۰۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۱
کد خبر: ۲۸۳۷۸۳
کارشناس مسائل سیاسی:

امام رضا با استفاده از تعالیم دینی به دنبال اصلاح سیاست بود

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل سیاسی گفت: جدایی دین از سیاست مدت هاست مطرح شده اما امام رضا(ع) این واقعیت را به اثبات رساندند که ترویج دین، گاهی نیازمند استفاده از موقعیت سیاسی و همچنین اصلاح سیاست نیازمند استفاده از تعالیم دینی است.
حجت الاسلام جاوري شهرضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمد حسین جاوری، کارشناس مسائل سیاسی و امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی(ع) شهرضا، صبح امروز در مراسم قرائت دعای ندبه که در مسجد حضرت اباالفضل روستای بوان شهرضا برگزار شد با اشاره به فرا رسیدن ایام ولادت امام رضا(ع) اظهار کرد: ایام ولادت یا شهادت معصومان(ع) فرصتی برای تأمل در آداب و مناسک زندگی آن بزرگان و تدوین برنامه ای برای تقلید از ایشان است.

 

وی در ادامه زندگی سیاسی امام رضا(ع) را یکی از مهم ترین دوران زندگی آن حضرت و یکی از حساس ترین برهه های تاریخ شیعه برشمرد و عنوان کرد: مأمون عباسی با زیرکی خاصی تلاش کرد تا امام رضا(ع) را در جنایات خود شریک و از وجود ایشان برای توجیه خیانت های خود به اسلام استفاده کند.

 

کارشناس مسائل سیاسی مهاجرت اجباری امام رضا(ع) از مدینه به خاک ایران را زمینه ساز وقوع حماسه های بی نظیر در تاریخ اسلام برشمرد و تصریح کرد: مهاجرت خیل عظیمی از سادات علوی همچون شاهچراغ و حضرت معصومه(س) و هزاران امامزاده بزرگ دیگر سبب برکات فراوانی شد که وقوع انقلاب های فراوان بر علیه حکام جور زمان یکی از آنهاست.

 

حجت الاسلام جاوری شاگرد پروری و دایر کردن مجالس درس متعدد را بهترین راهکار مبارزاتی امام رضا(ع) در برابر دستگاه خلافت مأمون برشمرد و گفت: گاهی انتخاب ساده ترین راهکار بهترین روش مقابله است و از همین جهت است که قرآن می فرمایند «چه بسیار نیروهای اندکی که بر جمعیت های زیاد غلبه کردند» زیرا آنچه مهم است محتوای هر کار است.

 

وی در ادامه این مطلب افزود: مأمون عباسی به امید استفاده ابزاری از جایگاه امام رضا(ع) ایشان را در قدرت سهیم کرد اما آن امام بزرگوار با استفاده از موقعیت پیش آمده تنها تعالیم اهل بیت(ع) را ترویج و مبانی فکری جامعه را تقویت کردند.

 

کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: اصول مبارزاتی هر یک از ائمه(ع) با ظلم و جور طبقه حاکم متفاوت بوده اما آنچه در تمامی ادوار مشترک بوده مبارزه با ظلم بر مردم و انتقال مفاهیم بیشتری از تعالیم اهل بیت به نسل آینده بوده است.

 

حجت الاسلام جاوری سیاست بدون دیانت را مهم ترین ویژگی محافل سیاسی امروز برشمرد و اذعان کرد: جدایی دین از سیاست مدت هاست مطرح شده اما امام رضا(ع) این واقعیت را به اثبات رساندند که ترویج دین، گاهی نیازمند استفاده از موقعیت سیاسی و همچنین اصلاح سیاست نیازمند استفاده از تعالیم دینی است.

 

وی با اشاره به سفر هزاران زائر در طول سال به حرم مطهر رضوی اظهار کرد: این سفرها همواره در طول قرن های متمادی ادامه داشته است اما در طول تمام این سال ها زائران منادی فرهنگ رضوی و اخلاص حاکم بر حرم امام رضا(ع) بوده اند که خود در افزایش روحیه معنوی جامعه مؤثر بوده است.

 

کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: فلسفه زیارت در اسلام در واقع به معنای تجدید بیعت با آن امام برای پیروی عملی از ایشان است.

 

وی تبیین اصول و فروع زندگی ائمه طاهرین(ع) را مهم ترین نیاز جامعه برشمرد و گفت: جامعه ما نیازمند استفاده از تعالیم ائمه(ع) است زیرا بشر در هر مسیری ممکن است اشتباهاتی داشته باشد اما معصومان از ارتکاب هر خطایی مصون هستند./868/پ202/ب4

ارسال نظرات