۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۲
کد خبر: ۲۸۳۲۹۰
حجت الاسلام ماندگاری:

فرصت طلبان از فضای مجازی برای تخریب مسؤولان استفاده می‌کنند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام ماندگاری با تأکید بر حسن ظن بر اساس سیره رضوی، گفت: امروز فضای مجازی زمینه ایجاد سوء ظن به مسؤولان را برای فرصت طلبان فراهم کرده و موضوعات علیه افراد و مسؤولان، با شک در کذب یا صدق بودن به سرعت مطرح و پخش می شود.
حجت الاسلام ماندگاري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مهدی ماندگاری، رییس مؤسسه روایت سیره شهدا، امروز در ویژه برنامه شکوه رضوان ویژه دهه کرامت حرم مطهر رضوی با بیان این که برای پیروی از امام و درس گرفتن از ایشان باید شبیه آن ها زندگی کنیم، اظهار کرد: یکی از ویژگی های رفتاری حضرت رضا(ع) حسن ظن و خوش بینی بود بنابراین ما باید همه چیز را زیبا ببینیم تا حد ممکن در زندگی به همه چیز خوش بین باشیم.


وی تصریح کرد: برخی حتی نسبت به خدا هم بدبین هستند و در مواجه با یک مشکل یا سختی در زندگی به خداوند ناسزا می گویند در حالیکه خداوند همه بنده هایش اعم از کفار، گنهکاران، بت پرستان و مومنان از این جهت که مخلوق او هستند دوست دارد، اما از گنهکاران به دلیل اعمالشان ناراحت است.


کارشناس برنامه سمت خدا افزود: به سختی ها، مصیبت ها و مشکلات در زندگی باید خوش بین بود و آن ها را نوعی امتحان و آزمایش الهی دانست زیرا که هر که را خداوند بیشتر دوست دارد، در زندگی بیشتر دچار مشکل می شود مانند پدر و مادری که با نگاه خوش بینانه فرزند معلول خود را بزرگ می کنند و به آسایشگاه نمی سپارند، از این جهت که عنایت چنین فرزندی را از سوی خداوند نوعی امتحان می دانند.


وی بیان کرد: نماز جماعت از این جهت ثواب دارد که جمعی از مردمی به امام جماعت خوش بین هستند که او صحیح تر از سایران نماز می خواند بنابراین به او اقتدا می کنند و پشت سرش به نماز می ایستند.


حجت الاسلام ماندگاری خاطرنشان کرد: برای این که نشان دهیم پیرو امام رضا(ع) هستیم باید حسن ظن داشته باشیم تا دلیل قطعی بر عمل اشتباه کسی پیدا نکردیم، پشت سر او سخن نگوییم که این از نشانه های بدبینی است، تا گناه کسی را ندیدیم، خیانت فردی، اشتباه مسؤولی، امام جمعه ای را با چشم خود ندیدیم آن را نقل و بازگو نکنیم.


وی افزود: اگر با خطای کسی مواجه شدیم، هنگام بیانش برای دیگری آن چه را دیده ایم بگوییم و فراتر از آن نقل نکنیم، به مکرر شنیده ایم که بین حق و باطل چهار انگشت فاصله است از این رو آنچه را شنیده ایم حق نقل قول آن را نداریم.


فضای مجازی زمینه ای برای فرصت طلبان


رییس مؤسسه روایت سیره شهدا خاطرنشان کرد: امروزه با وجود فضاهای مجازی به سرعت موضوعات علیه افراد و مسؤولان گوناگون مطرح و پخش می شود، کسی حق ندارد تا نسبت به گناه و اشتباه مسؤولی یقین پیدا نکرده آن را نشر دهد و بازگو کند.


کارشناس برنامه سمت خدا گفت: روز قیامت افراد حاضر نیستند ثواب یک عمل خویش را برای نجات دیگری حتی پدر خود ببخشند، در حالی که در آن روز حاضر می شویم بهترین اعمال خود را به کسی که غیبتش را کرده ایم بدهیم، تا از ما راضی شود.


وی با تأکید بر حفظ حسن ظن در زندگی ابراز کرد: مردم در حریم ملکوتی امام رضا(ع) نسبت به یکدیگر حسن ظن دارند، نسبت به یکدیگر عطوفت دارند و مهربان هستند، اگر غیرعمدی به یکدیگر برخورد کنند با لبخند از آن عبور می کنند، امر به معروف و نهی از منکر در آن جا با نرم خویی و ملاطفت صورت می گیرد.


حجت الاسلام ماندگاری افزود: برای رشد و ترویج حسن ظن در جامعه  باید رفتار ما در سایر مواقع و اماکن مشابه همان رفتاری باشد که در محضر امام مهربانی داریم.


وی با بیان این که برای پیروی از امام رضا(ع) باید نسبت به یکدیگر بی قرار بود، ابراز کرد: ما باید نسبت به مظلومیت مردم فلسطین، کشتار و قتل عام هایی که در دنیا صورت می گیرد، نسبت به مشکلات دیگران و گرسنگی افراد بی قرار باشیم و نگوییم به ما ربطی ندارد و خوخواهانه زندگی کنیم.


رییس مؤسسه روایت سیره شهدا عنوان کرد: بی قراری زن و مرد در زندگی نسبت به هم یکی از موارد حائز اهمیت است به طور مثال زن اگر متوجه شد همسرش در کارش اختلاس می کند یا رشوه خواری می کند و حرام و حلال در لقمه اش قاطی شده است، باید نسبت به آن بی قرار باشد و کاری کند./ 1308/پ202/ب4

ارسال نظرات