۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷
کد خبر: ۲۸۳۴۰۴
پژوهش دینی و نقش حوزه علمیه؛

رتبه‌بندی پژوهش‌های دینی آغاز رونق علمی در حوزه

خبرگزاری رسا ـ مدیر سطح چهار مؤسسه تخصصی تبلیغ گفت: در پژوهش دینی باید رتبه بندی ایجاد شود و اگر کسی قصد دارد در حوزه علمیه به رتبه بالاتری رود نوشتن مقاله در این ارتقای رتبه تأثیرگذار باشد.
پژوهش ديني

حجت الاسلام سید صادق پیشنمازی، مدیر سطح چهار مؤسسه تخصصی تبلیغ، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در تبیین آسیب ها و راهکارها پژوهش‌های دینی گفت: برای انجام دادن هر کاری دو انگیزه می تواند وجود داشته باشد، یا به انگیزه رضای خداوند کار را انجام می دهند و یا به دلیل منفعت مالی درحالی که این دو با هم تناقضی ندارند.

 

وی ادامه داد: در نماز استیجاری گرچه پول دریافت می شود؛ اما باز هم باید به قصد قربت خوانده شود در غیر این صورت باطل خواهد بود و اگر این نماز را به صورت رایگان در اختیار فردی قراردهیم امکان دارد که نپذیرد بنابر این مباحث مالی هم سبب می شود که برای خداوند کار صورت پذیرد.

 

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: اشخاص کاری را که برای خودشان است از هر نوعی که باشد انجام می دهند چون که منفعتشان در آن است اما اگر برای خداوند باشد بعد از مدتی که نتوانستند انجام دهند می گویند ما به وظیفه خود عمل کردیم و آن کار را به حال خود رها می کنند.

 

وی با تأکید بر این که مسؤولان باید مسائل مالی را نیز مدیریت کنند، بیان داشت: مسؤولان باید به مراکز پژوهشی اعلام کنند در صورتی که به نیازهای جامعه جواب دهید در مقابل هر جواب مقداری بودجه را افزایش خواهد یافت در این صورت شاهد تحولات زیادی در پژوهش خواهیم بود.

 

حجت الاسلام پیشنمازی ادامه داد: در صنایع به دلیل این که می دانند باید نیازهای علمی اش را برطرف کند برای آن پول خرج می کند؛ اما در حوزه علمیه به خاطر این که درصدی کمتر پول خرج کنند درصد زیادی از بودجه را هدر می دهند.

 

وی با بیان این که باید تحریک در منافع برای پژوهشگران دینی ایجاد شود، اظهارداشت: بر سر یک لامپ به دلیل اسراف جنجال به پا می کنند اما بزرگترین اسراف اتلاف عمر طلاب جوان، متدین و با انگیزه است که باید هفت خوان رستم را بگزراند تا بتواند پایان نامه اش را کامل کند.

 

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: اکنون که مشکلات فراوانی وجود دارد، در مقابل هم جمع زیادی در حال تدوین پایان نامه هستند اما این پایان نامه ها تا چه اندازه به این مشکلات پاسخ گفته اند؛ البته نمی توان گفت که پایان نامه های موجود بدون فایده هستند اما در صورت وجود مشکلات فراوان چه مقدار به این مشکلات پرداخته شده است.

 

 

وی برای ارتقای فرهنگ پژوهش درمیان طلاب بیان داشت: چه مقدار سؤال به طلاب جوان داده شده است که از آنها انتظار جواب دارید، اگر یک مرکز به بررسی مشکلات بپردازد و آنها را در اختیار طلاب جوان قرار دهد در آنها انگیزه ایجاد خواهد شد.

 

حجت الاسلام پیشنمازی راه دیگر برای ارتقای فرهنگ پژوهش را رتبه بندی پژوهش‌ها دانست و اظهارداشت: در دانشگاه اگر کسی مقاله ای تهیه کند، برای ارتقای مدرک آن را مؤثر می دانند و دانشجو برای این که می خواهد به سطح بالاتری برود دست به قلم می شود؛ اما در حوزه علمیه چه مقاله نوشته نوشته باشد و چه ننوشته باشد هیچ تفاوتی وجود ندارد.

 

وی با بیان این که جایگاه حوزه علمیه رکن اصلی نظریه پردازی دینی است، گفت: متأسفانه حوزه علمیه اصلا به جایگاه خود عمل نکرده است و نیازهای جامعه روی زمین مانده اند؛ تمام جهان از حوزه انتظار دارد و خود حوزه علمیه هم ادعای جهانی دارد؛ اما عملکرد آن درحد منطقه ای هم نیست؛ حوزه علمیه فقط روی آموزش متمرکز است./1324/ت302/س

ارسال نظرات