۰۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۲۸۳۷۹۶
نهاوندیان مطرح کرد؛

پیام تدبیر دولت یازدهم در مذاکرات هسته‌ای/ اقتصاد ایران را با تعامل تحریم‌ناپذیر کنیم

خبرگزاری رسا – رییس دفتر رییس جمهوربا بیان این‌که تلاش دولت با اتکای به انتخاب مردم حرکت در مسیر تدبیر و تعامل است، گفت: باید اقتصاد ایران را با تعامل تحریم‌ناپذیر کنیم و به شرایطی برسیم که دیگر کسی اندیشه تحریم اقتصادی را در ذهن خود پرورش ندهد.
نهاونديان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد نهاوندیان در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به هفته دولت به تبیین عملکرد دولت یازدهم در زمینه اقتصاد مقاومتی پرداخت و گفت: باید اقتصاد ایران را با تعامل تحریم‌ناپذیر کنیم و به شرایطی برسیم که دیگر کسی اندیشه تحریم اقتصادی را در ذهن خود پرورش ندهد.

 
وی رمز موفقیت در استفاده از منابع بین‌المللی را دسترسی به منابع خارجی و پرهیز از واردات، جلوگیری رانت‌خواری و از بین بردن ریشه‌های رانت عنوان کرد و افزود: مسیر تعامل باید آنگونه پیموده شود که دیگران همان‌گونه که ما رشد اقتصادی ایران را می‌خواهیم، آنها هم خواهان رشد اقتصادی ایران شوند.
 
 
نهاوندیان خاطرنشان کرد: باید اولویت ما سرمایه‌گذاری مشترک با رویکرد صادراتی باشد و آن منابع را برای ایجاد فرصت شغلی جوانان به کار بگیریم و با حضور در بازارهای جهانی شرایطی را فراهم کنیم که نفع آنها هم ادامه این مسیر تولید و صادرات باشد.
 
 
پیام تدبیر دولت یازدهم
رییس دفتر رییس جمهور با بیان این‌که تلاش دولت با اتکای به انتخاب مردم حرکت در مسیر تدبیر و تعامل است، اظهار داشت: ملت ایران با تدبیر در شرایط تحریم، توانست شرایط اقتصادی را به وضعیتی برساند که به مخالفان پیام قوت، مقاومت و توانمندی دهد.
 
 
وی با اذعان به این‌که هنور شرایط تحریمی تغییر پیدا نکرده و ابراز امیدواری نسبت به تغییر این شرایط، گفت: ملت در شرایط تحریم با انسجام توانست از وضعیتی که تورم لجام گسیخته به بالای 40 درصد رسیده بود به طور مرتب کاهش پیدا کرده و به کمتر از 14 درصد برسد و این راه باید با قوت، متانت و تدبیر ادامه پیدا کند تا شرایط مطلوب حاصل شود.
 
 
نهاوندیان پیام تدبیر دولت یازدهم را حضور مخالفان بر سر میز مذاکره واقعی دانست و یادآور شد: رشد اقتصادی که دو سال پیاپی منفی بود در سال 93 و در شرایط تحریم و با وجود کاهش قیمت نفت مثبت شد و این نشانی از آن امیدواری بود که در داخل و خارج برای سرمایه‌گذاری در اقتصاد کشور حاصل شد.
 
 
وی با بیان این‌که سرمایه‌گذاران بالقوه و بالفعل به این نتیجه رسیدند که امیدوارانه می‌توان در این اقتصاد سرمایه‌گذاری کرد، گفت: برای ایجاد فرصت شغلی برای جوانان باید سرمایه‌گذاری‌های جدید و حمایت از سرمایه‌گذری‌های موجود را در اولویت فعالیت‌ها قرار می‌دادیم.
 
 
دستاورد مذاکرات عزتمندانه
رییس دفتر رییس جمهور رویکرد عزتمند ملت در مناسبات بین‌الملل با همسایگان و با قدرت‌های بزرگ جهانی را رویکرد تعامل سازنده بدون ذره‌ای عقب‌نشینی از حقوق ملت عنوان کرد و افزود: با اعتماد به نفس و آمادگی کامل حاضریم در مذاکره واقعی اثبات کنیم که آنچه می‌گوییم عین واقعیت است.
 
