۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۷
کد خبر: ۲۸۳۲۶۸
حج ابراهیمی(4)

فرصت استثنایی حج با بازارگردی از دست می‌رود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم بازارگردی‌های بی‌مورد را سبب تباه شدن فرصت استثنایی حج دانست و گفت: خریدهای بی‌رویه ضررهای مستقیمی به اقتصاد داخلی می‌زند و ارز بسیار زیادی را از چرخه اقتصادی کشور خارج می‌کند.
کعبه

حجت‌الاسلام علی خادم‌زاده، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این‌که مقام معظم رهبری در دیدار با مسؤولان حج موضوع خریدهای بی‌مورد و اتلاف وقت حجاج به مسائل غیرضروری را مطرح فرمودند و این موضوع باید از سوی حجاج رعایت شود، گفت: متأسفانه آمارها از رکوردشکنی ایرانی‌ها در خرید کالاهای خارجی خبر می‌دهد، اگر این موضوع در جریان حج از سوی حاجیان نیز شکل بگیرد تأسف دوچندانی خواهد داشت.

 

وی ادامه داد: یکی از ابعاد این خریدهای بی‌رویه ضررهای مستقیمی است که به اقتصاد داخلی می‌زند و البته تباه کردن یک فرصت استثنائی که فقط یک‌بار در عمر یک مسلمان ممکن است اتفاق بیفتد است و این ضرری است که شاید اصلاً قابل جبران نباشد.

 

حجت‌الاسلام خادم‌زاده با اشاره به قابلیت تعمیم مذمت خرید کالاهای غیرضروری که در بازارهای داخل نیز وجود دارد، گفت: مقام معظم رهبری هدایت جهان اسلام را به‌عنوان نائب عام حضرت ولی‌عصر(عج) بر عهده‌دارند و دستور ایشان در یک مسأله به تمام جهات موجود در جامعه اسلامی قابل‌تعمیم است.

 

 وی با اشاره به ارز بسیار زیادی که در سفرهای خارجی مختلف از ایران خارج می‌شود، ابراز داشت: امروز به بهانه‌های مختلف از سوی برخی از اقشار جامعه ارز بسیار زیادی از چرخه اقتصادی ما خارج می‌شود؛ بنابراین باید در نظر داشت که این تذکر مقام معظم رهبری برای عامه مسلمانان ‌یک حکم شرعی است.

 

استاد حوزه علمیه با بیان این‌که فرهنگ سوغات ریشه در روایات اسلامی دارد و انجام این مستحب با حفظ شرایط آن‌یک فرهنگ بسیار پسندیده است، اظهار کرد: قطعاً این سنت اسلامی و ایرانی یک سنت ممدوح و پسندیده است و باید دقت داشت که به‌ مرور زمان به دلیل ورود زرق‌وبرق‌های غیرضروری در این فرهنگ این فرهنگ حسنه را به فرهنگ سیئه تبدیل کرده است.

 

حجت‌الاسلام خادم‌زاده با اشاره به مفهوم سوغات در ادبیات اسلامی گفت: یکی از ابعاد این فرهنگ این است که مسافر با خرید یک هدیه کوچک در حقیقت به مخاطب خود می‌فهماند که در مناسک عبادی این سفر ارزشمند به یاد وی بوده است.

 

وی ادامه داد: بحث اصلی جلوگیری از افراط در این امر است؛ بنابراین باید در نظر داشت که نقش دین و امام نیز همین است که بتواند انسان‌ها را از افراط و تفریط نجات بدهد و به‌اعتدال برساند./921/ت302/ی

ارسال نظرات