق حضرت خدیجه (س) حرم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها با اشاره به اینکه برای صحت نماز شرایطی بیان شده که نخستین شرط آن غصبی نبودن مکان نمازگزار است، گفت: ملک غصبی ملکی است که انسان بدون اجازه صاحبش در آن دخل و تصرف کند و چون این دخل و تصرف با رضایت صاحب ملک نیست نماز خواندن در آن حرام است.

 

وی افزود: انسان در مکانی که نماز می‌خواند باید صاحب یا صاحبان آن رضایت داشته باشند بنابراین در زمین‌ها و ملک‌های شراکتی که به چند نفر ارث رسیده اگر همه مالکان آن راضی نباشند و فرد نماز بخواند نمازش باطل است چون آن ملک حکم ملک غصبی را دارد البته نماز خوانده افرادی که برای عرض تسلیت وارد ملک موروثی می‌شوند و در آن نماز می‌خوانند اشکال ندارد.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه قبل از تقسیم ارث مرده باید قرض ها و دیون شرعی او از جمله خمس و زکات آن پرداخت و بعد ارث و زمین او تقسیم شود، گفت: اگر فرزندان یک شخص قبل از اینکه دیون شرعی و قرض های فرد را پرداخت کنند ارث او را تقسیم کرده و از آن استفاده کنند چون دیون فرد را پرداخته نکرده اند آن مال، مال غصبی بوده و نماز خواندن در آن و با آن باطل است.

 

خانم تاجریان ادامه داد: همچنین نماز خواندن در وسایلی که در حال حرکت هستند باطل است به همین دلیل نمی‌توان در هواپیما و قطار نماز خواند مگر در شرایط اضطرار که توقف قطار و هواپیما ممکن نباشد و نماز فرد در حال قضا شدن باشد.

 

وی تصریح کرد: نماز خواندن در مقابل آرمگاه امام حرام است و حتی اگر آرمگاه امام ضریح دارد نمی‌توان مقابل قبر و آرمگاه امام نماز خواند و در مورد حرم حضرت علی (ع) در نجف اشرف هم به همین ترتیب است و چون قسمت خواهران مقابل قبر امام (ع) است نماز خواندن در آنجا به خاطر بی احترامی به ولی خدا حرام بوده و باطل است.

 

استاد حوزه علمیه قم افزود: اضافه بر غصبی نبودن، مکان نماز گزار و محل سجدگاه او هم باید پاک باشد و در همین راستا باید گفت اگر مکان و فرشی که فرد روی آن نماز می‌خواند نجس بوده ولی خشک است فرد می‌تواند در آنجا نماز بخواند ولی باید سجدگاه او و مهری که بر آن نماز می‌خواند پاک باشد ولی اگر لباس و بدن نماز گزار خیس بوده و مکان و فرش نجس هم رطوبت دارد و موجب سرایت نجسی به لباس و بدن فرد می‌شود نماز خواندن در این مکان باطل است.

 

خانم تاجریان یادآور شد: چون نماز تنها تکلیفی است که در هیچ شرایطی از فرد ساقط نمی‌شود خداوند درباره پاکی و نجس بودن نسبت به مسلمانان سخت نگرفته اما متأسفانه بانوان در این زمینه بسیار حساس هستند و به دلایلی که حتی جایگاه شرعی ندارد در این زمینه احتیاط می کنند./837/پ202/ی

ارسال نظرات