 
وی دستاورد مذاکرات عزتمندانه را اثبات سخن ایران اسلامی مبنی بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای کشور خواند و تصریح کرد: در متن برجام این موضوع مورد اقرار مخالفان قرار گرفت و شورای امنیت سازمان ملل که 6 قطعنامه علیه ایران تصویب کرده بود به این نقطه رسید که حتی قبل از این‌که ایران اقداماتی را اجرا کند، قطعنامه بگذارد و همه قطعنامه‌های گذشته را لغو کند و این عزت و قوت منطق ایران اسلامی است.
 
 
نهاوندیان گفت: هنوز وارد مرحله اجرای قطعنامه نشده‌ایم اما اشتیاق کشورها و شرکت‌های مختلف جهانی برای تعامل با ایران اسلامی را شاهد هستیم، دستاورد توافق تنها حفظ حقوق هسته‌ای، فناوری، غنی‌سازی و تمامی تأسیسات هسته‌ای نیست، همان کسانی که ما را تحریم می‌کردند به همکاری هسته‌ای با ایران ابراز علاقه کرده‌اند.
 
 
وی ادامه داد: ایران اسلامی بنا بر متن فرجام در چرخه تولید ارزش افزوده هسته‌ای قرار گرفت که می‌تواند مواد خام را از دنیا خریداری، آن را غنی‌سازی و صادر کند.
 
 
رییس دفتر رییس جمهور تصریح کرد: حاصل تعامل سازنده و توافق برجام این شد که نه تنها همه تحریم‌های اقتصادی مربوط به هسته‌ای لغو می‌شود بلکه برخی از تحریم‌هایی که قبل از بحث هسته‌ای به طور ظالمانه بر ایران تحمیل شده بود هم برطرف می‌شود.
 
 
دستاورد فرهنگی مذاکرات بزرگ‌تر از دستاورد هسته‌ای
وی در ابتدای سخنان خود عدم استفاده از سرمایه خرد را مایه بسیاری از نارسایی‌ها دانست و با اشاره به آموزه‌های امام رضا(ع) در این زمینه گفت: زیادی نماز و روزه اگر بدون خرد و تعقل باشد، ما را به هدف عبادت که تقرب الهی است نمی‌رساند.
 
 
رییس دفتر رییس جمهور با بیان این‌که چه بسیار در تاریخ ادیان داشته‌ایم که کسانی با تظاهر به ظواهر دینی علیه دین اقدام کردند، افزود: امروز تظاهر به دین را از سوی تکفیری‌ها مشاهده می‌کنیم در حالی که مکتب ائمه اطهار(ع) دعوت به تعقل بوده است.
 
 
وی تدبیر و اداره امور با تعقل، ملاحظه تمام جوانب، انتخاب بهترین روش، بررسی گزینه‌های مختلف و مشورت با خبرگان را لازمه دینداری خواند و خاطرنشان کرد: امام رضا(ع) هیچ ابایی نداشتند که با مخالفان اسلام و مخالفان امامت و ولایت در یک جمع منطقی بنشینند و شدیدترین حملات را تحمل کنند و بشنوند.
 
 
نهاوندیان با بیان این‌که رفتار امام رضا(ع) به ما می‌آموزد که نه تنها با منتقدان به مقابله بر نخیزیم بلکه با استقبال از انتقاد، قوه عقلانیت دینمان را به جهانیان ثابت کنیم، اظهار داشت: باید تعامل کرد البته تعامل با تمسک به اصول و گفت‌وگوی هدفمند و پافشاری بر ارزش‌ها و حقوق و منافع و مصالح ملی.
 
 
وی با بیان این‌که پایداری بر اصول، حقوق و ارزش‌ها در عین حال استقبال از مذاکره و گفت‌وگوی منطقی و مستدل را از فرهنگ رضوی آموخته‌ایم، گفت: بزرگ‌تر از دستاورد هسته‌ای و اقتصادی، دستاورد فرهنگی است که حاصل آن شکست تمام تبلیغات علیه ایران به ویژه شکست پروژه ایران هراسی بود.
 
 
رییس دفتر رییس جمهور خاطرنشان کرد: به جهانیان ثابت شد که ایران اسلامی صلح‌طلب و برنامه‌ هسته‌ای ایران صلح‌آمیز و ایران پرچمدار مخالفت با ظلم است./920/پ202/ش
ارسال نظرات